In plaats van een maandelijkse of jaarlijkse lidmaatschap te vragen, kun je ook in de community betaalde producten of diensten aanbieden. Dat hoeft niet duur te zijn, het kan ook gaan om kleine bedragen.
Voorbeeld aanbod doen via een community
Een voorbeeld hiervan is de online gaming community van de Playstation. Als je bij bepaalde spellen extraatjes wilt, dan moet je daarvoor betalen aan Playstation. Bij het spel Fortnite Battlefield bijvoorbeeld. Daar kun je bepaalde bewegingen (dansjes) en kleding voor je virtuele karakter in het spel kopen.
Dat zien de andere community leden ook en die willen dan vaak hetzelfde. Het spel is gratis maar door de kracht van de groep in te zetten, de community die dit spel speelt, weten ze er met aankopen in het spel veel geld mee te verdienen.
Bedenk welke extra’s jij je leden kunt bieden, ook als het een gratis community is.
Stappenplan bedenken van een aanbod
1. Welke extra’s kun jij je leden bieden, ook als het een gratis community is? Bedenk tenminste 10 ideeën en schrijf ze hieronder op. Hoe meer hoe beter, vaak komen na een tijdje pas de echt goede ideeën. Die mogen op het eerste gezicht best een beetje gek zijn…
2. Leg een paar ideeën aan de community voor en vraag ze om feedback: zou je dit interessant vinden als ik het aanbied? Of doe een polletje: welk van deze 3 ideeën spreekt je het meeste aan?
3. Ga leren en optimaliseren. Begin met het uitwerken van het idee dat de meeste stemmen kreeg. Begin niet te hoog met de prijs. Je kunt altijd nog verhogen als er veel vraag naar is en rondom de prijsverhoging een campagne verzinnen. Met welk idee begin je en voor welke prijs?
Meer weten over de voordelen van online communities? Schrijf je gratis in voor mijn masterclass ‘Meer klanten dankzij een online community’. Leer hoe je een continue stroom aan klanten krijgt en je expertstatus claimt met een eigen online community. Zonder dat het je meer dan 2 uurtjes per week kost.