Hoe zet je als ondernemer een community in om je doelen te bereiken?

Als ondernemer en business coach runt Veronique Prins haar business zelf. Haar online community doet ze ‘erbij’. Met succes! Zo overtuigen de leden elkaar om naar haar nieuwe event te gaan. En bedanken ze haar publiekelijk voor haar hulp. Wat mij betreft een ultiem voorbeeld van een goede ondernemer die succesvol is dankzij haar community en netwerk.

Veronique geeft aan dat als je je community vanaf het begin activeert, het op een gegeven moment vanzelf gaat lopen. En dat dan het vliegwiel in werking treedt.

Ze bouwde een community rondom haar eigen merk, als onderdeel van haar marketing-communicatiestrategie. En om de kracht van haar offline community met een online community te versterken.

(Artikel gaat verder onder de video).

https://youtu.be/vp-QqB80qcU

 

Heel waardevol

‘Ja, een community bouwen kost in eerste instantie tijd, maar wat er tegenover staat is zeer waardevol. Weet je, voor niks gaat de zon op. Het is niet zo dat je je deur opengooit en dat er dan tienduizend mensen binnen komen rollen. Zo werkt dat niet. Dat zul je in eerste instantie zelf moeten voeden. Maar het gave is dat mijn community nu zodanig gegroeid is dat deze zichzelf in stand houdt. Na veel tender loving care werkt hij nu prima.’

Beginnen met een challenge

Ze begon met een gratis online training: een challenge voor therapeuten en coaches. Van daaruit zette ze haar community op: ‘Ik had een challenge waarbij ik mensen samenbracht in een groep, en toen voelde ik vanaf de eerste dag: en nou staat hij er! Er werden al meteen dingen om mij heen gedeeld, gevraagd en georganiseerd. Er moet wel een minimale grootte zijn wil dat vliegwiel in werking treden. Met 30 (leden) is dat nog net te vroeg.’

Tip: beken kleur

Stel dat je je bedrijf een boost wilt geven door een challenge te organiseren en een community te starten. Wat zou Veronique dan adviseren? ‘Kijk echt goed wie er in je community komen. Komen mensen om kennis te halen én zijn het je ideale klanten? Zelf vind ik het belangrijk om heel duidelijk kleur te bekennen. Als ik om me heen kijk, zijn de communities die goed lopen altijd van mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken. Zij doen wat niemand anders doet of zeggen wat niemand anders zegt.’

Facebook als online community

Veronique koos voor Facebook als platform en startte daar haar community Kick Ass Business Coaching groep. Waarom? ‘Een heel groot gedeelte van mijn klanten komt van Facebook. De gemiddelde leeftijd van mijn klant is tussen de 45 en de 55 jaar en dat zijn bij uitstek Facebookmensen. Dus dat platform past prima bij mijn doelgroep én bij mij.’

Hoe kies je een naam?

Vaak wordt voor een community dezelfde naam als voor het bedrijf gekozen. Zo ben je herkenbaar voor je doelgroep en makkelijker vindbaar. Veronique heeft dit juist níet gedaan. Waarom koos ze voor een andere naam voor haar community? En hoe is ze op die naam gekomen? ‘Mijn community heet de Kick Ass Business Coaching groep, omdat ik bekend sta als de Kick Ass Business Coach. Het is de perfecte naam voor mijn groep en geeft ook duidelijk de sfeer aan die er heerst: Ambitieuze coaches en therapeuten die elkaar door middel van interactie helpen om succesvol te worden. Ik hou niet van excuses, voor de leden van mijn community geldt hetzelfde.’

Hoe blijft de sfeer goed?

