Door partnerships en betaalde samenwerkingen kun je goed geld verdienen met jouw online community. Vooral influencers hebben dit als verdienmodel, maar ook andere online communities verdienen geld aan betaalde samenwerkingen.
Wees kritisch met wie je samenwerkt
Wees kritisch en werk alleen samen met partners die jouw communityleden ook echt iets te bieden hebben. Het doel is dat het aanbod van deze partner aansluit bij de behoefte van jouw leden, en tegelijkertijd niet concurreert met jouw eventuele aanbod. Wees eerlijk en transparant over de samenwerking. Bijvoorbeeld door de hashtag #ad toe te voegen als influencer. Of door #partner toe te voegen als je een bericht in je community plaatst.
Idealiter ben je ook echt betrokken bij het concept en de uitvoering van deze betaalde samenwerking. Zo weet je zeker dat de tone of voice en tone of visual aansluiten bij de rest van de communicatie in de community. En is de kans groter dat de leden zich aangesproken voelen. Zo is het een win-win situatie.
Langdurige samenwerkingen
Vooral langdurige samenwerkingen met een merk zijn interessant, omdat die zorgen voor een continue stroom van inkomsten. Daarvoor heb jij wel een stabiele basis aan volgers /leden van je community nodig wat het voor beide partijen aantrekkelijk maakt. Maar je kunt ook per bericht betaald krijgen.
Let op de volgende punten wanneer je een samenwerking aangaat:
-
Met welke merken of bedrijven zou je het liefste samenwerken als jij het voor het zeggen had?
-
Passen deze merken ook goed bij je doelgroep en waarom? Nogmaals: wees kritisch en werk alleen samen met partners die jouw communityleden ook echt iets te bieden hebben.
-
Welk concept kun je aan de potentiële partner voorleggen, een die voor hen ook interessant is?
-
Kun je een serie bedenken die je aan de samenwerkingspartner voorlegt? Wees hierin creatief. Ook (juist!) micro influencers zijn voor merken interessant, als je precies dezelfde doelgroep hebt als hen.
Wil je meer weten over hoe je geld kunt verdienen met je online community? Schrijf je gratis in voor mijn webinar ‘Meer klanten dankzij een online community’.