Van de universiteit geschopt en uit betaald voetbal gezet: wat als je dan toch succesvol wilt worden?

Het overkwam Igor Beuker: trendwatcher en veelgevraagd internationaal keynotespreker. Hij is naar eigen zeggen mislukt betaald voetballer, maar werd toch succesvol door zijn sterke visie en doorzettingsvermogen. Igor heeft meerdere bedrijven opgezet en verkocht, waaronder misschien wel het meest succesvolle commmunity marketing bureau uit Europe: LaComunidad. Hij heeft een hoop te danken aan het internet en ook zijn passie voor en het geloof in het internet, dat het against all odds de technologie, het platform zou worden van de komende 100 jaar.

Igor geeft je een kijkje in de keuken van het runnen van een community bureau, neemt een schat aan informatie mee en deelt zijn learnings over zowel communities als spreken in het openbaar op een eerlijke en oprechte manier. Fantastisch interview over o.a. communities, marketing, media, spreken en meer. Je kunt veel van zijn ervaring leren als je een community wilt opzetten, het management van het nut van een community wilt overtuigen, maar ook als je een keynote speaker wilt worden. Igor geeft je veel tips en tricks waar je meteen mee aan de slag kunt.

(interview gaat verder onder de video)

https://youtu.be/T_xhuWKloz4

 

Hoe is Igor’s interesse voor communities eigenlijk gewekt?

Igor: “Ik had een sensai, Michael Moon, uit Amerika, die begon eind jaren ’80, begin jaren ’90, toen ontmoette ik die en die had het al over communities en tribes. Dat is een hele slimme man, een theoloog en die kon heel mooi vertellen. Toen denk ik dat hij wat zaadjes geplant heeft in het community-gevoel. Eind 2002 was ik heel ziek, toen had ik kanker, toen voelde ik me niet heel goed en ik was een tijdje thuis. Toen dacht ik wel eens; oké, als ik hier overheen kom, dan ga ik wat anders doen. Dan heb je heel veel tijd om te lezen. Die had ik niet, want ik was druk, of ik deed druk. Toen las ik een aantal onderzoeken, eind 2002, dat is heel lang geleden voor mensen.”

“Toen schreven de grote onderzoeksbureaus; de communities zijn dood. Bijvoorbeeld Gartner, die schreven; communities zijn dood. Dat was net het moment dat de blogosphere begon te gaan naar sociale netwerken, social media, hyves, het begon. Toen dacht ik; wat zijn het een idioten allemaal. Communities kunnen nooit dood zijn, want als er een passie is of een hart, zullen mensen altijd bij elkaar komen. Ook zonder het internet, gelukkig. Wat zijn die gek? Toen werd ik uiteindelijk schoon verklaard en toen dacht ik; weet je wat? Ik ga mijn baan opzeggen en ik ga naar de bank en zeg; ik ben Beuker en ik heb een huis en een auto, hier zijn de sleutels. Ik ga een communitybureau beginnen, kun je dat even funden. Ik ben natuurlijk een beetje blond, of naïef, en ze zeiden dat het te veel risico was. Dus toen moest ik wat geld lenen hier en daar en ben ik begonnen.”

Igors tip als je een community overweegt: begin met een gemeenschappelijke passie

“De toegevoegde waarden van mensen is altijd groot geweest. Als je mensen bij elkaar zet, met hetzelfde onderwerp, wordt het heel leuk. En tegenwoordig kan je met technologie die mensen nog verder helpen, met predictive modelling, met matchmaking. Ik wil met reizen vaak maar van drie mensen advies, dat zijn de mensen die mij goed kennen, die ik goed ken en niet van duizend idioten die een review doen. Wat heb ik daar nou aan? Ik geloof heel erg in kwaliteit. Less is more. In dit onderdeel is dat natuurlijk fantastisch. Want de passie, nogmaals, als jij gek bent van voetbal, of een hobby, of een sport… Dan kun je er uren over praten. En je leven wordt daardoor ook leuker, een stukje. Als je dat als merk kan toevoegen, dat is het hoogst haalbare. Hoger wordt het niet.”

Waarom zijn communities belangrijk? Oen of super relevant.

“Je kunt eigenlijk niet meer onder de communities uit. Laat ik het zo zeggen; je bent wel de grootste oen op aarde, als je daar niet iets mee gaat doen. En ik denk vaak ook, in die strategie meenemend; wat willen we voor stukje… Ik noem het meaningfulness, wederzijds waardevolle relaties, wat willen we daarvan meenemen in de strategie? What have you done for me lately, zou Janet zingen.”

Meer weten over Igor Beuker? Bekijk het volledige interview. En check zijn website: https://www.igorbeuker.com/


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

 

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer