Hoe je van pijn je kracht maakt

Haar tedx talk maakte veel indruk. Het is indrukwekkend om te zien wat je kunt bereiken als je ergens erg gepassioneerd over bent.

Auteur en tedx spreker Debbie Reber startte haar TiLT parenting community vanuit idealisme, om andere ouders van differently wired kids te helpen. Op een manier waarop zij ook graag geholpen was. Dat zorgt voor een extra dimensie en connectie.

Bekijk Debbies interview als je, net als zij, ook je hart volgt. En vanuit een idealistisch oogpunt of een gemeenschappelijke pijn, de wereld een beetje beter wil maken met een community. Hoe begin je? En hoe bereik je leden die zich bij jou aan willen sluiten? Je ziet het in haar interview.

(Artikel gaat verder onder de video).

https://youtu.be/aQH7IQQN4EY

 

Voelen dat je ergens deel van uitmaakt

Debbie: ‘Ik geef zoveel mogelijk antwoord op elke e-mail die ik krijg. En dat zijn er veel. Mensen delen echt pijnlijke persoonlijke, intieme verhalen met mij. Omdat ze het gevoel hebben dat ze mij kennen, omdat die connectie er is. Ik ben zo dankbaar en vereerd dat mensen zich veilig genoeg voelen om met mij over die dingen te praten. En schrijf lange e-mails terug. Ik wil niet dat ze het gevoel krijgen dat ik ontoegankelijk ben, omdat ik denk dat die connectie echt heel krachtig is.

Toen ik deze zomer op boekentournee was, waren er alleen maar staplaatsen. Ik was in acht steden in de VS en overal wilde mensen mij achteraf even spreken. Omdat ze het gevoel hadden me te kennen. En ik wilde natuurlijk dat ze zich gehoord en gezien voelden. Juist die uitwisseling bouwt krachtige communities op. Sterke communities draaien op mensen die voelen dat ze echt ergens deel van uitmaken en vervolgens meer mensen aan boord halen.’

Van boeken naar een podcast en community

Hoe begin je een community voor andere ouders met, zoals zij het noemt, differently wired kids ?

‘Ik ben al achttien jaar bezig met het schrijven van boeken. En ik ben een van die mensen die, wanneer ik iets leer of ontdek, dat graag met anderen wil delen. Ik wist diep van binnen eigenlijk, zelfs toen mijn zoon Asher nog heel klein was, dat ik op een dag hetzelfde zou doen voor ouders zoals ik. Maar ik was er toen niet klaar voor. Ik zat zelf met zoveel problemen en had het zo zwaar, dat ik het moeilijk vond om zoiets aan te pakken.

In eerste instantie dacht ik dat ik er gewoon een boek over zou schrijven, want dat is wat ik in het verleden heb gedaan. Maar ik wilde graag iets tastbaarders maken voor ouders. Dus begon ik een manifest te schrijven. En daarna ontwikkelde ik een podcast. Ik wilde een manier vinden om mensen bij elkaar te brengen. Je kunt boeken lezen en naar podcasts luisteren, maar dan sta je er nog steeds alleen voor. Je hebt je eigen situatie en voert je eigen strijd, vergelijkbaar met wat je in het manifest leest. Maar elke situatie is uniek. Dus hoe bracht ik al deze ouders van over de hele wereld samen? Dat was een langzaam proces en het ging heel organisch.

Tip: schrijf een manifest als herkenning

De manier waarop ik het manifest schreef, was bedoeld om een gevoel van “ik ook” op te wekken. Het is zo ontworpen dat mensen het verhaal in kunnen gaan en zichzelf herkennen. Ik deelde het natuurlijk ook op social media. Mensen waren enthousiast en begonnen het te delen: met elkaar en in groepen. De feedback die ik steeds kreeg was: “Oh mijn god, je hebt net mijn verhaal verteld, ik heb eindelijk mijn community gevonden.”

Aan het manifest heb ik veel tijd besteed, om ervoor te zorgen dat mensen het gevoel hadden dat ze hier niet alleen in zaten. Het exponentiële groeien van de community startte drie jaar geleden. De leden zijn een moeilijke groep om te bereiken, omdat veel ouders heel gesloten zijn over wat er gaande is. Ze willen niet dat de wereld weet dat hun zoon of dochter een leerachterstand heeft. Dat het voorloopt, dyslexie heeft, ADHD, of wat dan ook. Het is dus een soort van mond-tot-mondreclame geweest. De mensen met wie mijn boodschap resoneert, worden ambassadeurs. Ze zijn er zo gepassioneerd over. Een deel van mijn missie is om mensen te helpen hun stem te vinden en diep van binnen te voelen: “Er is niets mis met mijn kind en er is geen reden dat we ons zouden moeten verschuilen.” Wanneer mensen dat gevoel van kracht voelen, dan durven ze naar buiten te treden. En het te delen met andere mensen en met hun community.’

Tip: Wees heel duidelijk over wat je waarden zijn en houd daar vast aan.

‘Wanneer je een community start, kun je het gevoel hebben dat je aan iedereens behoeften moet voldoen. Dat kan heel uitdagend zijn, vooral als je community gebaseerd is op een probleem dat mogelijk controversieel of gepolariseerd is. Dat is iets waar ik voor mezelf duidelijkheid over moest verschaffen. Zoals: wat zijn mijn waarden rond dit idee? En hoe ga ik die communiceren in alles wat ik doe? Ik weet nu wanneer een regel is overschreden. En ik denk dat het heel belangrijk is om daar tijd aan te besteden.’

Tip: leren en optimaliseren

Debbie zegt ook dat je continu moet blijven leren en optimaliseren: ‘Voor ons gevoel moeten we het hele vijfjarenplan al in het begin af hebben. Dat weerhoudt zoveel mensen van het creëren van wat ze graag willen doen! Zelfs met mijn podcasts dacht ik op een gegeven moment gewoon: weet je wat? Dit is mijn plan, ik ga afleveringen maken en zal me onderweg wel aanpassen waar nodig. Het is oké om klein te beginnen en het enigszins te laten evolueren. En ik denk dat het ook goed is om echt te luisteren naar de feedback van de mensen met wie je communiceert.’

Wat is het geheim van een succesvolle community?

‘Ik denk dat echte authenticiteit en kwetsbaarheid aan de top heel belangrijk is. Mensen moeten zich veilig voelen in de community. Ze moeten zich gezien en gehoord voelen, alsof er een echte, échte verbinding is. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen zich in iemand anders kunnen identificeren en daarin zichzelf zien.’

Over Debbie

Debbie Reber is moeder, bestseller auteur, keynote spreker en oprichter van de internationale TiLT Parenting podcast en community, voor ouders van – zoals zij het noemt – differently wired kids . Dat zijn kinderen die neurologisch atypisch zijn, statistisch gezien is dat 1 op de 5 kinderen.

Voordat ze met TiLT Parenting begon, werkte ze onder andere als videoproducer bij Care en Globalvision. En als communicatie adviseur bij unicef, Director of Development bij Cartoon Network en Editor in Chief van Like a Boss Girls.

Meer weten? Bekijk het volledige interview. En check haar website: www.tiltparenting.com/

Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer