Ben je eenmaal gestart met je community, dan wil je natuurlijk groeien. Sommige communities willen zo groot mogelijk worden, met zoveel mogelijk leden. Andere communities blijven liever bewust klein en focussen op het activeren van een bestaande groep leden. Bijvoorbeeld collega’s in een interne community. Ik ga er hier vanuit dat je in dit stadium nog klein bent en wilt groeien. En daarvoor is het dus belangrijk om nieuwe leden aan te trekken. In dit artikel deel ik drie manieren met je hoe je gratis je community kan laten groeien.
Ambassadeurs
Heb je actieve leden? Ga dan op zoek naar ambassadeurs. Dat zijn mensen die jouw community een warm hart toedragen en dat ook bij anderen willen promoten. Ze zijn fan en heel erg waardevol. Maar hoe kom je aan ambassadeurs? Het antwoord is heel simpel: kijk en luister goed in je community. De 10% meest actieve leden haal je er al snel uit: die reageren namelijk bijna overal op. Ze zijn actiever dan anderen, reageren sneller op berichten, plaatsen zelf berichten en zijn (bijna) altijd positief. Zij zijn je superusers, je ambassadeurs, en heel erg waardevol voor de sfeer en activiteit in je community. Beloon je ambassadeurs daarom met extra aandacht, je hebt ze nodig!
De communities WomenTalkTech en ook IncludeNow. zijn allebei organisch gegroeid. Daar is geen euro marketingbudget aan uitgegeven. Ik denk dat het vooral komt omdat het geen commerciële communities zijn. Ze streven beide een doel na waar de communityleden het mee eens zijn. Door de gun-factor, maar ook een duidelijke what’s in it for me, nodigen leden zelf andere leden uit. Zo ben je door IncludeNow. beter op de hoogte van wat er speelt rondom diversiteit en inclusiviteit in de creatieve sector. En bij WomenTalkTech krijg je als vrouwelijke professional meer kansen om te spreken in het openbaar. Mensen delen dat graag met andere mensen in hun directe omgeving die dit ook interessant vinden.
Mond-tot-mondreclame
Laat je community groeien door actief nieuwe leden aan te trekken via bestaande leden, ambassadeurs en jullie netwerk. Doe dat van binnenuit, via mond-tot-mondreclame. Dat is ook goed voor je eigen expert-status doordat je via via aanbevelingen krijgt. Want de allersterkste vorm van marketing is nog altijd mond-tot-mondreclame; ambassadeurs of fans vertellen aan an- deren hoe geweldig jouw community is. Mensen kunnen je verhaal letterlijk doorvertellen aan een ander, maar je kunt ze in dit digitale tijdperk ook een handje helpen. Dat doe je door mond-tot-mond- reclame te faciliteren. Zorg daarom voor content die leden ook buiten de community makkelijk kunnen delen. Vraag je leden actief of ze dat willen doen en zorg voor een duidelijke verwijzing naar jouw community. Bijvoorbeeld door een artikel te plaatsen op je website en alleen de intro met mooie visual te delen in je community en mensen actief op te roepen anderen te attenderen op dit bericht en hen onder het bericht te taggen. Of maak een aansprekende introductie van je community in de vorm van een video. Zo kun je via mond-tot-mondreclame snel organisch groeien.
Tip: zorg dat je verhaal makkelijk reproduceerbaar is. Mond-tot-mondreclame kan echt voor je gaan werken als je verhaal duidelijk en deelbaar is.
Bij WomenTalkTech zijn we organisch snel gegroeid door daar te zijn waar onze doelgroep was: op het WebSummitcongres in Lissabon. Vervolgens heeft dat door mond-tot-mondreclame een vlucht genomen. Hoe dat ging? Tijdens WebSummit organiseerden we een klein evenement. Daar kwamen zo’n zestig tot tachtig vrouwelijke professionals op af die allemaal werken in de innovatie en tech-industrie. Ze willen spreken in het openbaar of doen dat al en willen graag met andere vrouwelijke sprekers en professionals connecten. De meeste vrouwen hoorden via via van de Women-TalkTechbijeenkomst. Vervolgens werd dat door ons online netwerk enorm versterkt. Na ons event hebben we een kort filmpje opgenomen waarin we mensen opriepen ons te helpen. Dat plaats- ten we op onze eigen social media. Dat filmpje is vervolgens viral gegaan en meer dan 80.000 keer bekeken op LinkedIn. Veel vrouwen die tijdens het WomenTalkTechevent aanwezig waren, bedankten ons onder het filmpje en deelden het bericht. Maar ook wildvreemden waren enthousiast en wilden zich op basis van dat filmpje bij onze community aansluiten. Mannen en vrouwen begonnen massaal vrouwelijke professionals onder dat filmpje te taggen. Het resultaat is dat ons ledenaantal in twee weken tijd verdubbeld is: we kregen er in één keer zo’n driehonderd extra leden bij.
Via ambassadeurs en andere leden krijg je via mond-tot-mond- reclame vaak nieuwe leden. Kijk zelf ook actief in je netwerk: voor wie zou jouw community ook waardevol en relevant kunnen zijn? Nodig die mensen uit. Maar doe dat niet lukraak, want dat komt de inhoud van je community niet ten goede. Begin liever met een kleine sterke groep die echt de kern van de community is en bouw dan langzaam uit.
Organisch groeien
Onderschat je eigen netwerk niet als het gaat om organische groei. Je kunt je eigen socialmediakanalen goed inzetten om jouw community onder de aandacht te brengen. Of die van collega’s. Eindig altijd met een duidelijke call to action: een verwijzing naar jouw community.
Toch is organisch groeien via mond-tot-mondreclame niet altijd makkelijk. Enthousiaste mensen kunnen jouw boodschap doorgeven, maar dan moet er wel een kerngroep al van je gehoord hebben. En voor sommigen gaat dat gewoonweg te langzaam. Content kan ook makkelijk doorgestuurd worden om mensen via mond-tot-mondreclame aan te trekken. Simpelweg door mensen waar je al contact mee hebt, die al in je community zitten.
Voorbeeld organisch groeien door mond-tot-mond-reclame
Wgotthis geeft aan dat ook zij organisch groeien door mond-tot-mond-reclame. Laureen Doesburg: ‘Er zit een natuurlijke groei in, ook door het zelf heel erg te promoten. Overal waar we komen vertellen we enthousiast over Wgotthis, zo brengen we het hopelijk overal de wereld in. Een groot onderdeel van hoe we gegroeid zijn komt door onze features, ofwel de interviews die wij afnemen. Wij zetten de vrouw die we interviewen echt in de spotlights, geven haar een podium om haar verhaal te delen en daar is dan veel aandacht voor. En we houden haar ook de hele week in de spotlights. Dus wanneer een quote refereert naar haar ver- haal, dan noemen we haar nog een keer. En bij de tips refereren we ook weer terug naar haar verhaal. En deze vrouwen delen dit ook weer met een verwijzing naar ons. Zo wordt de community organisch steeds groter.’
In dit artikel heb je kunnen lezen hoe je van binnenuit groeit. Organisch groeien via fans en ambassadeurs door de inzet van mond-tot-mondreclame is nog steeds een van de krachtigste manieren om te groeien. Maar als jou dat niet snel genoeg gaat, kun je ook pers en promotie inzetten. Hoe je dat doet lees je hier. Ook daar vind je tips om gratis te groeien, dus lees snel verder.