Geld verdienen met je online community

“Maar Maartje, hoe verdien ik nou eigenlijk geld met m’n online community?” Die vraag krijg ik ongelooflijk vaak van ondernemers, kleine ondernemers of het MKB, bedrijven met meer medewerkers in dienst. Bijna iedereen heeft zoiets van een community is fantastisch, dat kan ik maken rondom het product of dienst wat ik aanbiedt of het onderwerp waar wij als bedrijf mee bezig zijn. Maar hoe verdien ik er geld mee?

Direct geld verdienen met je online community

Nou. Grofweg zijn er eigenlijk twee manieren om geld te verdienen met je community, direct en indirect. Je kan natuurlijk direct kiezen voor een betaalde community. Dat betekent dat je een membership model gebruikt, dus je hebt een community die dat ter waarde van informatie misschien masterclasses, intervisie bijeenkomsten en tips, tricks tools of zelfs een heel online programma. De community op zich is het verdienmodel, dus daar verdien je geld mee. Bijvoorbeeld de community van Ali B: Ik wil groeien. Je kunt snel gratis even rondkijken via de verkenner, maar als je echt deel wil nemen aan de masterclass, de community, het gesprek wil aangaan en feedback wil krijgen. Dan moet je een betaald membership nemen en dat is dan ook meteen het verdienmodel. Dus er hoeft niet allerlei andere upsells, downsells of andere ingewikkelde dingen gedaan te worden. Mensen betalen een vast bedrag per maand en daar verdien jij geld mee. Ja, dat is de community van Ali B; ik wil groeien.nl. Maar ook andere klanten van mij hebben een verdienmodel, dus gewoon een maandelijks bedrag wat hun klanten betalen om lid te worden van de community. Het voordeel is is dat jij een maandelijks continue inkomstenstroom hebt. Elke maand opnieuw. Je weet precies wat je verdient met je community en je kunt daardoor ook echt content maken voor je communityleden.

Een andere community expert die ik heb geïnterviewd is Ernst-Jan. Hij heeft de Conversie Club en ook bij de conversie club betaal je een x bedrag per maand. En ja, voor dat bedrag kun je teksten laten reviewen en je kan je inschrijven voor masterclasses en een wekelijks koffiekopjes uur, samenwerk uur. Eigenlijk alles draait om die community en een supporten van die community. En dat kunnen ze doen omdat ze weten: elke maand krijgen we dit bedrag binnen via de community, dus we kunnen zoveel uren aan besteden. Dus je weet eigenlijk al vooraf wat er binnenkomt. Dus dat is natuurlijk een heel interessant verdienmodel. Je moet natuurlijk wel dan via andere kanalen zorgen dat mensen ook daadwerkelijk lid worden van die community. Zeker ook als het op een ander platform is dan op social media, dus op je eigen platform. Tja, dan wil je natuurlijk dat mensen die kant op komen. Dus dat kun je doen door bijvoorbeeld te promoten via social media, door te promoten via nieuwsbrief, door een toffe blog te schrijven, door te schrijven op andere platformen. Eigenlijk alles wat je doet om je bedrijf te promoten. Dat kun je het zelfde kun je doen om je online community te promoten, dus dat is eigenlijk direct geld verdienen dankzij je online community.

Indirect geld verdienen met je online community

Een andere manier om geld te verdienen dankzij je online community is indirect. Wat doe je dan? Je maakt je online community gratis, dus mensen hoeven niks te betalen om lid te worden van de community. En in de community biedt je je producten of diensten aan. Nou, zie nou niet jouw community als een extra sales kanaal waarbij je gewoon lekker push communicatie gaat doen. Wat je ook op al die andere platformen doet. Want dat helpt helemaal niet. Het gaat juist om de dialoog aangaan. En als je dus een gratis community hebt, wat er gebeurt is alle potentiële klanten die jij kent, alle leads die je normaal gesproken hebt, daar bouw je al een relatie mee op voordat je daadwerkelijk een aanbod gaat doen. Wat er dus gebeurt is dat mensen al jou leren kennen. Een relatie met je opbouwen, gesprek met je aangaan, je leuk vinden, jou ook écht vertrouwen als expert? En op het moment dat je dan met een aanbod komt, is het veel en veel en veel makkelijker om ook daadwerkelijk te verkopen. Ja ehm, het voordeel daarvan is is dat je eigenlijk al je leads door je community heen laat gaan,  in plaats van dat je adverteert en zegt: nou koop nu dit product of je zegt schrijf je in voor deze gratis masterclass gratis.

