Whaaah! We did it! Again. De Female Leaders Podcast staat nu al 4 dagen na de lancering op nummer 1 in de categorie Ondernemen. We hebben als community massaal geluisterd, 5-sterren reviews gegeven en daarmee wederom laten zien wat community building kan doen. Om impact te maken. Om samen onze doelen te bereiken. Om zoveel mogelijk mensen te inspireren. Zo tof!
In dit artikel geef ik je 11 tips hoe ik dat gedaan heb.
Weet je wat ik het mooiste vind aan deze nummer 1 positie? Het is wederom hét bewijs dat de combinatie community building en business building werkt als je iets nieuws wilt lanceren of in de markt zet. Dit gebeurde mij namelijk de afgelopen jaren keer op keer.
❤️ In 2019 stond mijn boek We love communities werd nog in de pre-sales een #1 bestseller en stond 27 dagen op nummer 1 in de Managementboek bestseller Top 100.
❤️ In 2020 ging ik van freelancen naar een schaalbaar businessmodel en was de eerste groep van 25 ondernemers die de Online Community Academy ging doen meteen vol.
❤️ In 2021 stond mijn We love communities Podcast binnen 1,5 dag na de lancering op nummer 1 in de Apple Podcast Top 100.
❤️ In 2023 startte ik met een compleet nieuw groepsprogramma en verkocht ik de de Online Business & Community Academy niet aan 25, maar meteen aan 70 ondernemers.
❤️ In 2024 (nu dus) staat mijn nieuwe Female Leaders Podcast binnen 1,5 dag na de lancering op nummer 1 in de Apple Podcast Top 100, categorie Ondernemen.
Dit succes is niet alleen mijn verhaal, maar vooral het verhaal van de geweldige community die achter me staat. Er zijn veel meer verhalen die de kracht van community building laten zien voor jou als ondernemer of bedrijf.
Ik wil dit verhaal met jullie delen, niet om op te scheppen, maar om te laten zien wat mogelijk is wanneer we als ondernemers en professionals samenwerken.
Daarom deel ik een aantal concrete tips en stappen die jij ook kunt inzetten om de kracht van jouw community te benutten. Om je te laten zien wat er mogelijk is wanneer je weet hoe je je achterban mobiliseert. In dit artikel neem ik je mee hoe ik dat met de Female Leaders Podcast gedaan heb.
1. Stel heldere doelen
Het begint allemaal met een helder doel voor ogen. Mijn doel was om in de top 10 van Apple Podcasts te komen, en dit heb ik duidelijk gecommuniceerd naar mijn community. Daardoor wisten we als groep waar we heen wilden. Heb jij jouw doel al scherp?
2. Betrek je community al in een vroeg stadium
Ik heb mijn community vanaf het begin van de Female Leaders Podcast betrokken, bijvoorbeeld bij het kiezen van de podcastcover. Of door te vragen welke gasten ze graag terugzagen in de podcast. Dit zorgde niet alleen voor betrokkenheid, maar ook dat ze zich echt onderdeel voelden van het hele proces. Daarvoor vroeg ik niet alleen alle vrouwen uit de Female Leaders Club om mee te denken, maar ook mensen uit mijn LinkedIn, Instagram en Facebook netwerk. Klanten, vrienden en nieuwsbrief lezers betrok ik er ook bij.
3. Maak mensen nieuwsgierig
De lancering van mijn podcast heb ik ruim van tevoren aangekondigd, om nieuwsgierigheid te wekken. Dit zorgt ervoor dat mensen uitkijken naar wat er komen gaat. Ook deelde ik vast korte fragmenten van de 3 inspirerende gasten die ik voor de podcast interviewde.
4. Durf om hulp te vragen
Vroeger wilde ik altijd alles zelf doen. Onafhankelijk zijn en vooral anderen niet vragen om te helpen. Inmiddels heb ik geleerd dat het oké is om hulp te vragen. Mensen vinden het ook leuk om iets voor een ander te doen. Mijn community stond klaar om te luisteren, te abonneren en reviews achter te laten, wat een significante impact had op het succes van mijn podcast.
5. Ga voor hoge kwaliteit
De content zelf moet van hoge kwaliteit zijn. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar het is de kern van alles. Als de content niet aanspreekt, zal de community het ook niet delen of ondersteunen. Zo heb ik 8 uur gedaan over een intro, die toch niet goed genoeg bleek te zijn. Daarom heb ik met behulp van een bevriende regisseur en cameravrouw die ook in de Female Leaders Club zit (@Josefine Ezinga van Asdonk) een nieuwe intro opgenomen die binnenkort online komt. Waar het geluid wél goed is.
6. Doen is beter dan perfectie
Een beetje tegenstrijdig als je kijkt naar het vorige punt, maar doen is beter dan perfectie. Ik heb dus wel al inspirerende gasten geïnterviewd, terwijl de intro en outro niet af waren. Die voeg ik later toe via Spotify Podcasts. Want als je wacht tot alles perfect is, kun je jezelf makkelijk saboteren en voor je het weet staat de podcast over een half jaar pas live. Zonde, want dan worden die mooie, eerlijke en inspirerende verhalen over leiderschap, community building en ondernemen nu niet gehoord door de ambitieuze ondernemers die er nu behoefte aan hebben.
7. Benut de ‘wisdom of the crowd’
Iedere community zit vol met kennis en ervaring. Zo ook de Female Leaders Club. Hun input en advies zijn onbetaalbaar en hebben mij geholpen om mijn podcast te verbeteren en relevanter te maken. Kijk dus ook wie jouw peers zijn en laat ze mee beslissen. Bijvoorbeeld over handige tools. Of om feedback te geven op een intro die niet zo goed blijkt te zijn. Hahaha. Oeps.
8. Lanceer meerdere afleveringen tegelijk
Bijna 50% van de luisteraars luisterde meer dan 1 aflevering. Dat wist ik nog van de We love communities podcast. Daarom lanceerde ik meteen met drie afleveringen om mijn trouwste luisteraars de kans te geven om direct dieper in de content te duiken. Dit heeft de betrokkenheid en het aantal downloads aanzienlijk verhoogd.
9. Deel de podcast ook in andere communities
Bekijk waar jouw doelgroep zich nog meer bevind. Ik heb mijn podcast selectief gedeeld in andere communities waar ik actief ben. Let op! Dit is iets anders dan spammen. Dus kijk goed in welke community je iets mag delen en ga respectvol en zorgvuldig om met de communityregels. In andere woorden: voeg echt waarde toe voor die specifieke doelgroep.
10. Bedank je trouwe community leden
Ik zorg ervoor dat ik mijn community altijd bedank. Een kleine blijk van waardering kan al wonderen doen voor de band met je community. Bijvoorbeeld iets speciaals organiseren voor je community, of ze iets kleins cadeau doen voor de moeite.
11. Vier je successen samen
Deel je successen met je community. Geef een kijkje achter de schermen en help anderen echt verder. Het laat zien wat de impact van hun steun is geweest en versterkt het gevoel van samenhorigheid. Dat is meteen de reden dat ik dit artikel heb geschreven. Ik wil mijn learnings graag met jou delen, zodat jij jouw podcast, product of dienst ook met succes in de markt zet.
Dat de Female Leaders Podcast nu op nummer 1 in de top 100 staat, is wederom het bewijs hoe waardevol een betrokken community is. Natuurlijk weet ik wat de kracht is van een online community. Ik ben al 20+ jaar digital community expert, maar toch ben ik iedere keer weer positief verrast. De eeuwenoude manier om betrokkenheid, solidariteit en vertrouwen te creëren is zakelijk gezien ook dé manier om relaties op te bouwen, een succesvol bedrijf te runnen en samen het verschil te maken.
Community building helpt je als ondernemer enorm om aandacht te vragen voor hetgeen je in de markt zet. Om iets nieuws te lanceren. Of dat nou een podcast is of een product. Dat is echt waanzinnig. Ik ben onwijs dankbaar voor iedereen die me geholpen heeft om de Female Leaders Podcast te verspreiden. Ik heb er gewoon niet echt woorden voor. Ik ben echt mega happy. Dank je wel voor je hulp!!
Next steps
- Luister naar de Female Leaders podcast. De Podcast om jou te inspireren en concrete tips te geven om impact te maken en snel te groeien. Zowel zakelijk als privé. Met eerlijke gesprekken over leiderschap, community building en succesvol ondernemen. Elke week interview ik een succesvolle vrouwelijke ondernemer, dus abonneer je meteen even om geen aflevering te missen.
- Ben jij zelf een succesvolle vrouwelijke ondernemer en zoek je een businessclub met gelijkgestemden op jouw niveau, zodat je leert van de besten? Ga dan naar femaleleadersclub.nl
- Ben je door deze podcast enthousiast geworden en wil je jouw eigen online community of business starten? Ga naar www.welovecommunities.nl voor de volgende stap.
- Ik zou het leuk vinden als je met me connect via LinkedIn en laat weten wat je grootste inzicht is na vandaag. Vragen? Stuur me gerust een DM of een reply op deze mail.