Geld verdienen met je online community: redactionele betaalde content

Een andere vorm van inkomsten zijn redactionele artikelen die in dezelfde tone of voice zijn geschreven als andere berichten in je community. Deze vorm van adverteren wordt al erg lang gebruikt, ook door magazines.

Ook hier ga je een samenwerking aan met een partner / adverteerder die graag in jouw community wil investeren omdat zijn of haar doelgroep daar aanwezig is.

Redactionele content kan bijvoorbeeld een artikel zijn over een nieuw boek dat uit is. Of een product dat aanspreekt.

Als community- of content-manager schrijf jij het artikel in de juiste tone of voice, zodat deze naadloos aansluit bij de andere berichten. Je zet er wel netjes bij dat het een advertorial is, maar als het een relevant stuk is zullen je leden dat niet als storend ervaren.

Omdat jij je leden goed kent, is het dus slimmer om dit artikel zelf te schrijven. Daar staat natuurlijk wel een vergoeding tegenover. Ook hierbij geldt: bepaal samen wat je een goede vergoeding vindt. Deze is afhankelijk van het doel, lengte van de samenwerking en de verwachtingen.

Bedenk de volgende dingen goed wanneer je redactionele betaalde content wil gaan delen:

1. Over welke producten of diensten en van welk merk schrijf jij het liefst een artikel?

2. Passen deze producten, diensten, merken ook goed bij je doelgroep en waarom? Nogmaals: wees kritisch en werk alleen samen met partners die jouw communityleden ook echt iets te bieden hebben.

3. Wat heb je de potentiële partner te bieden? Denk aan zichtbaarheid, bereik, specifieke doelgroep.

4. Kun je een serie artikelen bedenken die je aan de samenwerkingspartner voorlegt? Wees hierin creatief.

5. Welke voorwaarden spreek je af? Hoe lang is het artikel, hoeveel bereik verwacht je, welke vergoeding staat daar tegenover?

 

Meer weten over geld verdienen met je online community? Schrijf je in voor mijn gratis webinar ‘Meer klanten dankzij een online community’!

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer