Een bekend begrip in digital marketing is retargeting, letterlijk: opnieuw targeten. Dat betekent dat je de bezoekers die op jouw website, community of bijvoorbeeld jouw (zakelijke) Facebook- pagina zijn geweest, opnieuw een uiting van jouw community laat zien als ze ergens anders online zijn. Het doel hiervan is natuurlijk om ze uiteindelijk naar je community te leiden.
Zoekmachine-advertenties
Meestal doe je dat met een banner of met zoekmachine-advertenties. Dat kun je via Google Ads of Facebook-targeting goed instellen. Daarvoor heb je wel een pixel (stukje code) van hen op je website nodig. Is niet ingewikkeld, kijk even bij het helpcenter van Google en Facebook hoe dat moet en je hebt die code zo te pakken. Waarschijnlijk kun je die dan gewoon zelf in je website zetten. Of laat het anders even door je webdeveloper doen.
Pixel laten plaatsen
Door het plaatsen van deze pixel, kan het systeem zien wie er op je website is geweest en vroegtijdig is afgehaakt. Bijvoorbeeld omdat ze afgeleid werden of op dat moment geen tijd hadden. Met wie bedoel ik niet dat je exact weet welke persoon dat is, als in: volgens de privacywetgeving mag je de naw-gegevens van die persoon niet weten. Maar je weet wel dat er iemand met een bepaalde (geanonimiseerde) cookie op jouw website is geweest en diezelfde cookie kun je retargeten via real time bidding. Het maakt niet uit waar je doelgroep zich op dat moment online bevindt. Als je ze maar een banner kunt laten zien die hen overhaalt om weer naar je website of community te gaan.
Geld overhouden met retargeting
Het is een stuk makkelijker om mensen naar je community te krijgen als ze al een keer met je in aanraking zijn gekomen en je kennen. Ze zijn de vorige keer niet voor niets naar je community gekomen. Daarom heb je voor retargeting vaak meer geld over dan voor ‘gewone’ banners waarbij je je richt op nieuwe bezoekers. Afhankelijk van hoe groot je community is, kun je retargeting door je mediabureau laten doen, of het zelf instellen via bijvoorbeeld Google Display of Facebook Advertising.
Meer weten over het bouwen van een online community? Schrijf je in voor het gratis webinar ‘Meer klanten uit je online community’!