Je herkent het vast wel, weer zo’n dag dat je denkt: wat moet ik nu weer delen via mijn kanalen? Vind mijn doelgroep deze content wel relevant? Een contentkalender vullen vol relevante onderwerpen is best wel lastig. Een community kan je helpen inzichten te verkrijgen in je doelgroep. In dit artikel deel ik een geheime contentstrategie die toegepast kan worden op al je kanalen.
Een community kent veel voordelen, een daarvan is dat je makkelijk kan connecten met je ideale doelgroep. Zo kun je je makkelijker inspelen op de vraag en zo je productaanbod optimaliseren. Hier kun je ook goed gebruik van maken om onderzoek te doen naar waar de doelgroep behoefte aan heeft qua content.
-
Kijk in je community wat er speelt en welke vragen er worden gesteld. Een tip van mij: Houd deze vragen en opmerkingen bij een in bestand! Zo ben je relevant, omdat je inspeelt in de behoeften van de leden/je doelgroep.
-
Vervolgens deel jij als expert en communityleider je antwoord op de vraag die gesteld is. Dit doe je door live te gaan in je groep. Zo is je community als eerst op de hoogte. Bekijk ook goed de reacties van je leden op je live!
-
Wanneer je je livesessie hebt afgerond, download je deze en haal je de video door een transcript. Een voorbeeld van een goede tool hiervoor is Sonix.ai. Een betaalde tool, maar ik ben er zeer tevreden over! Vervolgens check je of je transcript nauwkeurig is, je past eventueel nog een aantal dingen aan. Hiervan maak je een blog voor op je website (goed voor SEO ;)).
-
Daarnaast zet je de video op Youtube. Youtube is namelijk de tweede meest gebruikte zoekmachine van de wereld. Zorg ervoor dat je een aansprekende titel kiest met een korte omschrijving waar de video over gaat.
-
Ook kun je de video uploaden op een podcast software programma. Zelf gebruik ik AnchorFM hiervoor. Spreek een intro en outro in om de luisteraars nieuwsgierig te maken en gebruik de audio als podcast!
-
Daarnaast kun je er socialmedia posts van maken. Bekijk je lijstje van vragen en opmerkingen uit de community en vul je contentplanning.
Zo kunnen mensen connecten en reageren op je live, ze kunnen het lezen in een blog, kijken via een video op Youtube of luisteren via een podcast. Zo speel je mega goed in op de behoeften van de doelgroep, ben je zichtbaar op alle kanalen en verhoog je je expertstatus op jouw gebied.
Een community geeft je onderandere dus een perfecte mogelijkheid om in contact te komen met de doelgroep en zo in te spelen in hun behoeften. Meer weten over online communities en leren van andere ambitieuze ondernemers met een online community? Wees welkom bij de Community Leaders Club op Facebook ;).
Kijk je liever? Bekijk hier de video op Youtube:
Luister je liever? Beluister hier de podcast over dit onderwerp!