Velen dromen van een leven als influencer. En om geld te verdienen met wat je het liefste doet. Maureen Powel is modestylist, moeder en influencer met meer dan 40.000 volgers. En al meer dan twintig jaar een goede vriendin, dus ik heb haar opkomst als influencer van dichtbij meegemaakt. Zij begon haar carièrre als influencer niet vanuit onderzoek, maar vanuit zichzelf en creëerde daaromheen een community.
Leer van Maureen hoe je in jezelf kunt investeren, waarom het belangrijk is om consequent te zijn en hoe je op Instagram groeit.
Hoe begin je als influencer?
Maureen: ‘Ik woonde net in Amsterdam en had mijn tweede kind gekregen, wat betekende dat het modellenwerk minder werd. Ik had een nieuwe uitdaging nodig. Ik reisde ook veel en dat deelde ik op Facebook. Mensen zeiden dat ze geïnspireerd raakten en zin kregen om ook op reis te gaan. Ik dacht: daar wil ik iets mee doen. Het leek me leuk om mensen te helpen hun grenzen te verbreden. Ook hoorde ik vaak van andere moeders: “Hoe kan het dat je er zo goed uitziet als moeder?” Dan dacht ik: dat kan elke moeder. Het is niet dat wanneer je kinderen hebt, je ophoudt met vrouw zijn. Dat heb ik gecombineerd en deel ik nu allemaal op Instagram. Een beetje mode vanuit mijn werk als stylist, foto’s van mijn kinderen en reizen.
In het begin was het nog een beetje zoeken. Eerst was het eigenlijk gewoon posten wat ik deed. Op vakantie naar Curaçao heb ik nagedacht wat ik na de vakantie wilde gaan doen. Hoe ga ik het werk als professionele influencer aanpakken? Wat zijn mijn sterkste kanten? Als je aan iets begint, moet je de goede richting kiezen. Het is vooral belangrijk dat je kijkt naar wat je krachten zijn en dat je daarop voort borduurt. Dat is eigenlijk ook wat ik wil adviseren als mensen willen beginnen als influencer, met een community bouwen rondom hun eigen personal brand. Kijk naar wat je sterkste kanten zijn en waar je passie ligt. Want dat kun je het beste overbrengen.’
(tekst gaat door onder het interview)
Wat is er belangrijk aan een community als Instagram?
Maureen: ‘Het is vooral belangrijk dat je feed in Instagram er aantrekkelijk uitziet. Als iemand één foto van jou heeft gezien en naar jouw feed gaat, dan wil je dat niet alleen die ene foto er goed uitziet, maar je hele feed. Want dan gaan mensen je volgen. Mensen zijn vooral visueel ingesteld, dus doe daar je voordeel mee.’
Maureen houdt zich ook aan een vaste contentplanning en vindt daarin consequent zijn heel belangrijk. ‘Ik post in principe elke dag. Ik sla misschien per maand vier dagen over.’
En ze post niet alleen, ze reageert ook bijna overal op. In haar community zijn alle rollen dus gecombineerd in één persoon: zijzelf. Ze heeft geen team die haar helpt.
Tip: Investeren is noodzakelijk
Je moet ook zelf in mooie content investeren. ‘Als je denkt: ik heb eigenlijk een betere camera nodig, koop die camera dan ook. Het is de investering meestal echt waard.’
Betaalde opdrachten via je community
Maureen geeft aan dat ze via haar trouwe volgers, haar ambassadeurs, ook echt betaalde opdrachten krijgt. ‘Je hebt enorm veel aan je fans en hun connecties. Stel dat iemand iets in de media doet, naar iemand op zoek is en een oproepje plaatst. Dan kan een van jouw trouwe fans dat zien en jouw naam doorgeven. Zo kun je ook aan betaalde opdrachten komen.’
Tip: actief zijn werkt
Maureen Powel is erg actief. Niet alleen met berichten plaatsen, maar ook met reageren en de dialoog aangaan met haar community. Maureen: ‘Instagram is natuurlijk supergroot en ook wereldwijd, maar uiteindelijk is Nederland ook wel klein. Je valt gewoon op, op den duur. Dan komen de pr-bureaus vanzelf naar je toe. Je wordt bijvoorbeeld uitgenodigd voor events, daar kom je elkaar weer tegen. En wat heel goed is, is om met andere bloggers samen te werken. Ik ben op een paar trips geweest met bloggers, dan tag je elkaar. Dan kan het ook weer zijn dat je volgers krijgt van je collega’s en andersom.’
Tip: werk samen met andere influencers
Door samenwerkingen en ook vriendschappen kun je dus groeien. Eigenlijk is een groep influencers onderling zelf een community, die elkaar helpt. Maureen: ‘Ja, zeker. Dat is ook belangrijk, dat je elkaar helpt. Soms bespreken we hoe we dingen aanpakken, wat je kunt vragen voor samenwerkingen met bedrijven. Niks is vast in deze wereld. Het is heel nieuw, heel los. Het is voor iedereen een beetje zoeken. Het is ook belangrijk dat je een goede band opbouwt met de pr-bureaus. Dat je alles netjes aflevert, op tijd je e-mails beantwoordt. Zo bouw je met iedereen een band op en dan wordt het op een gegeven moment vanzelf een business.’
Tip: laat the real you zien in je stories
‘Ik deel veel van mijn leven in stories. Ik heb gemerkt dat mensen het ook leuk vinden als een story over mijn kinderen gaat of als de hond weer wat heeft gedaan. En door je stories kom je ook dichter bij je volgers en dan leren ze jou echt kennen. Bijvoorbeeld zonder make-up in de ochtend: the real you. Ik sta er ook niet altijd even mooi op en ik klink ook niet altijd even leuk. Soms ben ik heel schor. Maar ja, het brengt ook wel wat humor. Het is gewoon wie je bent. Door de stories kun je ook gewoon een andere kant van jezelf laten zien.’
Het geheim: zoek je niche
Maureen Powel: ‘Zoek je niche. Waar ben je goed in? Probeer niet iets te zijn wat je niet kunt zijn, of wat je gewoon niet bent. Dan wordt het iedere dag een struggle.’
Over Maureen
Maureen Powel is modestylist, moeder en influencer met zo’n 40.000 volgers op Instagram. Zij begon vanuit zichzelf en creëerde daaromheen een succesvolle community. Samen met andere influencers ontdekte ze interessante businessmodellen in de relatief nieuwe wereld van influencermarketing.
Meer weten over Maureen Powel? Bekijk het volledige video-interview. En check haar website: www.maureenpowel.com en haar instagram www.instagram.com/maureenpowel
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan.