Waarschijnlijk begin je je community niet zomaar, maar vanuit een pijn, passie of ambitie, die gelijkgestemden ook hebben. Vaak zitten er onbewust al mensen in je netwerk die zich bij het onderwerp of doel van jouw community aan willen sluiten. Ga je vriendenlijst in je telefoon maar eens na. Of bekijk al je LinkedIn contacten. Voor wie is de community interessant en relevant? Wie heeft er écht baat bij de content die je daar deelt? Nodig hen uit. En lees de tips hieronder om de eerste leden in jouw online community te krijgen…
Tip: wees vooral in het begin heel selectief.
Je hebt misschien de neiging om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen. Maar dat werkt averechts. Je kunt beter klein beginnen met mensen die écht in je ideale doelgroep zitten en dan langzaam uitbouwen. Hebben mensen jouw uitnodiging geaccepteerd? Geef ze extra aandacht als ze lid zijn geworden, bijvoorbeeld door ieder lid een apart welkomstbericht te sturen via DM (Direct Messenger).
Besef eens hoe bijzonder ieder lid is
Misschien vind je dat je te weinig leden hebt of baal je er zelf van dat het niet snel genoeg gaat. Dat kan natuurlijk, al geloof ik meer in kwaliteit dan in kwantiteit. Niche-communities zijn niet voor niets populair! Vergelijk het met je vrienden: heb je liever een kleine hechte vriendengroep of een heleboel kennissen? Dat is in een community ook zo. Als je er over na denkt is ieder nieuw lid opnieuw heel bijzonder. Het is cool als iemand zijn of haar hand opsteekt en zegt: ‘Ik wil me graag bij jouw community aansluiten en mijn waardevolle tijd in jouw community besteden.’ Het gaat niet om het aantal leden in je community, maar om het aantal actieve leden. Pas dan is het echt waardevol en kun je ook iets bijdragen aan het leven van die leden. Omdat je relevant voor hen bent.
Tip: werk samen met anderen om leden naar jouw community te krijgen.
Verzin bijvoorbeeld een ludieke actie om te starten met een groep enthousiaste en positieve leden die echt in de kern van je doelgroep zitten. Kijk goed in je netwerk welke samenwerkingspartners jou kunnen helpen.
Heb je hulp nodig om het laten groeien van jouw community? Dat kan op veel verschillende manieren. Speciaal voor gepassioneerde zzp-ers, kleine ondernemers en ambitieuze professionals ben ik de Online Community Academy gestart. Daar leer je samen met een groep enthousiaste groep (wannabe) community leiders hoe je succesvol kunt worden met jouw online community.