Welke tools zijn handig als je community management doet? Wat zijn mijn favorieten? Een lijstje.
Dit is een levendig document en wordt regelmatig aangevuld. Dus mis je een handige tool? Mail dan even naar mail@welovecommunities.nl, dan zetten we hem erbij. Deze lijst is dus niet volledig, maar wel heel handig :-). In willekeurige volgorde.
Handig om te plannen en organiseren
- Asana voor project management
- LastPass voor het opslaan en delen van wachtwoorden
- Calendly om je agenda beschikbaar te stellen voor derden
- PDF verkleiner voor je gratis weggever
- Dropbox voor centraal bestanden opslaan en delen met je team
- Google drive voor centraal bestanden opslaan en delen met je team
- Microsoft excel voor je contentplanning
Handig als je je huisstijl, tone of voice en tone of visual wil vastleggen
- Fiverr voor inhuren freelancers
- Upwork voor inhuren freelancers
- Whatthefont om achter een lettertype te komen
- Wix logo maker om zelf een logo te maken
- Pinterest om een moodboard te maken voor je tone of visual
- Canva voor al je ontwerpen, gratis versie kan al veel
- Huisstijl of community kleuren kiezen in de Canva color palette generator
Handig om te communiceren met je community
- Zoom om een live vragen sessie of webinar te geven en dit ook op te nemen
- Gotowebinar om een webinar te geven
- Webinargeek om een webinar te geven
- Microsoft powerpoint om een webinar in te ontwikkelen
- Skype om te videobellen
- Mailchimp om mails te versturen
- MailBlue om mails te versturen (14 dagen gratis proberen)
Handig als je foto’s, filmpjes of audiobestanden wil maken en bewerken
- Clips voor vierkante video’s opnemen, inclusief automatische ondertiteling
- Adobe premiere om video’s en audiobestanden in te bewerken
- Adobe rush (de goedkopere versie van Adobe premiere)
- Adobe photoshop om foto’s in te bewerken
- Adobe lightroom op je telefoon om foto’s te bewerken
- Facetune om portretfoto’s en selfies te bewerken
- Lunapic om je achtergrond transparant te maken
- YouTube voor automatische ondertiteling met timings
- Mijntranscript.nl voor het in tekst te laten uitschrijven van video interviews
- Dictafoonfunctie op je iphone om een podcast op te nemen
- PDFescape als je een pdf invulbaar wilt maken
- Sonix.ai om audio om te zetten naar tekst.
Handig als je berichten wilt plaatsen
- Bitly om linkjes te verkorten
- Buffer voor het inplannen van berichten
- Hootsuite voor het inplannen van berichten.
- Loomly voor het inplannen en plaatsen van berichten.
- Meta Business voor het inplannen en plaatsen van berichten.
Handig om te leren en optimaliseren
Handig als je wilt adverteren
- Facebook en Instagram, hulp bij adverteren
- Facebook en Instagram, hulp community
- Facebook en Instagram, text overlay tool om te checken of je niet teveel tekst in je plaatje hebt
- Google Digitale Werkplaats voor cursussen Google
- Google display ads om bannering in te zetten via RTB
Handig als je wil groeien door media-aandacht
- VIDM, na lidmaatschap kun je daar een medialijst samenstellen en downloaden
- RUM (roept u maar), openbare Facebook groep waar redacteuren oproepjes doen en experts kunnen reageren
- Meer kleur in de media, Facebook pagina die zich inzet voor meer kleur in de media
Deze lijst is een aanvulling op het boek We love communities, waarin precies wordt uitgelegd welke tool je waarvoor het beste kunt gebruiken. Heb je het boek nog niet in huis? Dan kun je hem hier bestellen.