Je kunt ook een online evenement organiseren met meerdere sprekers die online hun verhaal houden: een online seminar.
Tip: vraag of de andere sprekers het online seminar ook bij hun netwerk onder de aandacht brengen. Als je er een affiliate deal van maakt, waarbij zij ook een deel van de opbrengst van de kaartverkoop krijgen, kan het snel gaan met de verkoop.
Nog een tip: achteraf kun je de opnames van het seminar ook verkopen aan leden die er niet bij waren. Of aan de aanwezigen die het graag nog eens terug willen kijken.
Hoe je dat doet en via welke software, is afhankelijk van het platform waar je je online community op runt. Als het een Facebook groep is kun je er een Facebook live van maken waar mensen alleen toegang tot hebben na betaling.
Zelf zou ik eerder een landingspagina op mijn website maken, daar een betaalmodule achter zetten en als ze betaald hebben komen ze dan op een pagina met de verschillende talks waar ze uit kunnen kiezen. Achter elke talk plaats je dan een Zoom linkje zodat ze de seminar live kunnen volgen. Het voordeel van Zoom software is dat je de presentaties met 1 druk op de knop kunt opnemen en die opname achteraf makkelijk kunt downloaden en ergens anders weer uploaden.
Stappenplan organiseren van een online event:
-
Waar wil jij een seminar over organiseren?
-
Bedenk tenminste 10 ideeën voor mogelijke talks tijdens het seminar.
-
Wie ken je (via-via) die daar een presentatie over kan geven? Schrijf de namen op.
-
Welke onderwerpen en sprekers passen het beste bij de behoefte van de doelgroep?
-
Waarom zou hij of zij ‘ja’ zeggen? Wat is de ‘what’s in it for me’ voor de sprekers?
-
Wat beloof je de aanwezigen? Wat gaan ze leren of ontdekken?
-
Welke tool ga je inzetten? Bijvoorbeeld Zoom, of Facebook LIVE, of webinarsoftware.
-
Hoe regel je de online betaling van de kaartjes? Via Mollie, Stripe, PayPro, Plug&Pay of op een andere manier?
-
Welke online / social media kanalen zet je in voor de promotie?
-
Wat kost een kaartje? Is dat realistisch?
-
Wat is je doel? Wanneer is het een succes? Hoeveel kaarten moet je minimaal verkopen?
-
Doe je daar nog een speciaal aanbod aan de aanwezigen? Zo ja: welk aanbod? Heb je een opt-in gevraagd zodat je mensen achteraf ook mag mailen?
Meer weten over geld verdienen met je online community? Schrijf je in voor mijn gratis webinar ‘Meer klanten dankzij een online community’ en leer hoe je een continue stroom aan klanten krijgt!