Je vraagt iemand ook niet ten huwelijk op de eerste Tinderdate. Je gaat eerst een relatie aan voordat je een aanbod doet. En ja, dat is veel aantrekkelijker. Ik bedoel kijk even naar jezelf. Als jij een nieuw product of dienst nodig hebt en je overweegt verschillende opties. Wat doe je dan? Dan ga je in je omgeving, via-via aan mensen vragen. Ken jij nog iemand die zus of zo verkoopt of dit of dat aanbiedt en in een online community werkt het ook zo. Dus jij brengt mensen samen rond om jouw onderwerp mensen samen die dezelfde pijn hebben, dezelfde passie hebben, op dezelfde ambitie hebben? Die breng je samen in een online community en vervolgens komen ze eigenlijk in jouw digitale woonkamer die jouw sfeer ademt, waar je het gesprek met ze aan kan gaan. En op met dat je dan een aanbod doet, dan is de kans veel en veel en veel groter dat mensen kopen, want ze kennen je al. Net als dat je via via een product of dienst aangeboden krijgt van een vriend of vriendin. Is natuurlijk veel relaxter en geloofwaardiger. En ook dat relaxen wil ik nog even ingaan.

Ondernemers vinden het spannend om zichtbaar te zijn

Ik merk dat best veel ondernemers het spannend vinden om zichtbaar te zijn. Spannend vinden om naar buiten toe te treden. Spannend vinden om de media te benaderen. Of om op een podium te staan. Of gewoon voor een paar mensen verhaal te doen. En het fijne is aan een online community. Ook als dat gratis is. Als je indirect klanten krijgt via je online community, dan kun je een beetje oefenen. Het is een vertrouwde omgeving. Mensen kennen je, jij kent de mensen. Het is veel relaxter om zichtbaar te zijn via je eigen online community dan via een ander kanaal. En daarom is het een hele mooie manier om indirect geld verdienen. Wat de meeste van mijn klanten doen die gebruiken community als leadmachine, om het zo maar te zeggen en dat bedoel ik positief en niet negatief. En ik bedoel ook niet dat je je klanten als nummer ziet, maar dat je echt je klanten leert kennen. Maar het is natuurlijk heel fijn als in alles wat je doet je mensen eerst samenbrengt in je groep. En dan leren ze je kennen en dan doe je je aanbod. Stel je voor dat jij expert bent, of je biedt coaching aan of een transformatie aan. Je helpt mensen daarbij. Of dat nou qua lifestyle is, qua gezondheid, qua mindset, qua business, dat maakt eigenlijk niet uit. Als je een dienstverlenend ondernemer bent, dan gaan mensen niet kopen als ze alleen je website hebben gelezen. Wat vrij statisch is, waarvan eerlijk, de meeste teksten gewoon heel erg op elkaar lijken, bijna inwisselbaar zijn op elke andere site die je kan vinden.

Nee, dat is gewoon niet aantrekkelijk. Mensen willen graag de echte jou, willen jou leren kennen en weten ook wat er speelt achter de schermen. Of je misschien na een bepaalde hobby hebt die zij ook hebben, of jullie iets hetzelfde hebben. Aangrijpingspunt waarvan zij denken: Ohhh, maar zij is een van ons. Zij hoort bij ons, bij onze groep. Met haar wil ik zaken doen. En dat is hartstikke mooi, want je hebt dus helemaal geen old boys netwerk nodig om zogezegd als vroeger om een netwerk te hebben om zaken te doen met andere mensen. Je kunt dat gewoon zelf creëren met je online community en zo goed met mensen die je om je heen verzameld, die niet kunnen wachten om klant worden zonder moeilijk gedoe. Je gaat eigenlijk heel relaxed live in je groep, mensen kennen je en jij kent hen. Zo bouw je vertrouwen op, zo bouw je een relatie op. En dat maakt het ook makkelijker op andere vlakken. Dus je zult zien dat een succesvolle community, of dat nou een eentje is waar je direct geld mee verdient of eentje waar je indirect geld mee verdient. Het gaat allemaal om het opbouwen van relaties. En als jij eenmaal een relatie hebt opgebouwd met iemand, dan koopt iemand gewoon veel sneller. En dat is natuurlijk ook eigenlijk logisch.

