Er zijn behoorlijk wat tips om je community via social media te laten groeien. De belangrijkste heb ik hieronder voor je op een rijtje gezet.
1. Zorg voor content die leden ook buiten de community makkelijk en graag willen delen.
Faciliteer je bestaande leden met goede content. Je ambassadeurs willen je graag helpen met het verspreiden van de community, omdat ze erin geloven. Daarvoor hebben ze alleen wel handvatten nodig. Zorg er dus voor dat ze over de juiste content beschikken. Laat hen ook weten dat bepaalde content buiten de community gedeeld mag worden. Maak het je ambassadeurs zo makkelijk mo- gelijk, door een plaatje in het juiste formaat aan te leveren, de tekst bij te voegen en ook de link te vermelden. Op die manier kost het delen van een bericht maar een minuut en heb je zonder (te) veel te vragen wel het gewenste resultaat.
En nog een belangrijke tip van Myra de Wildt van Happy Single Moms: ‘Ik denk dat de beste communities geleid worden door mensen die graag zelf hun verhaal delen. In communities zitten vaak mensen die iets willen bereiken, maar daar nog niet zijn. Ze kijken dan heel graag naar een voorbeeld van iemand die daar al wel is. Ik denk dat de kracht van communities is, dat je deelt hoe jij daar gekomen bent, wat jij gedaan hebt, hoe jouw leven er misschien eerst uitzag en waar je nu bent. Mensen willen graag een houvast hebben en geïnspireerd raken door een voorbeeld.’
2. Deel informatie in podcasts en deel de link via social media.
Podcasts worden steeds meer beluisterd. Ze zijn een mooie manier om gratis te groeien. Zo hoef je niet op de traditionele radio te verschijnen (hoewel dat wel leuk blijft natuurlijk), maar kun je je kennis ook delen in een geluidsbestand in de vorm van een pod- cast. Doe onderzoek naar goede podcasts en probeer daar als gast aan tafel te komen. Of begin je eigen podcast en maak die deelbaar via je eigen community en via bijvoorbeeld iTunes en Soundcloud. Ideaal voor (potentiële) leden van je community die onderweg zijn. Ook hiervoor geldt: zorg voor de juiste omschrijving zodat je podcast goed vindbaar is tussen de andere podcasts. Opnemen is makkelijk: dat kan namelijk gewoon via de standaard dictafoonfunctie op je smartphone.
3. Deel content vanuit je community op al je socialmediakanalen.
Beperk je niet tot één socialmediakanaal, maar deel je content op al je kanalen. Je vrienden op Facebook vinden het ook leuk om te weten wat je zakelijk doet. En op LinkedIn kun je best af en toe een persoonlijke noot toevoegen. Natuurlijk houd je je doelgroep in gedachten en zet je niet overal hetzelfde neer. Maar je kunt best Twitter inzetten als je nieuws hebt en dit vervolgens ook op Face- book delen. Op verschillende social media heb je verschillende volgers. Door je niet op bepaalde social media te richten, vergroot je je bereik. Let op: don’t overdo it. Als je consequent alles op elk kanaal deelt, kan dat een beetje irritant zijn voor mensen die je overal volgen. Dus ga hier bewust mee om en copy-paste niet alles. Zorg voor de juiste balans. Je komt er snel genoeg achter als je de statistieken van je social media goed in de gaten houdt. Meten is weten.
4. Ga partnerships aan met andere communities en steun elkaar.
Werk samen met andere communities en promoot elkaar waar nodig. Zo kun je samen groeien en gebruikmaken van elkaars be- reik, op een sympathieke en leuke manier. Je kunt mensen uit je eigen netwerk promoten in wie je gelooft. Mensen die je ‘in het echte leven’ ook goed kent en die je graag helpt. Omgekeerd doen ze hetzelfde voor jou. Het werkt echt!
5. Deel succes verhalen vanuit je community zowel in je community als daarbuiten.
Succesverhalen horen mensen graag. Vooral als je deelt hóé je dat gedaan hebt, dus inclusief de struggles op de weg ernaartoe. Ze kunnen zich ermee identificeren en het geeft hoop. Want als jij in een vergelijkbare situatie zat en het is je gelukt, dan kan het hen ook lukken. Een succesverhaal hoeft niet per se groot te zijn, het mag ook klein zijn. Bijvoorbeeld dat het je is gelukt een bepaalde businessmeeting te organiseren via een contact uit de community. Of dat iemand de outfit heeft gekocht die jij als fashion influencer had laten zien, en hier een foto van heeft gedeeld op Instagram. Of positieve reviews die je kreeg nadat je een aantal mensen uit je community had gevraagd een nieuw product of dienst uit te pro- beren. Deel de succesverhalen, binnen en buiten de community. Binnen je community om te activeren, buiten je community om nieuwe leden te trekken via social media.
6. Deel falen ook in je community en erbuiten.
Huh? Moet ik het ook delen als ik faal? Wie wil dat nou horen? Social media gaan toch over succes? Nou, daar kun je je flink in vergissen. Want mensen willen graag échte verhalen, en daar hoort falen ook bij. Juist als je het ook deelt als het even niet goed gaat, krijg je support vanuit je community. Vaak ook onverwacht. Daar kan ik een goed voorbeeld van geven. Achteraf kijk ik er met een positief gevoel op terug, want ik heb er veel van geleerd, maar destijds dacht ik dat ik spreekwoordelijk doodging. Waar ik het over heb? Lees hieronder mijn verhaal.
Mijn allereerste keynotepresentatie op een internationaal congres moest mijn internationale doorbraak als spreker betekenen. Mijn keynote ging over de kracht van (online) communities, precies waar dit boek over gaat en waar ik veel vanaf weet. Dus vol vertrouwen begon ik aan deze keynotespeech. Maar toen gebeurde er iets dat de nachtmerrie is van ieder- een die weleens op het podium staat: ik kreeg een black-out. Het vreemde was: ik keek erg uit naar dit optreden en had mijn speech steeds opnieuw geoefend. En elke keer ging het goed. Dus ik dacht dat het wel goed kwam op het moment dat ik op het podium stond, maar dat had ik verkeerd ingeschat. In de grote zaal in de Beurs van Berlage in Amsterdam, met driehonderd mensen in de zaal die me aankeken, wist ik het opeens niet meer. Een vreselijke ervaring. Gelukkig had ik steun van mijn community die in de zaal zat, mijn vriend die de keynote op video opnam (ahum, ik had hem gevraagd om te filmen, omdat ik dacht dat mijn speech succesvol zou zijn) en ook de mensen van de techniek en het publiek zelf gaven me steun en waren erg geduldig. Niemand verliet de zaal toen het even niet lukte. Maar het voelde afschuwelijk.
Hoe het kwam? Een simpele copy-pastefout in de slide om mij te in- troduceren triggerde me. Er stond op de slide dat mijn speech over iets heel anders ging. Ik wilde aan de zaal uitleggen dat dat niet klopte (nu denk ik: why?). En toen zag ik mezelf ineens in helikopterview op dat podium staan en dacht ik bij mezelf: wat ben ik hier in vredesnaam aan het doen? Waarom ben ik naar woorden aan het zoeken? Waarom heb ik die kaartjes met speakernotes nou niet mee? Ondertussen worstelde ik met de woorden, maar wist ik dat ik moest doorgaan. Mijn mond werd heel droog en ik wist het echt even niet meer. Ik pakte een glaasje water en heb tegen het publiek gezegd dat ik het even niet meer wist. Daarna heb ik de draad weer opgepakt. Gelukkig kwam ik weer vrij snel in m’n flow en heb ik kunnen vertellen wat ik wilde vertellen. En was het publiek heel supporting. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe dankbaar ik ben dat het publiek bij me bleef. Na de keynote waren er veel vragen, dus ik denk (hoop) dat mijn boodschap hen op de een of andere manier heeft geraakt. Maar toch, ik hoop dit nooit meer mee te maken…
Wat ik ervan geleerd heb:
-
Breng altijd kaartjes met je bulletpoints mee als back-up.
