Mijn klant Lot van Santen stond jarenlang als leerkracht voor de klas, maar ging vijf jaar geleden haar droom achterna en liet zich omscholen tot voedingdeskundige. Ze wilde mensen op een andere manier helpen, namelijk door gezonder te leren leven en af te vallen. Ik interviewde haar over hoe zij haar online community heeft opgezet rondom haar bedrijf als voedingsdeskundige.
Lot vertelt: “Het ging super super goed met mijn bedrijf, maar op een gegeven moment raakte ik in een dip. Hetgeen wat ik altijd deed via mijn website, Facebook en via Instagram, daar kreeg ik eigenlijk nul respons op. Ik was opzoek naar iets waar ik blij van werd. Hetgeen wat ik altijd al deed, dat was ik wel zat. En toen kwam Maartje op mijn pad met online communities.”
Lot had al een groep voor betalende klanten, maar wilde ook een groep opzetten voor mensen die haar nog niet kende, zodat ze haar beter leerde kennen en online relaties te bouwen. Zo begon ze eind vorig jaar met de Online Community Academy.
Ze vertelt: “Tot november vorig jaar haalde ik met moeite drie tot vier klanten per maand binnen en daar kan ik gewoon niet van rondkomen. Op een gegeven moment zat ik echt te denken: moet ik maar weer voor de klas? Nou, dat is heel erg als je zo happy bent met je bedrijf. Er moest iets veranderen en ik deed net alsof ik weer opnieuw begon met m’n bedrijf en te beginnen met het opzetten van een online community. Zo besloot ik om te gaan investeren, ondanks dat ik dat eigenlijk niet kon missen.
“Als je ergens voor kiest, moet je er helemaal voor gaan en niet half”.
“De mini-training van We Love Communities was al een eye-opener met het omschrijven van doelen, een plan maken. Voor januari had ik bedacht dat ik acht nieuwe klanten als doel had en die acht nieuwe klanten werd ook een feit. Maar in februari maar liefst zeventien (!) nieuwe klanten en deze maand (maart) heb ik al acht mensen die meedoen met mijn betaalde challenge en tien mensen die minimaal mijn basispakket hebben afgenomen, dus hoe tof is dat, ik ben zo gelukkig!”
Zo startte Lot van Santen dus haar gratis Facebookgroep ‘Gezond leven en afvallen doe je zo’. (Check m even :)).
Maartje vroeg Lot: “Wat is je geheim tot succes?”:
“Ik volgde de mini-training en daar werd mij uitgelegd dat het belangrijk is om eerst je huiskamer in te richten van je groep en vooral onderzoek te doen naar je doelgroep. Wat wil mijn ideale klant? Wat willen ze leren? Waar lopen ze tegenaan? Hoe kan ik ze helpen? Met de mensen waarbij ik dacht “Ja! Jij bent mijn potentiële klant” ben ik in gesprek gegaan. Zo kwam ik echt in contact met mijn doelgroep en leerde ik ze goed kennen. Deze mini-training gaf mij al een wow-effect, waardoor ik meer wilde en de de Online Community Academy begon. Dit gaf mij handvatten om daadwerkelijk stappen te zetten.”
Een gratis community kan je zien als een heel slim marketinginstrument, maar wat mensen veel vergeten is dat niet alleen je leden veel van jou leren, maar ook andersom. Jij kan ook veel van hen leren, inzichten verkrijgen en kijken wie je ideale klanten zijn.
Tips van Lot van Santen aan ondernemers die twijfelen of beginnen met een online community:
-
“Ga het gewoon doen. Als je het niet probeert, weet je het niet. Maar ga wel een goede voorbereiding treffen en ga de juiste stappen volgen.”
-
“Weet goed wie je ideale klant is, zodat je ook de content hierop kan aanpassen, zodat hij of zij zich ook geraakt voelt. Dit kan zijn dat het ze pijn, omdat ze zich herkennen. Het kan ook zijn dat ze er blij van worden of dat het een oplossing voor ze is”.
-
“Wees jezelf. Houd niet te veel rekening met wat zij willen zien, want dat houd je jezelf tegen. Jouw groep, jouw regels en dat geldt ook voor de content”.
- “Investeer in jezelf, kijk wat je allemaal kan doen en lees de boeken. Investeer in je proces en weet elke dag waar je naartoe wil. Zet kleine stapjes en zorg ook dat je daadwerkelijk die stappen gaat volgen, want anders kom je niet verder”.
Liever dit interview beluisteren? Beluister hier de podcast.
Meer weten over online communities? Word gratis lid van de Community Leaders Club op Facebook. Hier informeren en inspireren ondernemers elkaar met het opzetten van een online community rondom hun onderneming.