Wil je je community promoten en snel maar wel kwalitatief groeien? Dan is zichtbaarheid essentieel. Mijn tip? Word keynote spreker. Spreek zoveel mogelijk op evenementen en congressen over het onderwerp waar jouw community over gaat. Deel je verhaal. Focus daarin eerst op het probleem, en daarna pas op de oplossing. Zeg niet overal ‘ja’ op, maar kijk echt welke evenementen relevant zijn. Wie is je doelgroep en waar bevindt die zich?
‘Ik durf niet!’
Ja, ik weet heus wel dat het moeilijk is om te spreken in het openbaar. Dat het eng is. Maar als je er enigszins gevoel voor hebt, dan raad ik je echt aan om het gewoon te doen. Begin met kleine evenementen, dat is misschien iets minder spannend. En bouw dan langzaam uit, want je wordt steeds beter. Je zult zien dat het je veel kan brengen. Dat je netwerk megasnel groeit en je er verrassende contacten opdoet. En als je het goed doet en de juiste snaar raakt, dan is de kans groot dat je er na je speech meteen een aantal communityleden bij hebt.
De call to action: subtiel en alleen als je ervoor heel veel waarde geeft
Geef in je keynote ook duidelijk aan voor wie je community geschikt is en roep mensen aan het eind van de talk op om zelf eens een kijkje te nemen in de community, of jouw community als tip door te geven aan iemand voor wie dit mogelijk interessant is. Mensen weten dat wel, maar je kunt maar beter duidelijk zijn in wat je van hen verwacht en ze vast de juiste richting op sturen. Je publiek luistert niet voor niets naar je verhaal.
Een goede keynote speech kost wel veel tijd in de voorbereiding, vooral als het de eerste keer is. Maar dan moet je er meteen ook maar alles uithalen wat erin zit. Let op! Maak er ab-so-luut geen salesverhaal van. Net als in je community focus je in je speech op veel waarde geven. Pas erna doe je een subtiele call to action naar je community. Anders wekt het irritatie op bij zowel je luisteraars als de organisatie van het event.
Verdubbel je bereik: nog meer effect
Zelf spreek ik ook regelmatig op evenementen en ik merk dat ik daarna altijd een aantal nieuwe leden in mijn communities verwelkom, of aanmeldingen krijg voor mijn nieuwsbrief. Maar niet alleen de mensen in de zaal bereik je, als je het slim aanpakt is je bereik veel groter!
Hoe dan? Nou, via social media. Vraag iemand om tijdens het evenement foto’s van jou als spreker te maken. Deel deze foto’s op je eigen social media en eventueel ook in je community. Met een waardevolle learning of tip natuurlijk, want je wil wel de meest waardevolle speler in jouw markt zijn en niet alleen maar laten zien dat je ergens spreekt.
Sneeuwbal effect als je het slim doet
Als je jouw talks op deze manier deelt, dan weten mensen waar je over spreekt en zien ze jou als de expert op jouw vakgebied. Elke keer wanneer je spreekt, laat je dat weten via je eigen social media: vooraf als aankondiging of tijdens de voorbereiding, op de dag zelf in je stories/statusupdate of live, en achteraf als je foto’s of een korte video deelt. Zo verdeel je je content en krijg je extra exposure. Bijkomend voordeel is dat steeds meer mensen weten dat je spreekt en je via je eigen netwerk ook vaker als spreker gevraagd wordt. Het is echt een sneeuwbaleffect dat dan in werking treedt.
Tip: zet een statief neer met je smartphone en neem de speech op video op. Dat is leuk om te delen op bijvoorbeeld social media of direct met relaties. Daarnaast kun je de speech terugkijken, ervan leren en er beter van worden.
Nog een tip: sluit je aan bij een professioneel sprekersbureau
Spreek je vaak? Dan loont het om je aan te sluiten bij een sprekersbureau. Zij nemen veel werk voor je uit handen en kunnen ook extra spreekopdrachten voor je regelen. Let op! Er zijn goede, maar ook ronduit slechte sprekersbureaus. Doe dus eerst onderzoek en kijk welk bureau het beste bij je past. In het video-interview met professioneel spreker Igor Beuker legt hij uit wat de valkuilen zijn en deelt hij tips en tricks. Je ziet het interview terug op www.welovecommunities.nl/extra.
Wil je langdurige begeleiding bij het opzetten, activeren en laten groeien van jouw community? Zodat je ook meer impact maakt, zichtbaar bent en je (bedrijfs)doelstellingen behaalt op een sympathieke en authentieke manier? Schrijf je dan nu in voor de Online Community Academy en leer samen met anderen hoe je dit stap-voor-stap en onder persoonlijke begeleiding doet.