Hoe start je een community?

En kost het veel tijd? Dat is een van de meest voorkomende vragen die ik krijg van klanten. Goed nieuws: het starten van een community hoeft niet al je tijd in beslag te nemen. Zo startte Vivian Opsteegh, naast haar werk als freelance social media & content director, de online community Girlsinfilm.nl. Wat kun je leren van grote merken als je zelf een kleine community start? En hoe laat je die community – bijvoorbeeld door een samenwerking – sneller groeien? Vivan deelt haar learnings met jou. Zowel van grote bekende merken als haar eigen online community.

Hoe begin je?

Vivian: ‘In oktober 2016 ben ik samen met Rachel van Bommel, producent van films en series, begonnen met Girls in Film. We wilden jonge actrices helpen om te bereiken wat ze graag zouden willen. Hen een podium te bieden om hun verhalen te vertellen en te laten zien. Eigenlijk zijn we begonnen met het “ophalen” van verhalen bij deze jonge vrouwen. Waar kunnen wij hen als platform, als community, bij helpen? We zijn dus echt actief op zoek gegaan naar leden.’

En hoe groei je vervolgens?

Vivian raadt aan om partnerships te sluiten. ‘Het gaat niet vanzelf, dus ga echt op zoek naar partners die jou kunnen helpen om jouw community groter te maken. Wij werken bijvoorbeeld samen met Persgroep, uitgever van onder andere AD . En wij leveren videocontent die op de websites van het AD en regionale partners komt te staan. Daarmee kunnen we zichtbaarheid creëren voor ons merk en voor de leden uit de community. Zo kun je voor bijna ieder onderwerp wel een partner vinden.’

Hoe Vivian dat deed en hoe ze haar community Girls in film heeft geactiveerd en laten groeien, kun je zien in dit video-interview. Daarnaast deelt ze tips die jij ook kunt inzetten voor jouw community. Echt een aanrader als je wil leren van zowel hele grote communities zoals Coca Cola en Zwitsal, maar ook kleinere communities die vanuit een gezamenlijke passie zijn gestart, zoals Girls in film.

(tekst gaat verder onder de video)

https://youtu.be/4a1CBMy95r0

 

Activatietip: bied je actieve leden een podium

‘Bied mensen uit je community een podium. Hierop laat je mensen hun verhaal vertellen. Dat bindt enorm, want het is supertof als jij daar als communitylid ook een keer mag staan.’

Je actieve leden een podium bieden en in het zonnetje zetten helpt dus om je community actief te houden. Ook vragen stellen werkt goed om de leden te activeren. Vraag je leden gewoon wat zij graag willen, wat hun behoefte is. Dat is heel makkelijk, maar het gebeurt in veel communities echt te weinig. Je kunt er ook achter komen wat de behoefte van je leden is door onderzoek te doen.

Onderzoek geeft waardevolle informatie

Vivian deed dat ook bij Social Embassy, een social media bureau waar ze van 2010 tot 2016 managing director was: ‘Bij Social Embassy deden mijn collega’s en ik altijd onderzoek voor de merken waarvoor we werkten. Zo kun je bijvoorbeeld aantonen wat het oplevert wanneer iemand fan of lid is. Het was leuk om te zien hoe bereidwillig mensen zijn om aan jouw enquêtes mee te doen. Zeker als je een kleine prijs verbindt aan deelname. Een merk als Coca-Cola richt zich met name op jongeren. Misschien denk je: jongeren voelen zich nergens bij betrokken. Maar wanneer we een enquête hielden, dan kregen we in een mum van tijd meer dan 3.000 ingevulde enquêtes retour. Dus dat werkte echt ongelofelijk goed. Daar konden we een schat van informatie uit halen. Bijvoorbeeld: wat is je favoriete smaak? Hoe vaak drink je Coca-Cola? Welk verpakking? Waar koop je het? Dat soort basisdingen. Maar ook informatie over met welke YouTuber we zouden moeten samenwerken. En welke activiteiten doe je het liefst in de zomer?’

Leren en optimaliseren door te luisteren

Uit onderzoek kun je veel waarde halen. Zeker als je onderzoek doet binnen jouw community, omdat je dat tegen relatief lage kosten kunt doen, veel goedkoper dan dat je een marktonderzoekbureau inhuurt. En omdat je leden middenin je (ideale) doelgroep zitten weet je precies wat er speelt. Hoe kun je nog meer leren en optimaliseren? Vivian geeft aan dat vooral goed luisteren naar de behoefte van je doelgroep belangrijk is. ‘Waar kunnen wij als platform, als community helpen om dat te bereiken wat ze graag zouden willen?’ Uiteindelijk wil je natuurlijk zoveel waarde geven aan je community. Meer geven dan nemen.

Wat is het geheim van een succesvolle community?

Vivian: ‘Er is zo ongelofelijk veel liefde voor bepaalde merken. Binnen merkcommunities is enorm veel interactie en wordt de liefde voor het merk vaak niet onder stoelen of banken gestoken. Het mooie is dat de community vragen gaat beantwoorden of in de bres springt voor het merk bij negatieve feedback. Het is zoveel krachtiger als het reputatiemanagement gedaan wordt door leden uit je community.’

Over Vivian

Vivian Opsteegh werkt sinds 1998 in de digitale communicatie en heeft altijd verhalen verteld over, voor en met merken. Onder andere voor Clockwork waar ze Digital Consultant was, bij mtv Networks als Head of Digital Media en als Managing Director bij Social Embassy waar ze echt social mediamarketing heeft helpen vormgeven.

Ze werkte onder andere voor merken als Coca-Cola, Unilever, Marktplaats, Heineken, Volkswagen, SEAT, KPN, FrieslandCampina, Rabobank, Holland Casino. Op dit moment werkt ze freelance en heeft ze haar eigen community Girlsinfilm.nl.

Meer weten over Vivian Opsteegh? Bekijk het volledige interview. En check https://www.girlsinfilm.nl/


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer