Mijn favoriete tool (en die van mijn team) voor het maken van mooie content voor mijn community en socials is Canva. In mijn gratis community (de Community Leaders Club op Facebook) wordt wel vaker de vraag gesteld welke tool community leiders gebruiken voor het maken van content voor in hun community en/of ander social media kanalen. De meeste geven dan ook aan dat zij Canva de fijnste tool hiervoor vinden.
Zo zie je maar dat een community ook een mooie plek is om je vragen te stellen aan gelijkgestemden. In de Community Leaders Club zitten bijvoorbeeld 4300+ ambitieuze ondernemers die veelal tegen dezelfde dingen aanlopen en zo elkaar hierin kunnen helpen.
De tool Canva kan je gratis gebruiken, of een Pro versie nemen als je gebruik wil maken van de extra's die daarbij komen kijken. Ik deel deze tool niet met je omdat ik affiliate of iets van hen ben, maar echt omdat ik, mijn team en andere leden uit mijn community dit de beste tool vinden voor het maken van mooie content. Hieronder laat ik je het verschil zien tussen de gratis en de betaalde versie.
Gratis versie Canva
Canva benoemd deze versie als 'Alles wat je nodig hebt om te ontwerpen'. De gratis versie van Canva bevat de volgende mogelijkheden:
Betaalde versie Canva
Zelf heb ik gekozen voor de betaalde Pro versie van Canva, omdat ik samen met mijn team wil samenwerken in de tool en de kleuren, lettertypes en logo's wil opslaan om op merkmaterialen toe te passen. De betaalde Pro versie van Canva bevat de volgende voordelen:
Voordelen van Canva
Zelf ben ik erg fan van de tool Canva om de volgende redenen:
- Ze bieden verschillende templates en formats met de bijbehorende afmetingen. Zo kan je een Facebookbericht, Instagramstory of banner maken met de bijbehorende afmetingen, maar ook een leuk visitekaartje, een planner of je CV.
- Ze bieden enorm veel stockfoto's en elementen die je zonder problemen mag gebruiken voor je content.
- Je kan er mooie E-books en werkboeken in maken en opslaan.
- Je kan ontwerpen delen met anderen en met je team samenwerken.
- Je kan mappen aanmaken, zodat je alle content per kanaal netjes kan ordenen.
- Je kan je merkmateriaal maken en opslaan, zoals merklogo's, merk lettertypen en je merkkleuren.
- Je kan content inplannen in een contentplanner.
Meer weten over online communities en tools die hierbij handig zijn? Wees welkom in de Community Leaders Club op Facebook!