Er zijn heel veel manieren om je community te activeren. Het allerbelangrijkste is dat je zelf aanwezig bent en dat mensen weten wie je bent, dat ze weten wat ze van je kunnen verwachten. En dat je een positieve, enthousiaste en actieve houding aanneemt. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel essentieel als je graag een succesvolle community wilt runnen.
Zichtbaar zijn helpt
Zorg er in ieder geval voor dat je – vooral in het begin – zichtbaar bent. Maar ook dat je zichtbaar blíjft. Zowel in de online community als daarbuiten, bijvoorbeeld bij een evenement dat door je community georganiseerd wordt. Of zorg dat je op andere plekken bent waar je communityleden ook aanwezig zijn.
Organiseer een meet-up
Je kunt een community ook lanceren en activeren door een offline evenement te organiseren. Zo hebben we bij de lancering van KLM Club China bijvoorbeeld een evenement georganiseerd in het Hilton Hotel in Amsterdam. Zo breng je communityleden bij elkaar en kun je meteen je community promoten bij mensen die binnen jouw doelgroep passen.
Op onze lancering kwamen veel mensen af. Daarna was het een stuk makkelijker om de mensen in de online business community te activeren. Datzelfde geldt voor KLM Club Africa waar ik ook bij betrokken was. Die community had weer een andere doelgroep, dus was de activatie ook ergens anders. Die community hebben we gelanceerd in het KIT Tropenmuseum. Het concept was hetzelfde, maar de locatie en inhoud wezenlijk anders. Allebei afgestemd op de doelgroep. Juist de combinatie van offline en online zorgde ervoor dat het allebei sterke communities werden.
Manage verwachtingen
Terug naar je eigen community. Online zijn er meerdere manieren om een community te activeren. Zoals gezegd is het allereerst belangrijk dat je zelf zichtbaar bent. Dat mensen weten wat ze van jou en de community kunnen verwachten, maar ook wat er van hén verwacht wordt. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een introductie-video waarin je je leden welkom heet en hen oproept zichzelf ook voor te stellen onder die post in een video.
Speel met relevante en waardevolle content
Het helpt dat je zelf weet waar je voor staat, wie je doelgroep is en wat je deelt in de community. Dat geeft de leden van je community al een reden om terug te komen. En je weet ook goed wat jouw community uniek maakt ten opzichte van andere communities. Als het goed is heb je een communitystrategie geformuleerd, inclusief contentplanning. In de ideale mix deel je content uit die planning, speel je in op actualiteiten, deel je user generated content (content gemaakt door de leden van je community) en ga je de dialoog aan met je community. Blijf continu optimaliseren en kijk wat wel en niet werkt. Door te leren en te optimaliseren word je steeds relevanter.
Wil je voorkomen dat je community doodbloedt? Start met een heldere strategie
Een succesvolle community begint met een heldere strategie. Waarom willen mensen hun kostbare tijd in jouw community besteden? Wat maakt jou uniek, sociaal en relevant? Uit ervaring weet ik dat veel zzp-ers, ondernemers en bedrijven het lastig vinden om zo’n strategie te schrijven. Ik kan je daarbij helpen tijdens een VIP-dag, waarbij je een dag lang mijn persoonlijke begeleiding krijgt en wegloopt met een strategie waar je jaren mee vooruit kunt. Hier lees je meer over deze VIP-dag.