Leadgeneratie dankzij je online community
28 september 2021 
2 min. leestijd

Leadgeneratie dankzij je online community

Hoe krijg je leads uit je online community? Een vraag die ik vaak krijg.

Een tip die nog steeds heel goed werkt in marketing, is het geven van een cadeautje. Ons brein is na het krijgen van een cadeautje geneigd om iets voor een ander terug te doen. Bijvoorbeeld door iets te kopen of hun gegevens te geven. Dat proces is onbewust.

Een cadeautje in ruil voor een e-mailadres

Zorg er daarom voor dat mensen op jouw website iets kunnen downloaden wat heel erg waardevol voor hen is. In ruil daarvoor geven ze graag hun e-mailadres. Let op! Geef wel duidelijk aan wat je met hun emailadres doet, bijvoorbeeld dat ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief en daarmee een cadeautje krijgen, anders overtreed je de wet.

Als je je community runt op je eigen platform, dan kun je de leden ook makkelijk op een andere manier bereiken, bijvoorbeeld via email. En zo een aanbod doen. Maar als je je focust op social media, dan is dat lastiger. Je hebt geen emailadres van al je volgers op Instagram of leden van je online Facebook- of LinkedIn groep. Daarom moet je iets slims verzinnen om toch het e-mailadres te achterhalen. Dat kan dus door het maken van een gratis weggever.

De money is in the list, is een vaak gehoorde uitspraak bij ondernemers en marketeers. Zeker als je je leden wil activeren en wil dat ze terugkomen, is het handig om een emailadres van je leden te hebben. Hetzelfde geldt voor geld verdienen met je online community. Zo’n gratis weggever op je website kun je via je social media en online community aanbieden. Bijvoorbeeld in de header van je Facebook pagina. Of in de linkjes van je Instagram account. Maar wat zet je in zo’n weggever?

Wat is een goede gratis weggever?

Dat is totaal afhankelijk van je doelgroep. Ook hierbij is het advies: weet wie je doelgroep is en waar ze behoefte aan hebben. Stel: je hebt een community die zich richt op liefhebbers van tuinieren.

Wat willen zij graag weten?

Nou, bijvoorbeeld wanneer ze welke planten moeten zaaien. Stel dan een zaaikalender beschikbaar op je website die te downloaden is.

Of je hebt een community van mensen die een boek willen schrijven: stel een pdf beschikbaar met 50 tips waar je op moet letten als je een succesvol boek wilt schrijven.

Voorbeeld gratis weggever om leads te verzamelen

Zelf heb ik als gratis weggever de samenvatting van mijn boek op mijn website gezet. Inclusief het We love communities stappenplan die je kunt downloaden via www.welovecommunities.nl/gratis in ruil voor je e-mailadres. Op die manier krijg ik nieuwe leads binnen.

Die krijgen eerst waardevolle mails en na een tijdje kan ik hen een aanbod doen.

Wat kun je gratis weggeven in ruil voor een lead / inschrijving op je nieuwsbrief?

Stel de vraag aan je community / via social media. Waar heb je nu behoefte aan? Welk probleem zie je graag opgelost? Wanneer je hier inzicht in hebt, kun je een gratis weggever maken waar je doelgroep behoefte aan heeft. Wanneer je inspeelt in hun behoefte, is het een grote kans dat ze je gratis weggever aannemen.

Meer weten over hoe je klanten krijgt dankzij je online community? Schrijf je gratis in voor mijn webinar ‘Meer klanten dankzij je online community’.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down