Ontspannen zichtbaar zijn met je online community

Ik wil het graag met je hebben over ontspannen zichtbaar zijn via je online community. Want een van de redenen waarom ik je aanraadt om een online community te starten is dat je op een hele ontspannen manier zichtbaar bent en je expertstatus claimt. Misschien wel leuk om daar een keertje over te hebben van wat bedoel ik daar nou eigenlijk mee? En vooral hoe werkt dat nou, als je een online community vergelijkt met gewoon social media?

Liever kijken? Bekijk de video over dit artikel hier:

https://youtu.be/MD0xNVnllRE

Liever luisteren? Beluister de podcast over dit artikel hier.

Verschil tussen een community en social media

In één van mijn andere uitzendingen heb ik het daar ook over gehad. Wat is nou het verschil tussen social media en een online community? Op social media scrollen mensen. Dus als jij bijvoorbeeld vol inzet op Instagram, dan scrollen mensen en zien wel iets van jouw tijdlijn voorbijkomen, liken jouw bericht of reageren en ga weer door. Zelfde geldt LinkedIn. Je bent het scrollen op je tijdlijn. Je vind iets leuk of niet en gaat door. Zelfde geld top je Facebook profiel of je Facebook pagina of Twitter. Wat mensen bijna nooit doen (en kijk ook even je eigen statistieken daarvoor), is kijken naar je foto en vervolgens naar je profiel gaan en alle berichten lezen die jij ooit gedeeld hebt. Tuurlijk, er zijn mensen die dat wel doen, maar er zijn ook meer, veel meer mensen die dat niet doen. In je online community creëer je eigenlijk een wereld dat helemaal gaat om het onderwerp waar jij expert in bent. Of je nou een trainer bent of een specialist, een expert, een coach, jij bent ergens goed in. De meeste van mijn klanten zijn vrouw tussen de 35 en 55 die veel levenservaring hebben die ook echt ergens goed in zijn en vooral graag willen groeien met hun business.

Een digitale woonkamer met gelijkgestemden

Als je dus een online community hebt, dan heb je eigenlijk je eigen wereld gecreëerd. Je eigen digitale woonkamer waar mensen zitten en waar het alleen maar over dat onderwerp gaat. Dus je wordt niet afgeleid door allerlei andere onderwerpen. Bijvoorbeeld in mijn geval gaat het over online communities. Op zo’n feed komt er van alles voorbij van “ik ben aan het feesten” tot “ik heb vakantie” tot “ik eet gezond”, tot you name it. En in een online community komt alleen jouw onderwerp voorbij. In zo’n online community nodigt je klanten uit en niet klanten. Dus mensen die echt in de kern van jouw doelgroep passen en daar ga je waarde aan geven. En omdat je die mensen vooral in het begin ook kent en omdat het jouw wereld en sfeer is die je creëert, is heel relaxed om zichtbaar te zijn. Omdat het jouw wereld is, jouw community is, is het heel relaxt. Want jij hebt de mensen uitgekozen die welkom zijn in jouw wereld. En als iemand tussenzit die afgunstig is of die zuur reageert, zet je die gewoon uit de groep. Jouw groep, jouw regels. Dus het is eigenlijk altijd een hele fijne vibe en daardoor is het ontspannen. Daardoor is het minder eng om zichtbaar te zijn en kun je ook gewoon live gaan en kun je gewoon je verhaal doen en contact met mensen. In het begin zul je merken is het misschien nog wel spannend, vind je nog wel eng? Oh, wat vinden mensen? Wat moet ik nou zeggen? Nou, veel van mijn klanten hebben daar een begin ook last van. Sterker nog, ik had hier vrijdag een klant op kantoor die het ook lastig vond. En ik zeg altijd. Gewoon doen. Je kan niet een succes en een geheim zijn tegelijk, dan is het super belangrijk dat je zichtbaar bent. En er is nergens een andere plek waar je zo goed kan oefenen met zichtbaar zijn als in jouw community. En in begin is het nog een kleine community en dan zijn er misschien zeven mensen die kijken of luisteren. En dat is oke, want heel veel mensen kijken of luisteren het later.

