Podcast maken: vertel je verhaal
24 januari 2022 
7 min. leestijd

Podcast maken: vertel je verhaal

Je kennis delen in een podcast: waar begin je?

Doe onderzoek naar een goede podcast en probeer daar als gast aan tafel te komen of begin je eigen podcast en maak die deelbaar via je eigen community en via bijvoorbeeld iTunes en Soundcloud. Ideaal voor potentiële leden van je community die onderweg zijn, of voor potentiële klanten en klanten die graag meer over jou willen leren en over je denkwijze, je werkwijze en waar je voor staat. 

Je kunt ook je eigen podcast starten

Het is belangrijk dat je een aansprekende omschrijving maakt van je podcast, dus wat gaan mensen leren? Voor wie het bedoeld? Zodat je ook opvalt tussen de andere podcasts en mensen jou vinden als ze naar je zoeken. Opnemen is best wel makkelijk, dat kan namelijk gewoon via de dictafoon op je smartphone. Tegenwoordig heb je goede online trainingen om te leren hoe je zelf een podcast op kan nemen. Bijvoorbeeld die van Mirjam Hegger. Als je weet welke stappen je zet, is het namelijk helemaal niet zo ingewikkeld. 

Kijk goed naar podcasts die gaan over jouw business of vakgebied 

Kijk goed ook wat er in Amerika gebeurt op het gebied van podcasting en zoek naar interessante en relevante podcasts die gaan over jouw business of jouw vakgebied of wat daarop lijkt. Zo beluisterde ik voor het lanceren van mijn boek bijvoorbeeld naar ‘The Booklaunch Show’. Dat is een Amerikaanse podcast over het op de markt brengen van je boek. 

Dit is echt een super interessante podcast waar ik veel van geleerd heb en ik denk mede door al die kennis is mijn boek ook een bestseller geworden, dus dat is natuurlijk ook super. Ik heb echt alle episodes geluisterd en het schijnt heel veel te gebeuren dat mensen alle episodes luisteren. Bijna alle mensen zijn trouwe luisteraars en luisteren dus naar al je podcasts. Dat is ontzettend interessant als je een eigen podcast hebt. Het is een enorme kans voor je business, omdat mensen dus ook bekend worden met jouw verhaal, bekend worden met jouw stem en jou een beetje beter leren kennen. Bovendien kun je in elke podcast verwijzen naar jouw online community, waardoor deze sneller groeit.

Interviewen en geïnterviewd worden

Ik luister niet alleen veel naar podcasts, maar ik ben na het lanceren van mijn boek ook voor meerdere podcasts geïnterviewd over online communities, het schrijven van m’n bestseller en over zichtbaar zijn en ondernemen. Dat vond ik heel leuk om te doen. Eigenlijk heb je gewoon een interessant gesprek met met de host over je passie en daar wordt dan een audio van gemaakt en die komt online te staan. Het is helemaal niet zo ingewikkeld en zo rol je vaak van het ene interview in de andere, omdat steeds meer mensen jou leren kennen.

Heb jij een podcast of community met meer dan 200 leden die ondernemer zijn? Wil je me graag een keer interviewen? Mail dan naar mail@welovecommunities.nl. Ik kom graag een keer te gast.

Mijn eerste podcast opname was met podcast expert Mirjam Hegger. Zij nam een interview met me op en van het één kwam het ander. Want als je zichtbaar bent, dan komen er ook nieuwe kansen op je pad. Ook deze keer, door het openhartige gesprek viel ik op en daarom werd ik gevraagd of ik in het team wilde komen van Eelco de Boer van Winst.nl. Hij is dé goeroe als het gaat om geld verdienen dankzij internet. 

Dat is natuurlijk een prachtige kans waar ik natuurlijk ook ‘ja’ tegen heb gezegd, want ik volg hem al langer en ik vind het heel inspirerend wat hij doet. Zijn podcast is trouwens ook een aanrader. Door zichtbaar te zijn worden er dus deuren geopend die anders gesloten blijven. Mirjam en ik heb er nog steeds veel contact en helpen elkaar, ook als het gaat om ondernemen, sparren we regelmatig samen. Allemaal dankzij dat ene podcast interview. 

Ook van luisteraars die ik helemaal niet ken, krijg ik veel reacties als ik te gast ben bij een podcast. Er komen altijd wel een paar aanvragen voor mijn community binnen als ik ergens te gast was. Die zijn mega geïnteresseerd, vaak ook potentiële klanten. Dus het is erg goed voor je zichtbaarheid om aan tafel te zitten, figuurlijk dan, tijdens een podcast. 

Ga opzoek naar podcasts die jij interessant vindt

Wacht niet af. Ga zelf actief op zoek naar een podcast die jij interessant vindt. Zo kende ik Mirjam bijvoorbeeld al, toen ik zelf onderzoek deed naar welke podcasts ik interessant vond.Mirjams podcast Hooked On Business, heb ik al meerdere afleveringen van beluisterd. Het viel me toen eigenlijk al op dat ze goed kan interviewen. Daarom wilde ik ook graag door haar geïnterviewd worden. 

Om te voorkomen dat je overal te gast bent en veel tijd kwijt bent, wil je dus goed kiezen wat er bij je strategie past. Dus het helpt als je weet wat je wilt. Wacht niet af tot je gevraagd wordt maar neem zelf het initiatief. In welke podcast zou jij graag te gast willen zijn? Tegen welke ondernemers, liefst in een andere branche, kijk je op? In welke podcasts waren zij te gast? Daar wil jij natuurlijk ook aan tafel komen. Want het succes van hen straalt ook op jou af als je te gast bent in dezelfde podcast. 

Tip:

Stel je top 5 favoriete podcasts op en neem dan via social media contact op met de host van die podcast. Luister dus eerst een aantal afleveringen en vertel de host daarna wat hij of zij eraan heeft om jou als gast uit te nodigen. Waarom pas je bij de show? Wat hebben de luisteraars eraan als jij komt praten? Wat heb je hen te bieden? Waarom is dat relevant? Laat ook weten welke episode je al hebt gehoord, wat je er goed aan vond en waarom jij hier goed bij aansluit. Lang verhaal kort: doe je huiswerk, dat waarderen mensen echt. En vergeet niet datde host van de podcast ook goede gasten nodig heeft om succesvol te zijn. Dus als jij je huiswerk hebt gedaan en weet dat je goed bij de podcast past, dan is de host alleen maar ontzettend blij met jouw aanbod om een keer als gast te zijn.


Te gast zijn bij een podcast

Word je zelf gevraagd om gast te zijn in een podcast? Mooi. Mijn tip is dan om vooral niet te kritisch te zijn in het begin, over waar je wel en niet aan tafel wilt. Zeg ja als mensen je vragen, ook als de podcast nog niet zo heel veel volgers heeft. Het is namelijk goed om ervaring op te doen en zo maak je dus meters. Word je ontspannen zichtbaar. 

Bovendien kun je - als je geïnterviewd wordt - veel waarde delen en vergroot je dus je bereik. Want niet alleen je eigen netwerk luistert, maar ook het netwerk van de vaste luisteraars van de podcast waar je te gast bent. Zo kun je dus mooi je verhaal delen. Wordt pas kritisch als je al verder met je business bent en geen enkel probleem hebt met zichtbaar zijn.

Vraag vooraf welke vragen gesteld gaan worden, zodat je je kunt voorbereiden, voorbeelden erbij kan zoeken en je ook echt kan vertellen wat je graag wil vertellen. Noem één keer je bedrijfsnaam of product, maar strooi er niet mee en neem dat van me aan, dat is echt een hele belangrijke tip. Vaak kun je een bio aanleveren met een linkje naar een LinkedIn profiel, Twitter of je website. Als je verhaal te commercieel aanvoelt, dan zullen mensen afhaken. Terwijl als je interessante verhalen vertelt, dan zoeken ze jou zelf wel op via Google ofzo. Dan vinden ze je wel. Vooral als je website is geoptimaliseerd voor Google. Om die reden heb ik ook www.communityleadersclub.nl gemaakt. Er staat weinig informatie op, maar daardoor is mijn community wel zichtbaar als mensen deze Googlen.

Je stem is persoonlijker dan een tekstje met plaatje

Natuurlijk deel je het ook via al je social media kanalen dat je in een podcast geweest bent. Deel je de link. En zo kan ook jouw eigen online netwerk meer over je leren en je stem horen, want dat is persoonlijker dan alleen een foto en een tekst eronder. 

Wat veel mensen doen is vooral foto's en teksten delen via social media. Maar je stem laten horen, dat is veel persoonlijker. Dus het is ook leuk om een keer wat anders te kunnen delen via social media en zo je netwerk ook meer te betrekken en meer te connecten met mensen omdat ze jouw eigen persoonlijke verhaal in jouw stem horen. 

Als de podcast eenmaal live staat, dan deel je het natuurlijk via social media. Maar schroom niet om dat meerdere keren te herhalen. Een paar maanden later kies je net een andere invalshoek of pak je net een andere tip uit de podcast en kun je het linkje na een paar maanden gewoon weer opnieuw delen via je social media. 

Zo heb je misschien weer wat nieuwe volgers erbij. Nieuwe fans. Ga er van uit dat niet iedereen al je berichten leest, dus het is prima om dat over een tijdje weer opnieuw in te plannen en content te herhalen. Dat geldt trouwens voor al je content. 


Wil je als ondernemer een eigen online community (uit)bouwen en ben je op zoek naar inspiratie en concrete tips om direct van start te gaan? In de We love communities podcast hoor je hoe je met je eigen community een grote groep fans creëert die niet kan wachten om klant te worden, zonder moeilijk gedoe.


Over de schrijver
Reactie plaatsen