Hoe zet je voor grote merken als ABN AMRO of Albert Heijn een branded community op? Hoe zorg je dat je ambassadeurs happy zijn in de Bijenkorf community? Waarom is de Natuurmonumenten community zo succesvol? Wat zijn heldere doelen in een community strategie? Wanneer kies je voor een betaald community-platform? Dit, en nog veel meer learnings, komt terug in het interview met Sonja Loth, mede-eigenaar van SOCIAL.INC.
Een aanrader als je een kijkje in de keuken wilt nemen bij een aantal bekende Nederlandse online communities. SOCIAL.INC doet dat zo goed, dat ze er awards mee winnen. Welke aanpak en strategieën ze daarvoor hanteren zie je in dit interview. Daarnaast deelt Sonja tips die jij ook kunt inzetten voor jouw community.
(tekst gaat verder onder de video)
Stel een doel voor over twee jaar
Sonja Loth werkt altijd vanuit een strategie, maar ziet dat veel mensen geen heldere doelen stellen: ‘Ik denk eigenlijk dat ondanks alle goede bedoelingen, zelfs bij onze klanten, 75% niet van vooraf bedenkt: dit is wat ik eruit wil halen. Maar op het moment dat je niet duidelijk voor ogen hebt hoe jouw succes eruitziet, kun je het ook niet vieren. Dus mijn tip is: ook al ben je al begonnen, als je niet weet hoe jouw doelstelling er kwantitatief uitziet, zet dan een stapje terug en ga het formuleren. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te zeggen: “Ik wil dat zoveel procent bij mij gaat solliciteren.”’
Sonja geeft ook aan dat het belangrijk is vooraf na te denken over je doelstelling. ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik ambassadeurs voor het leven hebt? Op welk moment kan ik nieuwe mensen aannemen? Hoeveel leden van mijn community kunnen een vacature delen? Dat laatste scheelt je ook nog eens kosten. Stel een doel voor over twee jaar. Niet voor over één jaar, want je weet niet precies hoe je er gaat komen. Maar als je die stip op de horizon hebt, dan kun je daar iedereen om jou heen op meenemen. Het hele idee van een community is namelijk dat je het samen doet.’
Succesfactor: kies de juiste community manager
‘Zorg voor de juiste communitymanager. Dat is een vak, ja. Het is iemand die begrijpt wat mensen beweegt. Die door het vuur gaat om de belangen van de community te beschermen. Iemand die letterlijk die community belichaamt. Ik denk dat elke community zo iemand nodig heeft.’
Succesfactor: besteed extra aandacht aan je meest trouwe fans
Ook extra aandacht besteden aan je meest trouwe fans zorgt voor een actieve community. Sonja heeft daar een mooi voorbeeld van: ‘Jaren geleden deed de Bijenkorf vrij veel aan activaties op Facebook. Toen mocht je nog like-en-winspelletjes doen. En dat deden zij met een vast ritme. En daar, op die Facebook community, leerden wij mensen echt goed kennen. Barbara bijvoorbeeld. Zij sportte elke woensdag tot 19:00 uur. En ze baalde als wij (voor de Bijenkorf) om 19:00 uur een actie deden, want dan was zij er niet vanaf het begin bij. Daarom hebben we speciaal voor Barbara de regels aangepast en startten we om 19:30 uur! Dat is echt leuk! En dat verdiende Barbara ook, want ze was een waardevol lid van die community. Houd dus rekening met je meest trouwe fans en laat zien dat je ze waardeert. Zij zijn de ambassadeurs van jouw community die de community maken of breken.’
Wat verwacht Sonja van communities in de toekomst?
‘Het belang voor merken om hun merkboodschap via een community uit te dragen en daar ambassadeurs te creëren, wordt steeds groter. Ik verwacht dan ook dat er fors meer marketingcommunicatiebudgetten naar communities gaan. Het voegt echt iets toe. Innovaties gaan snel, content zoals mooie beelden zie je steeds vaker in communities. Het wordt daardoor alleen maar interessanter om meer tijd door te brengen in communities. Voor de toekomst zou ik inzetten op grote branded communities [rondom merken] of purposeful communities [die iets bijdragen aan de samenleving].’
Het geheim? Lange adem en een warm bad van mensen met eenzelfde passie
Sonja Loth: ‘Zorg voor een lange adem, omdat je een belofte doet aan jouw community. Zij zijn er ook omdat zij met jou iets willen creëren. Het moet leuk zijn. En daarvoor moet je snappen wat jouw doelgroep drijft. Willen zij snel informatie krijgen? Dan is dat wat je daar doet op een prikkelende manier die zij niet kunnen vinden via Google. Of omdat je er een warm bad treft van mensen met eenzelfde passie.’
Over Sonja
Sonja Loth is mede-eigenaar van Social Inc., een bureau dat zich richt op communities, content en social media. Ze helpen merken met behulp van digital aan echte, sterke, duurzame relaties.
Als directeur bij social.inc, frequent spreker, columnist voor rtlz en docent Contentmarketing heeft Sonja Loth haar sporen in de creatieve industrie ruimschoots verdiend. Ook zit ze ook in de raad van advies van stichting IncludeNow..
Meer weten over Sonja? Dit artikel bevat een paar goede tips, bekijk het volledige video-interview voor meer voorbeelden en tips & tricks van Sonja. En check de website: https://socialinc.nl/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.