De audio-community-app Clubhouse duikt ineens overal op. Het is de nieuwe socialmediahype. Het aantal gebruikers groeit exponentieel en steeds meer ondernemers weten de app te vinden. Als digital community expert ben ik ook razend enthousiast! In ruim een maand tijd 2.400 volgers en elke dag toffe gesprekken met prospects, die zich vervolgens inschrijven op je mailinglijst of klant worden. Wie wil dit nou niet?
Wat is Clubhouse?
Clubhouse is een app (met inmiddels 2 miljoen gebruikers) waarin je live gesprekken kunt voeren en luisteren. Eigenlijk is het een mix tussen een podcastplatform en een socialmediakanaal. De focus ligt op gesprekken. En dan niet op chatgesprekken zoals bij de meeste socialmedia-apps, maar om live ‘gesproken’ gesprekken. Zonder beeld. Dus eigenlijk heel platgeslagen: ‘groepsbellen’.
Omdat de gesprekken niet opgenomen worden, hebben veel ondernemers last van FOMO: Fear Of Missing Out. Met het gevolg dat je vaak langer op de app zit dan je van tevoren had bedacht. Logisch ook, want het is hét alternatief voor ‘normaal’ netwerken, wat nu vanwege de lockdown niet meer kan. Een aantal interessante vragen. Hoe…
-
zorg je ervoor dat je je tijd goed besteedt en niet alleen aan het luisteren bent?
-
pak je op een sympathieke manier het podium en bouw je een nieuw netwerk op via Clubhouse?
-
zorg je ervoor dat de mensen die je spreekt ook leads en uiteindelijk klanten worden?
In dit artikel deel ik 5 manieren om als ondernemer aan leads en klanten te komen via Clubhouse.
1. Maak een aantrekkelijk bio mét gratis weggever.
Je bio is erg belangrijk op Clubhouse. De moderator van een room bepaalt op basis van je foto en de eerste 3 regels van je profiel of je wel of niet op het podium wordt gevraagd om te spreken. En als je op het podium bent, leren mensen je kennen en bouw je aan je netwerk. Zorg daarom dat er via je Clubhouse profiel in één oogopslag duidelijk is wie je bent, wat je doet en voor wie je dat doet. Het liefst ook met welk resultaat. Deel een aantrekkelijke portretfoto waarop je goed zichtbaar bent. Werk in de tekst van je bio met emoji om deze makkelijk scanbaar te maken.
Via een gratis weggever in je Clubhouse bio kun je leads verzamelen. Bijvoorbeeld doordat mensen op jouw website hun e-mailadres achterlaten om een gratis weggever te downloaden. Zorg er dus voor dat je je volgers verleidt om die gratis weggever op je website te downloaden.
“Via een gratis weggever in je bio kun je leads verzamelen.”
Hiervoor kun je meerdere gratis weggevers in je Clubhouse-profiel zetten. Bijvoorbeeld een linkje naar een gratis masterclass die je organiseert, een whitepaper die je hebt geschreven of een handige checklist. De linkjes in je Clubhouse bio zijn niet clickable, dus mensen moeten ze zelf kopiëren en plakken in hun internetbrowser. Of overtypen. Zorg dus dat de linkjes kort zijn en makkelijk om te onthouden.
2. Host je eigen room om autoriteit te claimen.
Bedenk goed welke breinpositie je wil innemen in het hoofd van je doelgroep. Als welke expert wil je bekendstaan? Vervolgens bepaal je welk onderwerp daar het beste bij past. Daar host je een room over. Een pakkende titel en korte omschrijving van je room trekken de aandacht van je klanten en potentiele klanten. Denk daar dus goed over na. Waarom ‘moet’ iemand zijn of haar kostbare tijd besteden in jouw room? Wat is de what’s in it for me?
Je kunt ook steeds dezelfde titel en dezelfde omschrijving pakken. Dat is vooral handig als je elke week op dezelfde tijd een room host. Zo weten mensen waar ze aan toe zijn en zetten ze het in hun agenda. Met een goede omschrijving van je room trek je alleen je ideale doelgroep en geïnteresseerden aan. En dat is precies wat je wil.
Start met een sterke intro
Een tip om leads te verzamelen en klanten aan te trekken met je eigen room: doe een korte intro als je de room opstart en vertel wat mensen kunnen verwachten. Ga geen lange monoloog houden maar betrek het publiek erbij. Laat mensen vragen stellen over jouw expertise. Stel zelf ook vragen aan de andere sprekers. Focus dus niet op het pitchen van je product of dienst, maar echt op de aanwezigen verder helpen met jouw expertise. Durf onbaatzuchtig waarde te geven.
Herhaal de intro na 20-30 minuten, voor de nieuwe mensen die erbij zijn gekomen. En verwijs ook even naar die gratis weggever in je bio, die natuurlijk goed aansluit op het onderwerp van de room. Of schrijf bijvoorbeeld een blog na de room, met de belangrijkste learnings. Laat mensen weten waar ze die kunnen vinden. Onderaan dat artikel kun je dan een CTA toevoegen naar een gratis kennismakingsgesprek bijvoorbeeld. Zo kun je van geïnteresseerden klanten maken.
Sluit af met een call-to-action
Ook belangrijk: sluit de room altijd af met een call-to-action. Houd geen megapitch, maar houd het laagdrempelig. Verwijs bijvoorbeeld weer naar je gratis weggever en verwijs naar je volgende room. Zeg dat mensen jou kunnen volgen: door op je foto te klikken komen ze op je bio terecht.