We vertrouwen elkaar meer (62% meer) dan de politiek en de media.

Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Bureau voor Statistiek. En het is ook logisch dat als ik naar mezelf kijk en ik ben op zoek naar iets nieuws, ga ik ook via-via vragen. Dus ik zit nu net een week in mijn nieuwe kantoorruimte en het is helemaal fantastisch. Daar ben ik ook via-via aangekomen door mijn eigen netwerk in te zetten. En dat is gewoon hoe het werkt en mensen doen het liefst zaken met mensen die ze kennen. Dus geld verdienen met je online community. Let erop dat je die relatie opbouwt, of dat nou een membership model is waarbij je een x bedrag vraagt per lid van de community en daarna de relatie opbouwt. Of dat je eerst een relatie opbouwt en dan je producten of diensten verkoopt. Dat kan op heel verschillende manieren. Eigenlijk is de connectie de basis. Je kan een challenge organiseren in je groep, dat doe ik ook regelmatig. Werkt heel goed. Ik ga trouwens binnenkort starten met een pilot met een kleine groep mensen. Echt meer ervaren communityleiders die graag een kennis willen organiseren met hun groep. Dus als je denkt oh, dat vind ik interessant. Stuur me even een berichtje via de sociols of mail naar mail@welovecommunities.nl. Dat is echt een kleine groep omdat ik hele intensieve begeleiding wil geven.

Dus een challenge organiseren bijvoorbeeld is een hele mooie manier om geld te verdienen met je gratis online community. Je geeft een challenge, aan het eind doe je een aanbod en op die manier worden mensen klant. Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een online summit organiseren voor de leden van je community. Daarbij betrek je ze ook en vraag je ook welke experts ze willen zien. Welke vragen ze beantwoord willen hebben. En op die manier kan je dus een online evenement van een paar dagen organiseren waar heel erg veel mensen op afkomen. Ik heb dat in mei zelf gedaan. Er kwamen 4200 mensen op af en het merendeel kende ik nog niet. Die waren echt nieuw en ik heb die maand en mijn beste omzet ever gedraaid dankzij mijn online community. Ik wil dat best ook wel delen, dat was bijna een halve ton, dus dat was behoorlijk wat in de maand. Omdat dat ik een online summit heb georganiseerd voor mijn online community, dus ook dat is een manier om geld te verdienen. Je kan natuurlijk gewoon een webinar geven en dan je aanbod doen. Dus ook een mooie manier om geld te verdienen. En je kan een één op één gesprek regelen. Je kan een deels betaalde content aanbieden, je kan een affiliate model doen.

Ja, er zijn echt zo veel verschillende manieren om geld te verdienen met je online community. Ik heb daar een hele aparte training over opgenomen in m’n Online Community Academy voor mijn klanten. En ja, als ik die hier ga delen zijn we morgen nog niet klaar. Maar ja je hebt gewoon heel veel manieren. Eigenlijk is de basis start een online community, zorg ervoor dat mensen (ook al is maar een deel gratis in je community) kunnen vinden wat ze zoeken. Al een beetje een sneak peek geven zodat ze kunnen kijken: Hey is het iets voor mij? Voel ik me hier thuis? Zijn dit mijn mensen? En dan kan je ze eigenlijk alles aanbieden waar ze op dat moment behoefte aan hebben en waar jij ze het best mee helpt omdat je die relatie al hebt opgebouwd. Heb je gewoon een mega mega mega gunfactor. Ik ben ook heel erg benieuwd naar jou: hoe verdien jij op dit moment geld met je online community? Wat spreekt je aan? Weet je al wat je doelen zijn, hoeveel leden in je groep wil en hoeveel klanten je er uit wil halen? En wat dan de klantwaarde is per klant zijn wat het je oplevert. Zorg ervoor dat je dat helder hebt, want als je weet wat het je oplevert, dan is het ook veel makkelijker om aan de voorkant tijd en energie te steken, te investeren in je community omdat je weet dat het gewoon hele mooie kansen biedt voor jou als ondernemer.

Ik wens je heel veel succes met het geld verdienen met je online community!

Dit artikel liever beluisteren als podcast? Beluister deze hier.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer