Onderzoek en communities gaan goed samen. Je kunt communities inzetten om veel te leren. Bovendien heb je onderzoek ook nodig om het succes van je community aan te tonen. Wat als je onderzoek wilt doen om te valideren of jouw idee voor een community de juiste is? Waar begin je? En hoe toon je de toegevoegde waarde van jouw bestaande community aan?
Als je meer wilt weten over onderzoek in combinatie met jouw community, lees dan de tips van Joshua van Wijgerden: Community Research specialist. En bekijk het volledige interview met tips voor (gratis) tools en onderzoek. Inclusief praktische tips waar je meteen mee aan de slag kunt.
Start met onderzoek in een zo vroeg mogelijk stadium
Joshua van Wijgerden is expert op het gebied van onderzoek en communities. Hij raadt aan om in een zo’n vroeg mogelijk stadium onderzoek te doen, zodat je jouw idee kunt toetsen: ‘Doe in kleine stapjes onderzoek. Dat hoeft echt geen €10.000.- of € 20.000.- te kosten. Het kan bijvoorbeeld bestaan uit twaalf interviews met de juiste doelgroep. Je kunt mensen fysiek uitnodigen voor een interview of je kunt het interview afnemen via een online tool zoals bijvoorbeeld Skype. Het hangt ervan af wat je wilt onderzoeken, maar ook hoe gevoelig het onderwerp is. Sommige deelnemers willen liever niet face to face praten over een bepaald onderwerp. Dan is online een prima alternatief.’
(tekst gaat door onder het interview)
Een klein cadeautje om meer respondenten te krijgen
Er zijn communities die speciaal voor een onderzoek bij elkaar gebracht worden. Bijvoorbeeld om een bepaalde reclame te testen. Hoe werkt dat en wat kunnen wij daarvan leren? Joshua: ‘Een aparte community opzetten wordt meestal gedaan door een marktonderzoeksbureau. De leden krijgen een geldbedrag, een incentive of een cadeaubon na afloop. Dat is vaak de voornaamste reden om mee te doen, maar echt alleen om het balletje te laten rollen. De ‘whats in it for them’ en de feedbackloop wordt uiteindelijk belangrijker dan de incentive. Dus dat je teruggeeft aan de community wat je met hun antwoorden in het onderzoek hebt gedaan. Meestal bestaat zo’n community ook maar een maand of twee.’
Hoe activeer je zo’n onderzoekscommunity? Een beloning kan helpen
‘Het is heel belangrijk om te weten wat de toevoegde waarde is om mee te doen aan een onderzoek. Een beloning, hoe klein ook, maakt veel uit. En vertel je communityleden, nadat het onderzoek is afgelopen, wat je met de resultaten hebt gedaan.’ En hij heeft nog een tip om de community te activeren: ‘Communiceer altijd de what’s in it for them.’
Kortom: goed luisteren naar je community, zodat je leden zich gehoord voelen. Dat zijn ze ook eerder bereid iets terug te doen en terug te komen.
Zelf nieuwswaarde genereren door onderzoek
Een van de manieren waarmee je media-aandacht genereert is nieuwswaarde. Die kun je zelf creëren door onderzoek te doen. Waar kun je dan het beste beginnen? Joshua: ‘In je community zelf. Je bedenkt eerst wat je onderzoeksdoel is. Wat wil je eruit halen? Aan wie laat je het zien? Dan bekijk je: welke hoofdvraag past hierbij? Wat is mijn hypothese die mijn onderzoeksdoel uiteindelijk gaat helpen? En uiteindelijk: welke doelgroep heb ik nodig? Welke tool heb ik dan nodig om mijn hoofdvraag en mijn onderzoeksdoel te kunnen faciliteren? Dit is lastig en er is hier geen shortcut voor. Je moet je doelgroep echt kennen.’
Wat als je niet genoeg deelnemers hebt?
‘Er zijn recruteerbureaus die gespecialiseerd zijn in werving en selectie van onderzoeksrespondenten. Sommige zijn beter in bepaalde regio’s of in bepaalde doelgroepen, dan andere. Het hangt ervan af hoe groot je doelgroep is, maar het begint ongeveer vanaf 1 euro per respondent.’
Daarmee kun je dus snel, zonder dat je veel tijd en energie kwijt bent, de onderzoeksresultaten uit je eigen community vergelijken met de rest van Nederland. En nieuwswaarde creëren als je op basis daarvan conclusies kunt trekken.
Praktische tip: niet tijdens de feestdagen
Wil je leren en optimaliseren door gebruik te maken van onderzoek in jouw community? Dan heeft Joshua van Wijgerden, Community research specialist, nog een praktische tip voor je: ‘Doe nooit een onderzoek tijdens de feestdagen. Dit wordt helaas nog steeds vaak gedaan. En geef mensen de tijd. Probeer het niet allemaal binnen die twee dagen te doen. Mensen hebben zelf ook werk, ook hun eigen ding te doen, dus haast je vooral niet.’
Het geheim: relevantie en verwachtingsmanagement
Wat is volgens Joshua het geheim van een succesvolle community? ‘Wees relevant voor de leden. En wees duidelijk: wat wordt er van hun verwacht?’
Over Joshua
Joshua van Wijgerden is expert op het gebied van onderzoek en communities. Hij is hij eigenaar van CrowdHunch en werkt als Community en Insights Manager bij Peerby. Daarvoor heeft Joshua 4,5 jaar gewerkt als Research Community Manager bij Ipsos.
Meer weten over Joshua en onderzoek doen? Bekijk het volledige video interview, ook voor tips voor onderzoekstools. En check zijn website: https://www.crowdhunch.com/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.