Ashlee Janelle Danso heeft zo’n 40.000 volgers op Instagram en is influencer. Wil je zelf influencer worden? Of jouw community via Instagram laten groeien? Lees dan snel verder hoe Ashlee is begonnen en haar community heeft laten groeien. En bekijk het volledige video-interview voor alle influencer tips en tricks waar je zelf meteen mee aan de slag kunt.
Influencer Ashlee Janelle Danso weet inmiddels dat een strategie belangrijk is, maar toen ze begon had ze er geen. Gewoon beginnen kan dus ook succesvol zijn, al raad ik je echt aan om een strategie te formuleren. Hoe ging dat bij Ashlee zonder strategie? Ashlee: ‘Dat is per ongeluk gegaan. Ik was met vriendinnen op vakantie in Ghana. We maakten een heel mooi filmpje van onze trip. Vandaag de dag heet dat een vlog. Maar wij wilden vooral onze trip vastleggen. Dat hebben we toen op YouTube gepost. Uiteindelijk kregen we daar meer dan 100.000 views op. Ik dacht: wow, hoe is dit gekomen? Het bleek dat veel Ghanese mensen het interessant vonden!’
Ashlee vervolgt: ‘Voor iedereen die een community wil opbouwen, denk ik dat het heel belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft en dat je vooral je persoonlijke verhaal durft te delen. Toen ik stylisten assisteerde, schreef ik daarover op mijn blog. Doordat ik erg bezig was met styling, werd ik gevolgd door meiden die geïnteresseerd waren in styling. Zo heb ik een community opgebouwd in de mode-industrie.’ Inmiddels heeft Ashlee op Instagram ongeveer 40.000 volgers. Haar succes omschrijft ze misschien als ‘per ongeluk’, maar ze weet inmiddels wel precies wie haar doelgroep is: ‘Dat zijn vooral meiden tussen de 25 en 35. Zij zitten in Amsterdam, Londen, New York en Accra (Ghana).’ Ze checkt regelmatig haar statistieken en gaat ook echt de dialoog aan met haar community. Haar verhalen onder haar berichten heeft ze in de loop van de tijd ook bewust aangepast.
(tekst gaat verder onder de video)
Oppervlakkig versus een persoonlijke band
Ashlee: ‘Influencers worden vaak gezien als heel oppervlakkige mensen. Dat kan ik me goed voorstellen. Je krijgt bijvoorbeeld veel gratis kleding en je gaat veel op reis. Veel mensen denken: wat doe je dan precies? Ze kunnen zich er vaak niet mee identificeren, omdat ze misschien niet de middelen hebben om te doen wat jij doet. Ik vind het het mooist om met mensen te praten en om persoonlijke verhalen te delen. Daar krijg ik een heel warm gevoel bij. Ik probeer er een twist in te maken en probeer zo vaak mogelijk een persoonlijk verhaal onder mijn foto’s te plaatsen. Ik heb misschien 40.000 volgers, maar die heb ik niet alleen voor de cijfers. Ik wil ook echt een persoonlijke band met ze hebben, want dan is het echt. Dan begrijpen ze je en dan kennen ze je. Vanochtend heb ik bijvoorbeeld een quote, die ik van mijn vriendin kreeg, op Instagram gepost, met een mooi inspirerend berichtje erbij. Daar krijg je ook weer reacties op. Dat is het belangrijkste van een community. Dat er echt interactie is.’
Content is king. En een verdienmodel.
Ashlee plaatst haar eigen content in haar community. Maar als influencer werk je ook regelmatig samen met merken als verdienmodel. Hoe gaat dat in zijn werk, gesponsorde content? Ashlee: ‘Als influencer krijg ik veel briefings van merken, met concepten waarvan ze willen dat ik die uitvoer. Vanuit mijn vorige werk bij een pr-bureau, was ik gewend zelf concepten te maken. Dus ik dacht: als ik word benaderd door een merk, ga ik mijn eigen concept voorstellen, als ik vind dat het beter kan. Vaak krijg ik een briefing binnen met een heel simpel opdrachtje. ‘Je krijgt een product opgestuurd, maak een foto, post die en we zijn al blij.’ In mijn concept doe ik daar vaak iets extra’s bij. In plaats van een foto, maak ik bijvoorbeeld een filmpje. Ik merk dat klanten dat waarderen, omdat ik net iets meer geef dan wordt gevraagd.’
Hoe laat je je community groeien als influencer?
Ashlee: ‘Ik denk dat ieder daar een eigen manier voor heeft. Maar als ik een tip zou moeten geven over hoe je meer volgers zou kunnen krijgen: ga vooral daar waar de mensen zijn die je wilt bereiken, ga op zoek naar je doelgroep. Welke accounts volgen zij? Waar voeren zij de gesprekken? Get involved . Zorg ervoor dat zij jou zien. Ik denk dat je daarmee een organische volgers-base kunt opbouwen. Ga de dialoog aan, niet alleen in je eigen community, maar juist ook op andere plekken. Daarnaast kun je natuurlijk hashtags gebruiken. Die zijn zeker belangrijk! Instagram-accounts die al veel volgers hebben, re-posten vaak mooie foto’s, looks of outfits. Dat kan van alles zijn. Het hangt er vanaf in welke branche je zit. Zoek een leuk Instagram-account op die mensen re-post, en tag ze in je foto’s. Als mensen dat zien, dan volgen zij dat ook weer. En vaak komen ze jou dan ook volgen.’
Welke tip heeft Ashlee voor mensen die een online community rondom hun eigen merk willen opzetten, bijvoorbeeld als influencer? Ashlee: ‘Begin gewoon en denk niet te veel na. Houd het lekker dicht bij jezelf. Maar denk wel na over wat je boodschap is. Wat wil je uitstralen? Wat wil je meegeven? Vaak denken jongeren: ik wil influencer worden, want het is cool, dan kan ik veel reizen en krijg ik gratis kleding. Dat is het niet alleen. Dus neem het wel serieus.’
Ashlee ziet als trend dat steeds meer merken communities serieus nemen en ze ook echt om advies vragen: ‘Communities hebben zo’n sterke stem gekregen, dat ze ook worden ingezet voor een adviserende of uitvoerende rol. Merken vragen tegenwoordig advies aan communities, over hoe ze hun marketingstrategie, campagne of communicatie kunnen aanpassen. Met als doel dat zij (de merken) zich beter kunnen verbinden aan een bepaalde doelgroep. Ik verwacht dat dat de komende jaren zal toenemen.’
Wat is volgens Ashlee het geheim van een succesvolle community?
‘Voor een ieder die een community wil opbouwen, denk ik dat het heel belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft en dat je vooral je persoonlijke verhaal durft te delen. Dan krijg je een gesprek, is het echt. Je hebt pas een community, als je echt met elkaar interacteert.’
Ashlee Janelle Danso is Creative Director, Fashion Influencer en heeft vanuit haar eigen community een creative agency opgezet YOUNG / The Agency. Via haar agency helpt zij merken met het bedenken en uitvoeren van creatieve concepten, marketing strategien en content die traditionele verhalen omtrent schoonheid, cultuur en identiteit doorbreken. Voor Result recruitment is ze community manager voor hun start-up label UPGRADE.career. Meer weten? Bekijk het hele video-interview. En ga naar https://www.instagram.com/ashleejanelle_/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.