Het geheim achter de succesvolle Beleggen community

Hoe creëer je een community met 20.000+ leden?

Harm van Wijk helpt mensen om geld te verdienen op de beurs. Dat doet hij onder andere met de grootste beleggen community van Nederland. Waar je meer informatie vindt over aandelen, goud, bitcoins en vastgoed. Met meer dan 20.000 leden blijft de community groeien. Hoe deed hij dat? Wat is de strategie daarachter? Je leest en ziet het in dit interview.

Maar eerst beginnen we bij het begin. Waarom is Harm de community begonnen?
‘Ik ben begonnen, omdat veel mensen van nature niet goed zijn in beleggen. Als je als particulier in je eentje gaat beleggen, is dat lastig. Je moet het opnemen tegen de grote jongens en weten wat je doet. Dat is mijn grootste frustratie, dat het anderen niet lukt om succesvol te zijn met beleggen. Daarom helpen we als team van experts mensen die graag willen beleggen, in de community,’ legt Harm uit. Inmiddels heeft hij een team van 15 experts aan zich weten te binden en mede vanwege die experts, die ambassadeurs, heeft de community de afgelopen tijd een enorme vlucht genomen.

Wat heeft Harm voor tips voor startende community leiders?
– Deel eerst veel waarde in je community zodat mensen jou leren kennen en weten dat ze jou kunnen vertrouwen;
– Doe daarna pas een aanbod, op het moment dat mensen jou kennen willen ze pas tijd, energie en uiteindelijk geld in je investeren;
– Stimuleer activiteit in de community. Doordat er regelmatig iets gedeeld wordt door experts, komt je community hoger in de Google zoekresultaten en trek je daardoor organisch veel bezoek aan. Die worden vervolgens actief in de community, delen veel berichten en dat trekt nog meer bezoekers aan. Zo groei je met je community. Dat zijn allemaal leads die klant kunnen worden.

[de strategie van Harm en meer tips voor jou, lees je hieronder, onder de video]

https://player.vimeo.com/video/462288254

 

Strategie voor succes

Harm en ik hebben in februari zijn strategie aangescherpt en mede daardoor is zijn community erg gegroeid het afgelopen half jaar. Wat zijn belangrijke elementen uit de strategie van Harm? ‘Naast organisch groeien via mond-tot-mond reclame en Google groeit de community via advertenties, onder andere voor mijn webinar. Het is belangrijk dat je meerdere voordeuren hebt die uiteindelijk allemaal naar dezelfde plek leiden, je community. Bijvoorbeeld via advertenties, een webinar, een boek, een laag geprijsd aanbod en content die inspeelt op de actualiteit, bijvoorbeeld beleggen in goud.’ Daarnaast heeft Harm zijn ambassadeurs actief betrokken bij de community. Doordat zij veel waarde geven in de community, is er nog meer relevante content en dat trekt nog meer geïnteresseerden aan. Een slimme zet dus. Dat kun jij ook door jouw ambassadeurs te waarderen en hen een actieve rol te geven in de community.

Van bezoeker naar actief lid van de community

Harm krijgt dus heel veel bezoek vanuit Google, inmiddels zo’n 50% van zijn bezoekers komt via zoekmachines. Die bezoekers komen helemaal organisch, dus zonder een euro aan advertentiebudget. Omdat de community actueel en relevant is. Dat wordt door Google beloond. De community is gebouwd op het platform The Huddle en het is grotendeels een open community. Dat betekent dat je als bezoeker een groot deel van de content ook kunt zien als je niet ingelogd bent. De vragen die mensen in de zoekbalk in Google intikken over beleggen, zijn dezelfde vragen die de leden in de community stellen. Daardoor komt er veel organisch verkeer naar de website.

Van bezoeker naar community lid en een emailadres

Veel bezoekers hebben is natuurlijk leuk, maar je wil ook dat ze terugkomen en uiteindelijk klant worden. Hoe doet Harm dat? ‘Eigenlijk door ze steeds te verleiden om toch in te loggen. Als bezoeker kun je veel zien, maar niet reageren. Daarvoor moet je ingelogd zijn. Datzelfde geldt voor het volgen van een gratis training en het downloaden van een handig Ebook. Op die manier worden mensen toch lid en dan kun je hen na en tijdje dus zo’n onweerstaanbaar aanbod doen.’ Harm geeft ongeveer 80% van zijn content gratis weg en 20% in de community is een betaalde dienst of product.

Hoe ga je van gratis lead naar betalende klant?

Leden die gratis in je community zitten dat is natuurlijk leuk, want het zijn leads en je hebt hun emailadres, waardoor je ze kunt mailen. Maar hoe maak je nu van die lead ook daadwerkelijk een klant? Harm geeft als tip dat je eerst veel waarde moet geven. Dan leer je je klant goed kennen en weet je wat zijn of haar probleem is. Vervolgens doe je de leads een onweerstaanbaar aanbod. Liefst laag geprijsd en een combinatie van meerdere producten of diensten. Een pakket waarmee je de eerste problemen van je potentiële klant wegneemt.

Daardoor leert de klant jou op een laagdrempelige manier kennen. Zorg ervoor dat het een Do It Yourself oplossing is. Want niet iedereen wil het zelf doen. Dus vervolgens kun je een duurder aanbod doen waarbij jij het samen met je klant doet (Done With You) of het helemaal voor de klant doet (Done For You). Dat is natuurlijk duurder en zo kun je goed geld verdienen met je community, op een sympathieke manier. Bijkomend voordeel is dat je je klanten al kent en zelf kunt beslissen of ze wel met ze wil werken, of niet. Op die manier maak je duidelijke keuzes en werk je alleen nog maar samen met ideale klanten. Wat je werk veel leuker maakt.

Harm heeft 3 tips voor ondernemers, waar hij zelf veel baat bij gehad heeft:

  1. Doe iets dat bij je past

  2. Zoek uit wat werkt

  3. Blijf herhalen wat werkt

Klinkt misschien als een open deur maar wij ondernemers hebben altijd veel ideeën en stappen vaak van het een in het ander. Als je net als Harm uitzoekt wat werkt en dat continu blijft herhalen, dan wordt je daar heel erg goed in. En daardoor dus ook succesvol.

Welke tip heeft Harm voor ondernemers die een community willen?

‘Probeer het wiel niet zelf uit te vinden. Kijk welke expert jou kan helpen. In het geval van communities moet je bij Maartje zijn. Net zoals je een recept hebt voor het bakken van een appeltaart, heb je dat ook voor het opzetten en laten groeien en bloeien van een community. Maartje heeft dat recept en kan je er goed bij helpen. Dus leer van de beste en geef niet op!’

In het video interview zie je nog veel meer tips om succesvol te zijn met je online community. Bekijk daarom het hele interview via de video hierboven.

Meer weten over Harm van Wijk en zijn community?

Ga naar https://mijn.beleggen.com/

Wil je ook succesvol zijn dankzij een online community?

Doe net als Harm mee met de Online Community Academy of plan een VIP-dag in om snel resultaat te boeken.

Lees ook

Uitnodiging voor m’n housewarming

Wat is het koud he?! Bij mij staat de kerstboom al (scroll even helemaal naar beneden om te zien hoe dat staat). Gewoon, omdat het kan. Omdat ik bijna jarig ben (op 8 december) en ik wil dat m'n huis dan extra gezellig is, als er bezoek komt. Ik vergelijk een online...

Lees meer