Een goede manier om je authentieke zelf te laten zien op social media is door live te gaan. Dit kan tegenwoordig op bijna alle social media kanalen. Ik kan me voorstellen dat je in eerste instantie denkt: wow, dat durf ik niet. Of misschien denk je wel: wie zit er nou op mij te wachten? Toch raad ik je aan om het eens te proberen. Het hoeft niet groots, begin klein.
Echte mensen en echte verhalen
Mensen willen graag echte mensen en echte verhalen zien. Foto’s en video’s kun je natuurlijk editen, maar live gaan niet. Dat is echt the real you. En dat maak je natuurlijk kwetsbaar. Je vindt het misschien zelfs een beetje eng, maar door live te gaan kan je netwerk jou ook echt leren kennen en mensen vinden dat leuk. Live gaan in een Facebookgroep of op Instagram of YouTube gaat heel makkelijk. En als je een community hebt op een ander platform, kun je je community in zo’n livestream ook onder de aandacht brengen. Of je kan je business onder de aandacht brengen op een sympathieke, leuke, laagdrempelige manier. Probeer het maar eens, het werkt echt!
Boost in bezoekers
Bovendien geven veel social media door het algoritme automatisch een seintje aan je vrienden en volgers als je live gaat. Dus het kan ook zorgen voor een extra boost in bezoekers op jouw social media profiel. Een mooie manier dus om je netwerk op social media te activeren, meer bereik te krijgen en mensen naar jouw community of jouw business toe te trekken. Community building gaat om het starten en onderhouden van relaties. Hierbij geldt natuurlijk: geef waarde en ga niet een ontzettend commercieel verhaal vertellen.
Deel je waarde en inspireer je mensen? Dan zul je zien dat het gewoon ontzettend goed werkt om je community te activeren. Je kunt op social media live gaan en als je bijvoorbeeld een groep hebt op social media of je bent voornamelijk actief op Instagram bijvoorbeeld, dan helpt het ook ontzettend om je community daar te activeren als je live gaat.
Als je een aantal dagen achter elkaar live gaat, trek je ook nieuwe mensen aan. Bijvoorbeeld met een 4-daagse challenge. Nieuwe potentiële klanten, nieuwe mensen waar jij misschien zaken mee kan doen. En je blijft weer on top of mind van de mensen die je al volgen, omdat je dus via livestreamen beter onder de aandacht komt. Dit omdat je dus door dat algoritme een seintje afgeeft dat je live bent. Werkt heel erg goed!
Eén tip hierbij nog: vergeet niet aan te kondigen dat je live gaat. Dus begin bijvoorbeeld een paar dagen van tevoren met een berichtje delen met “ik ga dan op [xxx] live en we gaan het over [xxx] hebben. Vertel ook de what’s in it voor de leden en wat de toegevoegde waarde is voor hen om er live bij te zijn. En als je dan live gaat, dan zul je zien dat er dus meer mensen ook komen.
Extra tip: je kunt daar bijvoorbeeld een evenement voor aanmaken, die je deelt in je netwerk. Ligt een beetje aan welke social media je gebruikt daarvoor. Maar je zou ook bijvoorbeeld kunnen zeggen als donderdag de echte live gang is, is dat je dinsdag al even met je proef live gaat en ook al een beetje gaat testen hoe dat nou allemaal werkt. Onder het mom van de aankondiging ;-). Vervolgens zeg je dat je dus donderdag echt live gaat en wat mensen kunnen verwachten en wat ze er dus aan hebben om erbij te zijn.
Wil je het maximale uit jouw Facebook groep, LinkedIn groep of andere online community halen? Dan is de Community Leaders Club écht iets voor jou. Het voordeel van deze groep is dat de krachten van meer dan 5.500 Nederlandse en Belgische community leaders worden gebundeld. Voel je dus vrij om het te delen als je een toffe tool hebt gevonden, stel je vraag en beantwoord die van een ander. Door allemaal actief bij te dragen, profiteert iedereen daarvan. En het is leuk! Wordt vandaag nog gratis lid. Aanrader!