Expertstatus claimen

Een kleine groep in het begin geeft jou de gelegenheid om gewoon relaxed je verhaal te doen, waardoor je expert status opbouwt en de KNOW-LIKE-TRUST fases sneller gaan. Mensen leren je kennen in je community, gaan je leuk vinden, vertrouwen je, want je geeft waarde. Je helpt de anderen en je klanten reageren al extra enthousiast, waardoor niet-klanten eerder klant bij je gaan worden. Dat is natuurlijk heel erg cool. Daarnaast omdat je die waarde geeft omdat je regelmatig zichtbaar ben in je groep, gaan mensen elkaar ook uitnodigen voor je groep. Nou, ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb echt bijna nooit dat iemand tegen mij, zegt van “joh, dit account op LinkedIn of op Facebook op Instagram moet je even volgen, Super waardevol.” Tuurlijk, het gebeurt, maar dat gebeurt veel meer in een groep. Waarom? Omdat jij als expert niet de enige bent die allerlei dingen deelt, maar juist de leden onderling, die connectie onderling en dat leden elkaar helpen en naar een next level tillen. Dat is echt uniek voor een online community. En daarom nodigen mensen dus gewoon heel makkelijk anderen uit van kom bij de groep, want daar kun je ook je vraag stellen over. In mijn geval ondernemen. Daar kun je je vraag stellen en connecten met likeminded people met gelijkgestemden. En daardoor zullen mensen dus ook veel eerder anderen uitnodigen voor je groep. Omdat leden andere ook uitnodigen, kom je steeds meer on top of mind. Steeds meer word je gezien als de expert. En omdat je steeds meer gezien wordt als de expert door de leden, wordt je ook op andere plaatsen getagd. Dus ik heb natuurlijk de Community Leaders Club zitten 3.900 Mensen in. Als iemand een vraag stelt over community’s in een andere groep, wordt ik gewoon getagt door de leden uit mijn groep. Zovan: je moet Maartje hebben. Voorbeeld vorige week was de VPRO op zoek naar een community expert. Nou, dan word ik onder dat bericht getagd, waardoor ik weer contact kan opnemen met de VPRO door te zeggen: Joh, je zocht een expert, zoek niet verder, hier ben ik. De Adformatie die kennen mij omdat ik, voordat ik de Community Leaders Club had, ook nog twee andere communities heb opgezet. Namelijk IncludeNow. en WomenTalkTech. Daardoor kwam ik heel vaak in de media en is voor mij het balletje eigenlijk gaan rollen qua zichtbaarheid.

Vaker in de media door communities

Drie jaar geleden was ik helemaal niet zichtbaar. Het komt echt door mijn communities dat ik veel vaker in de media werd gevraagd. Dat ik daardoor ook veel vaker op het podium wordt gevraagd. En natuurlijk is het in het begin misschien spannend, maar je kan dus heel goed oefenen in je groep. En dan heb je daar al ervaring opgedaan en daarna is gewoon veel relaxter. Dus omdat mensen jou zien als expert, zullen ze je ook op andere plekken gaan taggen. Word je daardoor nog zichtbaarder, gaan meer mensen aan jou denken als expert en daardoor gaat eigenlijk het vliegwiel effect in werking treden. Wat gebeurt er dan? Mensen gaan je uitnodigen om in de media te spreken. Mensen gaan je uitnodigen op een podium en er komen kansen op je pad. Samenwerkingen op je pad die je niet voor mogelijk had gehouden. Puur en alleen doordat jij je eigen ding doet in een online community. En het kan zo simpel zijn als een Facebookgroep. Het kan ook een community op je eigen platform zijn. Er zijn ook legio voorbeelden voor. Maar ook gewoon hier op Facebook. In een gratis groep, hoe cool is dat? En het enige wat jij hoeft te doen is gewoon je ding doen. Mensen in een community bij elkaar brengen, dus een community starten. Mensen bij elkaar brengen. Connecten. De juiste content delen. En dat kan ik je allemaal leren. Dat is precies wat ik mijn klanten die hier in de Online Community Academy. En je bent super zichtbaar. En ook als je denkt waar gaat het eigenlijk over? Wat heb ik eigenlijk te melden? Ik had vorige week week geleden een Facebook live gegeven over dat ik het rustiger aandeed. De kracht van stoppen na mijn online community Summit, omdat dat het best wel een impact had gehad op mijn werk privébalans. En Marleen die dacht hey, wat leuk, dat is ook weer iets voor mijn podcast. Weet je wat ik doe? Ik ga Maartje gewoon uitnodigen om te vragen of ze bij die podcast wil. Nou ze me uitgenodigd en ik dacht: wat leuk! Ik kijk altijd wel kritisch. Wie is het publiek van diegene? Wie heeft diegene nog meer geïnterviewd? Past het bij mij mijn strategie wat ik wil uitdragen? Nou, dat paste. En toen heb ik ja gezegd.

En het leuke is: Marleen kent mij al. We hebben al een band opgebouwd via de community. Ik ga er heel relaxt in. Want ja, ik ben al zo vaak live geweest dat ik me daar ook niet meer druk over maak. En we hebben gewoon een heel ontspannen gesprek zometeen. En zij deelt het via haar LinkedIn, haar Instagram en via Facebook. Het komt op haar podcast kanaal terecht en op haar YouTube kanaal. Dus op die manier kan ik via gewoon eigenlijk een leuk, ontspannen, relaxed gesprek, omdat ik al geoefend heb in mijn community veel sneller zichtbaar zijn. Ook via haar community, via haar netwerk. En zo gaat dus het balletje rollen. Word je nog meer gezien als de expert, want andere mensen zien je ook weer als expert. Word je nog vaak gevraagd. Ja, en dan gaat eigenlijk je expert status hoger en hoger en hoger en is het voor eventuele concurrenten veel moeilijker om je in te halen. En het begint allemaal met ontspannen zichtbaar zijn. Gewoon door helemaal jezelf te zijn in een online community. Ik hoop dat dit duidelijk is voor je van jou. Hoe kan je nou eigenlijk ontspannen zichtbaar zijn via een online community? Hoe werkt dat nou eigenlijk?

Als je nog vragen hebt daarover, laat het alsjeblieft even weten in de Community Leaders Club op Facebook!

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer