Een Mastermind groep bestaat uit mensen met gedeelde doelen en ambities. De leden van een Mastermind helpen elkaar om deze doelen en ambities waar te maken. Dat is zeker niet voor alle communities geschikt, maar bijvoorbeeld wel voor professionele communities die zich richten op groei of de persoonlijke ontwikkeling van professionals en ondernemers.
Als je hier ervaring mee hebt, is het de moeite waard om dat onder begeleiding van een expert met een aantal leden uit je community te doen. De begeleiding daarvan kost tijd en de uitkomst is erg waardevol, dus daar mag een financiële vergoeding tegenover staan die de leden betalen.
Voorbeeld van een betaalde mastermind groep
Bekende internet-ondernemers runnen zelf ook vaak een mastermind groep. Of zijn er onderdeel van. Zo zit Eelco de Boer bijvoorbeeld bij Genius Network van Joe Polish. Eerst in de 25K group (waar je als lid jaarlijks 25.000 dollar voor betaalt) en nu zelfs in de 100K group die 100.000 dollar per jaar kost. Het is natuurlijk een extreem hoog bedrag wat hij betaalt in dit voorbeeld, maar je kunt best een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage vragen voor het faciliteren van zo’n Mastermind groep.
Tips van Maartje voor het opzetten van een mastermind groep:
1. Schrijf de namen op van de 10 klanten of leden op die de afgelopen 3 jaar het meest bij je gekocht hebben. Dus die je de hoogste factuur hebt gestuurd.
3. Op welke manier kun je op deze behoeftes inspelen? Wat zijn interessante onderwerpen om te bespreken tijdens je masterminds?
2. Wat heeft deze groep gemeen qua behoeftes, dromen, wensen en andere kenmerken?
4. Maak daar een interessant aanbod voor en schrijf deze hieronder op. Verplaats je echt goed in je doelgroep hiervoor en wees resultaat- en oplossingsgericht. Welke transformatie beloof je? Welk resultaat kunnen ze verwachten?
5. Bel je 10 best betalende klanten en vraag of ze geïnteresseerd zijn in deze mastermind. Ga pas daarna marketing communicatie inzetten om andere leden aan te trekken. Het is sterker om te beginnen met een kleine groep die al fan van je is. Daarna kun je testimonials vragen en eventueel meerdere groepen starten en deze los van elkaar faciliteren.
Meer weten over geld verdienen met je online community? Schrijf je gratis in voor mijn webinar ‘Meer klanten dankzij een online community’.