‘Ik draai mijn business zonder groot team. En ook de community houd ik in mijn eentje bij. Als er een post is die ruikt naar reclame, dan verwijder ik die gewoon. Gebeurt het een tweede keer, dan verwijder ik de persoon.’ Toch geeft Veronique mensen vaak het voordeel van de twijfel. Laat ze mensen zomaar toe? ‘Ze moeten twee vragen beantwoorden. Het mogen geen anonieme profielen zijn en ik wil geen leden met een bedrijfspagina. Veel strenger dan dat ben ik niet. Het bijzondere van een community is dat het zichzelf vaak reguleert.’

Tip: Stel heel duidelijk je spelregels op

‘Het is jouw groep en het gebeurt daar zoals jij het wilt. Wees dus ook niet bang om mensen weg te jagen. You cannot please them all . En dat moet je ook niet willen. Je hoeft niet krampachtig mensen vast te houden. Want als je dat gaat doen, creëer je juist het tegenovergestelde effect. Maak dat jij je in de community thuis voelt en dat het zo is zoals het bij jou thuis is. Bouw er jouw huis van. Met jouw inrichting en met jouw regels. En de mensen die zeggen: “Oh, maar dit huis vind ik niet fijn”, die mogen ook gewoon weg. En alles is dan weer oké.’

Onderdeel van het know -, like- en trust -model

Veronique gelooft dat een community bijdraagt aan de verbinding die je met mensen aangaat. ‘Er moet in ieder geval iets als een warmdraaiperiode zijn voor mensen om de know -, like- en trust -factor op te bouwen. Geef mensen de kans om het bedrijf te leren kennen. En geef véél. Dan komt het meestal vanzelf wel weer een keer terug.’

Over geven gesproken: Veronique verwelkomt haar communityleden in een omgeving zonder commerciële uitingen. Dat doet ze bewust. ‘Mijn community is ook van belang voor mijn eigen bedrijf. In mijn Facebook groep, mijn community, voelt de verbinding nét even sterker. Dus als ik daar iets plaats, dan helpt dat mijn bedrijf, er komen dan positieve commentaren en/of testimonials. Mensen leren mij zo ook weer beter leren kennen. Ik ban alle commerciële dingen, ze mogen zelfs de link naar hun website er niet in zetten, tenzij er specifiek om gevraagd wordt. Dan houden we hem ook zuiver. En ik doe hetzelfde. Ik promoot in die groep daarom vooral mijn gratis diensten.’

Hoe laat ze haar community groeien?

Via mond-tot-mond reclame groeit haar community. Daarnaast kom ik Veronique ook regelmatig in Facebook advertenties tegen. Ze adverteert daar meestal om mensen een gratis weggever te laten downloaden of om een gratis online training aan te bieden. In de hoop daarna mensen aan haar te binden. Veronique legt het uit: ‘Ik adverteer inderdaad om daar mijn lijst mee te laten groeien. En daarna nodig ik mensen gelijk uit voor de community, omdat ze daar juist in eerste instantie de dingen kunnen halen die ze nodig hebben. Het samenzijn, dat is belangrijk.’

Mensen willen ergens bijhoren

‘Ik zie de rol van communities de komende jaren alleen maar groter worden. Met de ontkerkelijking zijn mensen eigenlijk een beetje verloren geraakt. Ik geloof dat mensen graag ergens bij willen horen, sterker nog, ik wil zelf ook graag ergens bij horen. In een warm bad komen met gelijkgestemden is gewoon heel fijn. En daarom geloof ik dat de rol van communities alleen maar toe gaat nemen.’

Wat is het geheim van een succesvolle community?

‘Een van de krachtigste dingen van communities bouwen, is het onbaatzuchtig geven van exact dat wat je ideale klant nodig heeft. Dat brengt ze samen, maakt ze loyaal en van daaruit ontstaat de toegevoegde waarde.’

Over Veronique

Veronique Prins is directeur van Je zaak voor elkaar en businesscoach voor coaches en therapeuten. Ze heeft een heel warme en actieve community om haar heen gebouwd.

Meer weten over Veronique? Bekijk het volledige video-interview. En check haar website: https://jezaakvoorelkaar.nl/


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer