Voordat iemand klant bij je wordt, moet iemand eerst een aantal fases door. Iemand koopt pas nadat ze je hebben leren kennen, nadat hij of zij je leuk vindt en vertrouwd. Als je gebruik maakt van een community versnel je deze klantreis.
Know-fase
Je hebt de know-fase en mensen moeten weten dat je bestaat en ze moeten je leren kennen. Anders kunnen ze ook niet overwegen om met je te gaan samenwerken. Om deze reden is het belangrijk dat je vaak (minstens 1 keer per dag) actief aanwezig bent in de community, zodat de leden jouw als communityleider gaan zien. Ga het gesprek met je doelgroep aan en beantwoord de vragen die er gesteld worden. Of je een product of dienst verkoopt, dat maakt niet uit.
Like-fase
Dan komt de like fase. En we weten allemaal als je kan kiezen tussen meerdere mensen, dan werk je toch het allerliefste samen. Je koopt pas bij iemand wanneer je iemand leuk vind en het diegene gunt. Vinden mensen jou niet leuk? Wees niet bang om leden te verliezen. Blijkbaar zijn het niet helemaal je ideale klanten.
Trust-fase
Daarna komt de trust-fase. Je community leden moeten jou als leider vertrouwen en vertrouwen op jouw expertise en autoriteit. Deel relevante content over je vakgebied en deel je kennis wanneer je leden dat nodig hebben.
Buy-fase
Daarna komt de buy-fase, de fase dat mensen daadwerkelijk klant worden. En tuurlijk, er zijn mensen die gelijk kopen. Dat is misschien 5 procent, maar 95 procent van de mensen wil je eerst beter leren kennen, je vertrouwen en een relatie met je opbouwen voordat ze klant worden.
Een online community is van alle communicatie, marketing, communicatiemiddelen die je kan kiezen de makkelijkste, snelste en de leukste manier om een online relatie te bouwen met mensen, waardoor je een groep fans om je heen creëert die niet kan wachten om klanten worden zonder moeilijk gedoe. Je hoeft niet allerlei moeilijke technische kennis te hebben. Het enige wat je nodig hebt is een groep mensen samen te brengen.