Op TV over social media trends van 2019 bij 6 inside
Op misschien wel de meest spraakmakende dag van het jaar in de Nederlandse televisiewereld je tv-debuut maken. Dat overkwam mij toen ik naast Albert Verlinde, Jan Versteegh en Sebas Boers mocht aanschuiven als digital community expert bij 6 Inside . Je ziet het in het fragment hieronder.
Vanzelfsprekend ging er veel aandacht uit naar de overstap van Linda de Mol naar Talpa . Wat een nieuws! Maar ook TikTok en de laatste social media trends kwamen aan bod. In de uitzending heb ik al drie trends besproken; voor jou zet ik hier de zes belangrijkste social media trends van 2019 op een rij.
We zien een verschuiving naar kleinere communities. Na de Followme documentaire werd bij het grote publiek duidelijk hoe makkelijk en goedkoop je honderden fake Instagram volgers kunt kopen. En dat mensen dat op grote schaal doen, ook artiesten. Dit jaar zien we een tegenbeweging ontstaan en gaan mensen van kwantiteit naar kwaliteit. In tijden van informatie overload en nepnieuws voelen mensen de behoefte om terug te gaan naar de basis. En hebben ze de voorkeur aan kleinere niche communities, om de echte verbinding aan te gaan. Facebook heeft zijn missie niet voor niets aangepast naar een focus op communities en groepen. Dat lees je terug in de speech van Mark Zuckenberg .
Als antwoord op de picture perfect op social media en nepnieuws zien we steeds meer echte beelden op social media verschijnen. Stories zijn op onder meer Instagram inmens populair, die trend zet door. Autenthieke verhalen is wat mensen willen zien. Ook livestreaming op de verschillende social media kanalen neemt een vlucht in 2019. In China is livestreaming big business en verdienen livestreames tienduizenden euro’s per maand. Ook in Nederland is livestreaming populair, onder meer online gamers maken hier al veelvuldig gebruik van.
De groei van TikTok . Met in Nederland ongeveer drie miljoen gebruikers is dit social media platform niet meer weg te denken uit het Nederlandse socialmedialandschap. Ook wel bekend onder de naam Musical.ly, zoals de app tot augustus 2018 heette. Influencer Antonie Lokhorst heeft inmiddels 3,2 miljoen volgers, en de 17-jarige Sara Dol is met 1,5 miljoen volgers ook een grote Nederlandse TikTok-influencer. Vooral onder jongeren is deze app razend populair. In 2019 weet een breder publiek deze social media app te vinden.
Facebook Messenger in combinatie met kunstmatige intelligentie
Praten met een robot wordt volwassen. Deze technologie is een tijd geleden al ingezet maar dit jaar gaan steeds meer mensen het ook daadwerkelijk gebruiken en gaat content delen via direct message een stap verder. Zo kun je via Facebook Messenger virtueel de nieuwste zonnebrillen passen op je eigen gezicht. En heeft KLM via Messenger een applicatie geïntroduceerd waarmee je kunt zien of je handbagage aan de vereiste formaten voldoet. Liever chatten met onbereikbare mensen waar je fan van bent? Via National Geographic’s Messenger kun je bijvoorbeeld met Albert Einstein chatten. Mensen weten wel dat dat niet echt is maar ze vinden dat niet erg. Snelheid en gemak staan voorop, liefst gecombineerd met een fun element.
YouTube-influencers worden nog bekender door traditionele media als tv en andersom. De grens tussen traditionele media en social media vervaagt. YouTube sterren vergroten hun bereik en invloed steeds vaker buiten hun social media kanalen, in onder meer speelfilms, boeken, of doordat ze zich inzetten voor het goede doel. Die trend zet in 2019 door. Meisje Djamila en Dylan Haegens schitterden al in speelfilms. En Nederlands nummer 1 influencer Anna Nooshin kennen we inmiddels ook van televisie en haar boeken, ze zet in 2019 een kinderkanaal op. Influencer Nienke Plas gaat ook als een komeet. Ze startte in 2016 als vlogger en heeft inmiddels honderdduizenden volgers op Instagram en YouTube, deed in 2018 mee met Expeditie Robinson, bracht een single uit en werd dat jaar genomineerd voor Televizier Talent Award. In 2019 gaat ze het toneel op . Andersom gebeurt ook; zo zijn tv-bekendheden als Arjen Lubach, Tim Hofman en Jan Versteegh ook groot op social media.
De opkomst van virtuele influencers. Mensen weten inmiddels dat influencers vaak het perfecte plaatje laten zien. En dat niet alles is wat het lijkt. Dan kun je net zo goed een virtuele influencer volgen. Ik verwacht dat het aantal virtuele influencers en hun fans alleen maar toeneemt in 2019. Ben jij al bij een hologram concert van virtuele artiest Hatsune Miku geweest? En ken je de virtuele influencers Shudu Gram , Perl en Miquela Sousa al? Zo niet: houd ze in de gaten dit jaar.
(Dit artikel verscheen eerder op Nederlands Media Nieuws )