Jilko Andringa, CEO Brunel International over de inzet van communities: “Brunel heeft wereldwijd zoveel talent in huis. Het is onze droom om een communities te bouwen waarin we op het hoogste niveau samenwerken en elkaar uitdagen om een extra stap te zetten. Daarmee creëren we een ijzersterke formule.”
Frank is Head of Digital Community Platforms bij Brunel (verantwoordelijk voor de ontwikkeling van online platforms op basis van communities) deelt zijn ervaring over de inzet van communities bij recruitment. Hoe je elkaar daarmee als experts versterkt. Maar ook over de interne community binnen een groot internationaal bedrijf als Brunel. Hoe zijn communities daar opgenomen in de internationale strategie?
Als je een community van scratch opbouwt bij een groot internationaal bedrijf, een goede samenwerkingspartner zoekt en wilt weten waar een community platform aan moet voldoen, dan is het erg interessant om Frank Del Gatto’s verhaal te horen.
Bij Brunel werken wereldwijd meer dan 11.000 medewerkers, waar Frank Del Gatto er één van is. Hoe gaan zij om met communities?
‘We hebben veel communities van verschillende specialismen, maar er zijn ook overkoepelende waarden waar wij rekening mee houden of waar wij de communities mee verbinden. We hebben bijvoorbeeld de community Agile Guild opgezet, om kennis en ervaringen te delen over de agile manier van werken. Wij proberen medewerkers ook te stimuleren. Dus als iemand het erg leuk vindt om bezig te zijn met sustainability , dan stimuleren we hem of haar daar een community over op te zetten of uit te bouwen.
Wat is het idee? Hoe zou je dat willen doen? Hoe zou je het willen organiseren? En wij faciliteren dan die medewerker en geven hem een podium om z’n eigen sub-community binnen Brunel te maken. En ik denk dat onze strategie om meer met communities te doen bevordert, om daar ook internationaal actief in te zijn. We zijn een bedrijf met veel goede specialisten en goede ideeën. Mensen vinden het leuk om ermee bezig te zijn. En wij geloven erin! Dat is denk ik het belangrijkste om uiteindelijk je doelen, dromen en ambities waar te maken.’
Een nieuwe community: waar begin je?
Frank zit op het moment dat ik hem interview midden in het proces om een nieuwe community op te zetten. Hij gaat met een kleine groep uit de community testen. Daarna rolt hij de community uit naar een grotere groep. Waarom bouwt hij zelf een platform? Frank: ‘We gaan heel goed luisteren naar de gebruikers. Alles zelf bouwen is denk ik een illusie. We maken een mix van zelfbouw en open source of andere technologieën die al beschikbaar zijn. Er moet nog heel veel ontwikkeld worden, dus we gaan ook veel luisteren. Zorgen dat je bij een kwaliteitsplatform zit, is wel belangrijk. En dat je ook mee kunt denken om die community weer een stap verder te brengen. Ons idee is om daarop te anticiperen en met gebruikers van het platform daar een oplossing voor te creëren.’
Partner met dezelfde visie
Samenwerken met de juiste partner kan dus interessant zijn om snel te groeien. Maar hoe kies je zo’n partner? Frank: ‘Wat wij hebben gedaan is kijken naar waar onze doelgroep zich bevindt. Is het een logische keuze dat wij die doelgroep ontzorgen, wanneer wij daar ook aanvullende diensten aanbieden? Op basis daarvan kies je dan de partner. En uiteindelijk is het ook belangrijk dat die partner ervoor openstaat en dezelfde visie heeft.’
Tip: kijk naar de mix van off- en online
‘Een aantal jaren geleden waren veel bedrijven alleen maar bezig met online communities; dat was de holy grail . Ik denk dat er nu wel meer wordt nagedacht over een mix van off- en online. Veel bedrijven zijn ook nog heel erg zoekende. Hoe zorg je er als bedrijf bijvoorbeeld voor dat je community actief blijft? Het ligt ook aan je definitie van een community. Jouw community kan bestaan uit je klanten, een netwerk of bijvoorbeeld je leveranciers.’
Hoe kies je een goede naam voor een nieuwe community?
Frank: ‘Het moet in ieder geval een logische naam zijn, intuïtief, die mensen herkennen. Mensen moeten meteen weten waar het over gaat. Vindbaarheid is ook belangrijk, maar de kracht van het merk zal denk ik ook bepalend zijn voor de vindbaarheid, dus het is niet alleen maar SEO geoptimaliseerd.’
‘Als je erin gelooft, moet je het gewoon gaan doen’
‘Probeer goed je doel voor ogen te hebben. Wat wil je ermee bereiken, wie ga je erbij betrekken? Als je erin gelooft, moet je het gewoon gaan doen. En dan zie je vanzelf wel of er voldoende mensen zijn die daar ook in geloven. Dan heb je je doel al bereikt, lijkt mij.’
Over Frank
Frank Del Gatto werkt bij Brunel als Head of Digital Community Platforms. Daarvoor werkte hij ook bij Brunel en zette hij de businessunit Digital Marketing en Communicatie op. Frank werkte onder andere als Online Product Marktmanager bij Aegon en is Lean start-up facilitator.
Meer weten over Frank Del Gatto en Brunel? Bekijk het volledige interview. En check de Brunel website.
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.