Gister stond ik in mijn Amsterdamse kluswoning toen de telefoon ging. Een onbekend nummer. Nieuwsgierig nam ik op en hoorde ik een vriendelijke man van ABN AMRO aan de andere kant van de lijn. Hij vertelde me dat iemand mijn pinpas had gevonden. Wat een verrassing – ik wist niet eens dat ik hem kwijt was! Het bleek dat mijn zoon, die ik de pinpas had gegeven om nieuwe kleding te kopen, hem verloren was zonder het te beseffen. Pffff, ik dacht dat ik gék werd!
Net als velen van ons, heb ik momenteel veel op mijn bord. Verbouwen, een nieuwe training maken over storytelling, voor de Online Business Building Academy (die heel tof wordt!) en kinderen die net vakantie hebben. Ik twijfelde even: moest ik de pinpas zelf gaan ophalen of mijn zoon sturen? Uiteindelijk besloot ik het zelf te doen.
Dit bracht me aan het denken over een belangrijk aspect van ondernemen: doe je alles zelf, of besteed je taken uit? Waar trek je de grens?
Idealiter zou ik op dit moment alles willen uitbesteden. Het geeft me rust en stelt me in staat om me te concentreren op wat echt belangrijk is: het creëren van een fijne nieuwe plek voor mijn kinderen en mij. Om dat te bereiken, heb ik een aannemer, timmerman, elektricien en loodgieter ingehuurd. Zelfs mijn ouders helpen mee – zo dankbaar!
Enkele jaren geleden nam ik een besluit dat alles veranderde. Ik realiseerde me dat als je kwaliteit wilt en snel wilt groeien, je moet investeren in de juiste hulp. Dat is de reden waarom ik professionals inhuur, Lis fulltime in dienst heb en elk jaar een aanzienlijk bedrag investeer in business coaching en trainingen. Ik investeer liever in mijn bedrijf dan in een nieuwe auto.
Dus, toen ik dat telefoontje van ABN AMRO kreeg, was mijn eerste instinct: uitbesteden! Maar sommige dingen moeten gewoonweg zelf gedaan worden. Daarbij was ik wel toe aan een korte wandeling, dus ik dacht: ik ga zelf wel.
Dat bleek instinctief de juiste keuze. Want de dame die mijn pinpas had gevonden, bleek ook aan het verbouwen te zijn. Ze investeerde niet in hulp en was al vier (!!) jaar bezig met haar verbouwing. Vier jaar in de chaos zitten: ik moet er niet aan denken. Opluchting spoelde over me heen toen ik me realiseerde dat mijn project, dankzij mijn investering en de inzet van de juiste mensen, maar twee maanden duurt. Yesss! Wat een mega versneller :-).
Dit bracht me tot een belangrijk inzicht: als je snel resultaat wilt, investeer dan in de beste mensen en de beste begeleiding. Ja, je kunt het ook alleen doen, maar dat kost je veel meer tijd dan wanneer je investeert in de hulp en kennis van de juiste professionals.
De reden dat ik kán investeren in de juiste professionals, is omdat ik in het verleden durfde te investeren in mezelf. En alleen het allerbeste wil voor mijn klanten. Focus op resultaat. Daardoor is mijn bedrijf exponentieel gegroeid de afgelopen jaren. Met die winst kan ik nu dus mijn verbouwing en huis financieren. Heel fijn!
Ik gun jou ook een succesvol bedrijf. Dat je financieel onafhankelijk bent en een #Blijleven hebt. Dat is mijn doel, om daar 100.000 ambitieuze ondernemers mee te helpen. Dat je naast je bedrijf ook leuke dingen kunt doen met de mensen waar je van houdt. Wil je weten hoe je dat doet?
Als online community strateeg en business mentor kan ik je helpen. Daarom nodig ik je uit voor mijn gratis webinar, morgenochtend om 9.00 uur. Waar ik het geheim met je deel voor een succesvol online bedrijf. Online community building is vanzelfsprekend belangrijk, maar er is meer nodig. Wat precies, dat vertel ik je morgen. Dan hoef je het niet allemaal zelf uit te zoeken en heb je sneller resultaat. Kom je ook?
Liefs,
Maartje
Jouw online community strateeg en business mentor
PS: als je morgen niet komt, ik geef hem ook volgende week. Je kunt via dit linkje een datum en tijd kiezen. Er komt geen replay beschikbaar, dus zorg dat je erbij bent.