Je focust in Clubhouse op het opbouwen van een relatie, niet op het snel binnenhalen van de deal. Op een eerste tinderdate vraag je ook niet meteen iemand ten huwelijk, toch? Clubhouse is erg geschikt om eerst te investeren in die relatie. Mensen leren daardoor jouw authentieke zelf kennen en kunnen daarna beter bepalen of ze zaken met je willen doen. De welbekende ‘know-like-trust-buy’ fases waar elke prospect doorheen gaat, voordat ze klant worden.
3. Zorg voor een ijzersterke 20 sec. pitch in andere rooms
Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Daarom is je Clubhouse bio ook zo belangrijk. Daarnaast helpt het om te spreken in andere rooms. Als je op het podium komt, vraagt de moderator vaak of je jezelf even kort wil voorstellen. Houd dat ook kort! Niets is zo irritant voor een moderator (en de andere luisteraars) als een wollige intro of een verhaal dat te lang duurt. Oefen je pitch een paar keer, zodat je snel en bondig een antwoord kunt geven op de vraag: kun je jezelf even voorstellen?
Bijvoorbeeld: “Ik ben Maartje Blijleven, 20 jaar digital community expert en bestsellerauteur van We love communities. Ik help ambitieuze ondernemers om succesvol te zijn dankzij hun online community.” En stel daarna je vraag.
Schrijf je pitch desnoods even op in de notities van je telefoon en spreek deze in op je dictafoon om hem te timen. 20 seconden is echt de max. 10 seconden is beter. Ik heb bovenstaande even opgenomen, dat is 13 seconden. Vaak laat ik zelfs de tweede zin weg om het nog korter te maken.
Tip: ga niet ineens heel snel praten als je jezelf introduceert, want dat komt niet professioneel over. Als je bang bent dat het te lang duurt, kun je beter een zin schrappen.
4. Volg leuke gesprekken meteen op via Instagram of Twitter DM
Als je in een room een leuk gesprek hebt met iemand, of je hoort iemand praten in een room over een onderwerp waar jij veel vanaf weet, volg het gesprek dan meteen op via een DM (direct message) op Twitter of Instagram. Verwijs naar het gesprek op Clubhouse en ga daar verder. Niet meteen gaan pitchen, maar eerst focussen op het gesprek en het helpen van de ander. Of stel bijvoorbeeld voor om een keer samen een Clubhouse room te hosten over het onderwerp waar jullie beiden in geïnteresseerd zijn. Zo leer je elkaar nog beter kennen en is de kans groter dat iemand klant wordt.
Je kunt je profiel op Clubhouse koppelen met Twitter en Instagram. Doe dat ook! Maar alleen als je zelf ook dagelijks op dat socialmediaplatform aanwezig bent. Ook al is het maar 5 minuten. Niets is zo vervelend als iemand een DM sturen omdat je geïnteresseerd bent in een samenwerking, maar dat deze niet wordt opgevolgd. Gemiste kans ook.
Je kunt al tijdens een Clubhouse room op de foto van de spreker klikken naar zijn of haar bio voor meer informatie. Daar vind je de link naar Instagram of Twitter. Terwijl je luistert naar Clubhouse kun je ook multi-tasken. Zo stuur je al tijdens het gesprek een DM via bijvoorbeeld Instagram. Vervolgens steek je je hand op om op het podium te komen en laat je de ander weten dat je het gesprek interessant vindt en hem of haar al een DM hebt gestuurd.
5. Start naast je Clubhouse community ook een andere community
Natuurlijk ben je niet 24/7 aanwezig op Clubhouse. Maar je bouwt er door het hosten van je eigen rooms en door het aanwezig zijn in andere rooms wel aan je community. Als je bijvoorbeeld een keer per week een room host over een bepaald onderwerp, dan is het leuk om je fans iets extra’s te bieden. De combinatie tussen een community op Clubhouse en op een ander platform is megasterk. Je zult zien dat je steeds dezelfde mensen in je Clubhouse rooms tegenkomt. Niet alleen de gesprekken met jou zijn waardevol, maar ook de gesprekken tussen jouw fans onderling.
Om dat community-gevoel vast te houden, is het slim om geïnteresseerden een plek te bieden waar ze na de room nog verder kunnen praten met elkaar over jouw onderwerp. Dat gesprek kun je goed faciliteren via bijvoorbeeld een Facebookgroep of LinkedIngroep of een community op je eigen platform. Juist die combinatie is heel sterk, want op Clubhouse kun je geen berichten delen in een groep, het is audio-only.
De Community Leaders Club is bijvoorbeeld een Facebookgroep én een room op Clubhouse. De leden uit mijn Facebookgroep komen naar Clubhouse en andersom. Daardoor versterk je de relatie nog verder en blijft het niet iets vluchtigs dat afloopt als je de Clubhouse room sluit. Juist door de connecties en activiteit van de leden onderling, gaat een community voor je werken. Zo blijf je als ondernemer relevant en trek je je ideale klanten aan die ook echt goed bij jou passen.
Een online community is de makkelijkste en snelste manier om online relaties te bouwen. Een audio-community-platform als Clubhouse geeft daar nog een extra dimensie aan, omdat je echte en oprechte gesprekken met elkaar voert. Elkaar hoort. Zo leren potentiele klanten je nog beter kennen en zullen ze sneller zaken met je doen. Het enige wat jij hoeft te doen is komen opdagen, jezelf zijn en je kennis delen in leuke gesprekken. Wie wil dat nu niet? Hoop tot snel op Clubhouse!
Tip: ben je er nog niet bekend met Clubhouse? Met deze Nederlandstalige handleiding zit je er binnen mum van tijd op. En weet je precies hoe je een room host, wat de Clubhouse etiquette is en wat je waar in de app kunt vinden.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Frankwatching door Maartje Blijleven van We Love Communities.