Afhankelijk van welk platform je kiest kan het opstarten van een online community vijf minuten duren, vijf uur, vijf maanden, of zelfs meer dan een jaar. Daarmee bedoel ik het kiezen van de juiste technologie en de inrichting van het community platform. Ervan uitgaande dat je begint met een simpel en bestaand platform om eerst te valideren of je community succesvol kan zijn, kun je dit vrij snel realiseren. Het starten van een Facebook groep of LinkedIn groep duurt maar 10 minuten. Een slack groep aanmaken of Reddit starten ook. Dat komt omdat deze platformen al helemaal voor jou ingericht zijn.
Maar als je voor een community platform op je eigen website kiest, dan duurt het logischerwijs langer. De inrichting van een platform is afhankelijk van de technologie die je kiest. Let erop dat je uitgaat van de doelgroep en hun behoefte. Speel hier met de community ook op in. Liever eerst klein beginnen en langzaam uitbouwen, dan bijvoorbeeld veel subgroepen of onderwerpen aanmaken waarin de leden niet actief zijn.
Voorbeelden van communities gestart met passie
Voor de communities die ik voor bedrijven begon, moest eerst budget vrijgemaakt worden. Bij Schiphol kon ik meeliften op bestaande software. Maar bij GoodGames, KLM Club China en Big Diet werden de online communities speciaal voor ons gebouwd. Dus dat duurde langer. Na het inrichten daarvan konden we pas van start. Met veel plezier en passie, dat dan weer wel.
Mijn eigen communities ben ik vanzelfsprekend ook gestart met passie. En daar werk ik nog steeds met veel liefde voor. IncludeNow. en WomenTalkTech kunnen ook niet bestaan zonder deze passie en drive, want we runnen de communities op dit moment vrijwillig. We hebben een Facebook groep aangemaakt en zijn in eerste instantie gewoon begonnen.
De start van WomenTalkTech is een leuk verhaal om te delen. Op het Web Summit-congres in oktober 2017 viel het zowel Jessika als mijzelf op dat er een gebrek was aan vrouwen op het podium. Er waren wel goede talks, maar bijna allemaal door mannen. Jessika plaatste slechts één bericht op de Facebookgroep Women in Web Summit met de vraag of het klopt dat vrouwen niet willen spreken. Of dat er toch vrouwen in tech zijn die wel geïnteresseerd zijn in spreken op dergelijke evenementen. De reacties op deze ene post waren overweldigend. Honderden vrouwen gaven aan te willen spreken. Terwijl congressen juist aangeven ‘dat ze geen vrouwen konden vinden’.
Door kansen en tips te delen, kunnen de vrouwen in onze community sneller groeien. We helpen elkaar omdat we sterk geloven in ‘lift as you grow’: anderen verder helpen als jouw carrière groeit. We zijn – min of meer per ongeluk – met een big bang begonnen en hadden toen meteen een groep van zo’n 300 vrouwen die precies in onze doelgroep viel. Jessika maakte een Facebook aan met de naam WomenTalkTech en we begonnen.
Wil jij hulp met het opzetten en uitbouwen van jouw eigen online community?
Of het nu een Facebook of LinkedIn groep is, een Reddit, Slack of Huddle, of community software speciaal voor jou gebouwd: de 10 verrassend simpele stappen die je neemt om dit grondig en goed aan te pakken, kun je leren in de Online Community Academy. Samen met een groep van gelijkgestemden die ook het meeste uit hun community willen halen, leer je de fijne kneepjes van het vak. Je leest er hier meer over.