-
Vertrouw nooit op je geweldige voorbereiding, je geest kan je nogsteeds voor de gek houden.
-
Vertel het publiek dat je even een black-out hebt, vreemd genoeg zullen ze dan niet weggaan, maar je de positieve energie geven die je nodig hebt om te herstellen.
-
Probeer opnieuw je flow te vinden.
Waarom ik dit verhaal met je deel? Omdat ik het ook op mijn social media gedeeld heb en de reacties overweldigend waren. Mijn plan was om me te profileren als succesvolle keynotespreker en dit op LinkedIn te zetten. Dus ik had anderen gevraagd om foto’s te nemen van mijn speech. Maar ik vond het niet eerlijk en authentiek om te doen alsof het een enorm succes was. Want hoe goed mijn speech daarna ook ontvangen werd, de eerste minuten waren absoluut niet goed. Dus besloot ik eerlijk te zijn tegen mijn community en op social media. In een opwelling. En wat er toen gebeur- de had ik echt niet verwacht.
Alleen op LinkedIn al is mijn bericht door 68.667 mensen bekeken, 432 mensen gaven een ‘like’ en er kwamen 123 reacties op. Die heb ik allemaal netjes opgevolgd met een persoonlijk bericht erbij, want er zaten ook mensen bij die niet direct tot mijn netwerk be- hoorden. Hen heb ik toegevoegd aan mijn LinkedIn-community, waardoor ik er in één klap zo’n 100 nieuwe connecties bij kreeg. Deze resultaten waren absoluut niet mijn bedoeling en ik had veel liever gehad dat ik die black-out niet had gehad. Maar de hoeveelheid aan lieve berichten en steun waren overweldigend. En een teken dat online communities je supporten en kracht geven, juist op het moment dat jij dat nodig hebt. Mensen vinden het verfrissend als je ook je ‘mislukkingen’ deelt en daar learnings aan koppelt. Wees niet bang om je verhaal te delen (maar ook hier geldt: overdrijf niet en blijf dicht bij jezelf).
7. Ga live, dat kan tegenwoordig op (bijna) alle social media.
Live gaan op social media, ik kan me voorstellen dat je denkt: dat durf ik niet. Of misschien denk je wel: wie zit er nou op mij te wachten? Toch raad ik je aan om het een keer te proberen. Dat hoeft niet groots, start klein. Mensen willen graag echte mensen en echte verhalen zien. Foto’s en video’s kun je editen, live gaan niet. Dat maakt je kwetsbaar en dat is natuurlijk eng, maar ook echt. Door live te gaan kan je netwerk jou echt leren kennen. En kun je je community onder de aandacht brengen. Bovendien geven veel social media een seintje als je live gaat, dus dat kan zorgen voor een extra boost in bezoekers. Een mooie manier dus om je netwerk op social media te activeren en meer bezoekers naar je community te trekken. Je kunt dit overigens ook inzetten in je community zelf, om die te activeren. Als je een aantal dagen achter elkaar live gaat met een challenge of als je je kijkers echt toegevoegde waarde kunt leveren terwijl je live gaat, dan activeer je niet alleen je eigen community, maar trek je ook nieuwe mensen aan.
8. Voeg actief volgers toe op social media.
Op alle social media zit een functie: suggesties voor jou. Check die suggesties af en toe. Je zult zien dat er vaak mensen tussen zitten die interessant zijn. Door anderen te volgen en ook actief te reageren op hun berichten val je op. En is de kans groter dat ze je terug volgen. Zo kun je je aantal volgers langzaam opbouwen. Check ook regelmatig je eigen netwerk: heb je iedereen waarvoor jouw community relevant is al uitgenodigd? Blijf dit actief doen. Kom je interessante mensen tegen: voeg ze meteen toe, liefst met een persoonlijk berichtje erbij. Vooral op LinkedIn is dat handig. De online conversaties worden door LinkedIn bewaard. Zet altijd in je uitnodiging waar je elkaar van kent. Want als je dat een langere tijd later niet meer weet, dan kun je dat gemakkelijk terug- vinden in je berichtengeschiedenis. Wel zo makkelijk als je nog eens contact wilt opnemen.
9. Zoek op relevante hashtags en volg mensen die je inspireren.
Een andere manier om meer volgers te krijgen is om zelf volgers toe te voegen. Vooral op Twitter en Instagram werkt dat goed als je op hashtags zoekt. Daar moet je even de tijd voor nemen, maar het werkt wel. Volg nieuwe mensen die jij interessant vindt, maar die ook van toegevoegde waarde kunnen zijn op jouw community. Like een aantal van hun posts en zorg dat je daarmee zichtbaar bent. Je kunt zo hun interesse wekken, en als je zelf ook interessante content op je profiel hebt is de kans groot dat ze je terug volgen. Zo kun je je community via social media langzaam uit- breiden. Naast het zoeken op relevante hashtags om personen te vinden die je wilt volgen, kun je ook de hashtags zelf volgen en die updates zien. Zo krijg je vanzelf nieuwe suggesties van relevante mensen die je kunt volgen (en zij jou hopelijk ook).
10. Als je nieuwe volgers of leden hebt: stuur ze een leuk welkomst bericht of heet ze welkom in de community.
Nog een tip om je gunfactor te vergroten: heet nieuwe leden wel- kom in je community. Zeker in het begin is het belangrijk dat nieuwe leden zich welkom voelen. Als jouw community voelt als een warm bad, is de kans groter dat ze de community ook via mond-tot-mondreclame aan anderen zullen aanbevelen. Zorg daarom voor een leuk welkomstbericht in de community en pro- beer ze in het begin extra aandacht te geven. Je kunt ook een persoonlijke voice message sturen via een direct message. Dat kan tegenwoordig heel makkelijk, met bijna alle community- of mes- sengersoftware. Voicetechnologie is erg in ontwikkeling, dus ik verwacht dat het in de toekomst alleen maar meer gebruikt zal worden. Het horen van iemands stem is persoonlijker dan een tekstbericht. Stuur ook af en toe een berichtje en moedig nieuwe leden aan om bij te dragen in de community. Dat kan overigens niet op elk platform, maar toch hebben bijna alle social media wel een mogelijkheid om zoiets te doen. Verdiep je daarin: het werkt echt!
Bij WomenTalkTech heten we nieuwe leden eens in de zoveel weken welkom en vragen we hen om zichzelf voor te stellen. Liefst door middel van een video-bericht. Zelf doen we dat dan natuurlijk ook. En eens in de zoveel tijd gaan we live in de community om onze leden een update te geven of vragen te stellen.
11. Reageer op vragen over ‘jouw’ onderwerp in andere communities; claim je expertstatus.
De laatste tip om gratis leden te krijgen via social media: wees actief in andere communities op social media. Sluit je aan bij communities die complementair zijn aan de jouwe en neem daarin een expertrol aan. Help mensen in de community door hun vragen te beantwoorden en doe dat heel regelmatig. Verwijs niet bij alles naar jouw community want dat is irritant, maar claim wel je expertstatus door steeds te reageren. Op een gegeven moment zullen andere leden jou herkennen en zien als thought leader, als dé expert aan wie ze het eerste denken op jouw vakgebied. Als je dan een keer de link legt naar jouw community, is de kans groot dat men- sen lid worden. Of mensen zijn zo nieuwsgierig naar je geworden dat ze zelf al op zoek gaan. Daarom is het wel belangrijk dat er in je socialmediaprofielen staat voor welke community je werkt. Inclusief link. Anders is al het werk dat je doet voor niets. Klinkt heel logisch, maar ik heb voorbeelden gezien waarbij dat niet het geval was. Juist de meest logische stappen zijn voor ons een blinde vlek. Juist het meest simpele vergeet je.
Zo, ik gok dat je hier wel even mee verder kunt. Meer weten over online communities en op welke manier je klanten uit je community haalt? Schrijf je hier in voor het gratis webinar ‘Meer klanten uit je online community’.