Antoinette Hoes is van nature een communitybuilder. Als agency influencer werd ze persoonlijk uitgenodigd op het hoofdkantoor van Facebook in Palo Alto. Een zeldzame ervaring die ze in dit interview deelt. Ze is mijn voorbeeld in ‘lift as you grow’ en stond aan de wieg van de community IncludeNow., waar ik co-founder van ben. Daarnaast schreef ze het voorwoord van mijn boek ☺. Kortom: haar interview is echt een aanrader!
Als je in de Nederlandse reclame-industrie werkt, dan ken je Antoinette gegarandeerd. Zo niet: ze won als strateeg en Transformation Director meerdere awards en gaf keynotes op onder andere het bekendste reclamefestival Cannes Lions. Antoinette’s verhaal is interessant voor iedereen die wil weten hoe je online communities op verschillende manieren inzet. Als communityleider, als onderdeel van je marketingcommunicatiemix en om een social movement te creeren. Maar ook hoe je een interne community inzet om learnings te delen met collega’s van over de hele wereld. Daarnaast geeft Antoinette tips waar je meteen mee aan de slag kunt.
Als professional relevant blijven: IncludeNow.
De IncludeNow. community waarvan ik medeoprichter ben, is een mooi voorbeeld van een community waar je je bij aan kunt sluiten om als professional relevant te blijven. Het begon eind 2016 als het geesteskind van Antoinette Hoes en groeide, zoals alle succesvolle communities, organisch en bottom-up. Inmiddels is het nu zowel een Facebook community als een stichting waarmee we diversiteit en inclusie promoten. De community wordt geleid door Arno Peperkoorn, Stephan Alspeer, Nadine Ridder en mijzelf. Ons doel? Mensen van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam krijgen, als het gaat om inclusiviteit. Antoinette liet zien dat je met een goed idee en een simpele Facebookgroep gewoon kan beginnen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
(tekst gaat door onder het interview)
WhatsApp gebruiken als tijdelijke community rondom een gezamenlijk event
Ook de Women Of Web Summit appgroep is een initiatief van Antoinette. Die startte ze een aantal jaar geleden. De WhatsApp groep bestaat uit voornamelijk Nederlandse vrouwelijke digitale professionals, die ook op het jaarlijkse Web Summit evenement in Lissabon samen zijn. Tijdens zo’n groot evenement is het een heel actieve community, omdat je samen optrekt. Erna is er minder activiteit, maar dat is ook prima. Juist de combinatie met een fysiek evenement als het internationale Web Summit congres maakt dit een hele krachtige community.
Op bezoek bij Facebook in Palo Alto: hoe ging dat?
Antoinette werd samen met andere agency influencers uitgenodigd op het hoofdkantoor van Facebook in Palo Alto. Hoe ging dat? Antoinette: ‘Ik was heel erg bereid om er iets negatiefs van te vinden; 68 procent van alle mediagelden gaan naar twee partijen: Facebook en Google. Dat is beklemmend. Toch ben ik overtuigd geraakt van de nieuwe richting die ze schetsten. Zij richten zich vanaf nu vooral op de communities. Of dat nu jouw buurtgemeenschap is, een gemeenschap voor je voetbalclub of een community voor een wat groter bedrijf.
In ons privéleven kennen we allemaal Facebook. Nu kunnen we deze vorm van communicatie en samenwerking ook toepassen op ons werk door Facebook Workplace te gebruiken [het Facebook platform speciaal voor organisaties]. Het gebruikersgemak is groot. Iedereen weet hoe Facebook werkt. Dat maakt het een stuk makkelijker. Zonder enige moeite kan ik nu internationale collega’s bereiken uit Brazilië, Oekraïne, et cetera. We chatten of vormen een groepje. Ik word er heel erg vrolijk van. Ik ben geen Facebook evangelist, we zijn ons inmiddels allemaal bewust van de gevaren die aan heel grote schier oncontroleerbare platformen kleven. Via een andere (kleinere) aanbieder vind ik ook prima. Maar qua functionaliteit zeg ik wel: dit platform helpt mij in mijn dagelijks werk enorm. Ik leg zo makkelijk relaties met internationale collega’s, er zijn communities rondom interesses, klanten of lekker rare shizzle. Het lukt met een dergelijk platform ook veel beter de insights uit de lokale markt te halen.’
Een groot onderdeel van communities is de cultuur die er heerst
We leven steeds meer als wereldburger en ook onze collega’s komen vaak overal vandaan. Hoe je met de mensen in je community praat is dus ook cultuurafhankelijk. Dat merkte Antoinette ook toen ze actief werd in de internationale Facebook Workspace community van het reclamebureau DDB: ‘Ik vind het superleuk en nuttig om te interacteren met mensen uit andere landen. Maar daardoor loop je er ook snel tegenaan dat wat “wij” als overwegend witte Nederlanders en Europeanen gewoon vinden, in andere landen en culturen niet gewoon is, en omgekeerd.’
Het geheim: onderschat je eigen kracht niet
‘Het moet uit je hart komen. En dus vanuit passie óf irritatie over de huidige situatie. Dat werkt allebei. Het helpt ook om er mensen bij te betrekken die zelf een groot netwerk hebben. Maar onderschat ook niet de kracht die je zelf hebt.’
Over Antoinette
Antoinette Hoes won als strateeg en Transformation Director meerdere awards en gaf keynotes op onder andere het bekendste reclamefestival Cannes Lions.
Antoinette is Transformation Director bij reclamebureau ddb Berlijn. Daarvoor runde ze onder andere haar eigen bureau Leylines met klanten als Philips en klm en was ze Head of Digital Strategy bij ddb Amsterdam. Ze zat in het bestuur van sire en was Managing Director van Wunderman en Blast Radius.
Daarnaast stond ze aan de wieg van IncludeNow. en begon ze de Women of Web Summit community voor vrouwen uit het Nederlandse digitale ecosysteem. En schreef ze het voorwoord voor mijn boek ☺.
Bekijk voor meer informatie over Antoinette Hoes het hele video interview en ga naar haar LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/antoinettehoes/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.