Werk je zelf bij een start-up en wil je je community inzetten om je product of service te verbeteren? Dan is het zeker interessant om het verhaal van Frank Meeuwsen te horen over zijn voormalige baan als community-architect bij Olisto en andere voorbeelden uit twee decennia ervaring met internet. Bijvoorbeeld over de online community Lifehacking.nl die hij mede heeft opgezet. Frank deelt interessante learnings over hoe je als start-up kunt leren en optimaliseren met communities en ook dat communities je kunnen verrassen.
Verrast worden, leren en optimaliseren
Frank geeft aan dat er vanuit een community weleens iets gebeurt wat je echt niet verwacht en waardoor je ook kunt leren en optimaliseren. Bijvoorbeeld als iemand zich vanuit de community spontaan meldt om jouw product of dienst te verbeteren. Dat gebeurde bij de start-up waar Frank werkte: ‘Op ons forum liet ene Stefan ons zien dat hij een koppeling met onze software had gemaakt. Wij ondersteunden dat toen nog niet, dus we waren heel enthousiast. Daarna kreeg ik een mailtje van hem: ik zou eigenlijk wel een keertje langs willen komen bij jullie, want voor school moeten we iets doen. En toen dacht ik: voor school? Stefan bleek een mannetje van elf jaar te zijn… Hij heeft toen een dagje meegelopen met onze developers en designers. Te gek!’
De organisatie en je collega’s vragen om hulp
Als je voor een grotere organisatie werkt als community strateeg, dan heb je te maken met collega’s en beslissers. Heeft Frank tips voor jou hoe je een community succesvol kunt maken binnen een organisatie? ‘Vanuit de organisatiegedachte “Deel die community met collega’s”. Denk niet dat je alles alleen moet doen en dat je alles moet weten van je product of je dienst. Je collega’s kunnen en willen vaak helpen.’
(tekst gaat verder onder de video)
Een andere tip van Frank: ‘Wees niet te bang om sorry te zeggen. Je kunt beter de teugels eerst een beetje laten vieren en later wat strakker maken indien nodig. Zie gewoon hoe het loopt en pas daar je plan op aan in plaats van eerst een heel plan te moeten maken voor je management, wat dan toch misschien niet goedgekeurd gaat worden. Dat is zonde van je tijd. Begin gewoon.’ Volgens Frank hoef je dus geen kant-en-klaar plan te hebben om de organisatie mee te krijgen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat een strategie wel echt belangrijk is. Maar een operationeel en gedetailleerd plan kan volgens Frank ook in een later stadium. Heeft Frank nog een tip om je community snel te laten groeien?
Tientallen ambassadeurs en sneller groeien
Frank: ‘We hebben tientallen ambassadeurs die echt heel enthousiast zijn over ons product en daar dus ook over vertellen op andere platforms. Die mensen hebben we ook eens bij elkaar gebracht. Daar geloof ik in. Je kunt dan ervaringen delen en ik denk dat het ook weer helpt om onze naam verder te verspreiden.’
Vindbaarheid helpt
Ook vindbaarheid is volgens Frank belangrijk om te groeien: ‘In de begintijd van onze community Lifehacking.nl, schreven we dagelijks een blog. We hadden erg veel geluk dat we in de vroege dagen van de site een deal konden maken met Nu.nl, waardoor we daar dagelijks een artikel hadden op de voorpagina. Dat zorgde in korte tijd voor veel traffic. Het mooie was dat, toen die deal stopte, het verkeer niet inzakte, maar mooi gelijk bleef. Mensen die ons vonden via die site, bleven terugkomen.’
Niche communities zijn de toekomst
Frank heeft aan veel projecten gewerkt rond het maken en distribueren van content en het bij elkaar brengen van mensen in communities. Hoe denkt hij over de rol van online communities in de toekomst?
Frank: ‘Ik geloof dat steeds meer communities afstappen van grote bekende platformen zoals Facebook, in verband met het gebrek aan vertrouwen. Er zijn de afgelopen tijd veel privacy issues geweest rondom Facebook. Mensen vinden steeds meer oplossingen in andere soorten netwerken. Ik denk dat de trend van niche communities nog verder gaat doorzetten. Zo wordt de gratis tool Reddit met niche communities ook steeds populairder.’
Het geheim van een succesvolle community: LIVE
Tot slot: wat is volgens Frank het geheim van een succesvolle community: ‘Wat altijd helpt, is mensen live bij elkaar brengen. Elkaar in de ogen kijken is zoveel krachtiger dan alleen maar tekst.’
Over Frank
Frank Meeuwsen is Community strateeg en al zo’n twintig jaar actief in de internetindustrie, variërend van het opzetten van internetbureaus tot freelancen. Hij werkte aan eigen projecten en voor grote bedrijven als T-Mobile en TMG.
Frank heeft samen met een aantal anderen de community Lifehacking.nl opgezet en heeft als expertise het maken en distribueren van content en het bij elkaar brengen van mensen in communities.
Meer weten over Frank? Bekijk het volledige video-interview. En check zijn website: http://frankmeeuwsen.com/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.