Een online community is een groep waar gelijkgestemden online samen komen. De leden hebben dezelfde pijn, passie of ambitie rondom een bepaald onderwerp. Als ondernemer kun je een online community goed inzetten om in contact te komen met je ideale doelgroep, hen te helpen en zo je expertstatus claimen. Je koppelt je groep aan je bedrijfsaccount, waardoor duidelijk is dat deze groep van jou/jouw business is. Zo maak je indirect natuurlijk promotie voor je eigen aanbod, zonder dat het voelt als die foute autoverkoper die mega commercieel is.
Promotie in de Community Leaders Club
Laatst werd ik geïnterviewd door collega ondernemer Tineke Zwart. Ze vroeg mij wat ik doe met promotie in mijn eigen groep: de Community Leaders Club op Facebook. Hier komen we met meer dan vijf duizend ondernemers bij elkaar om te praten en vragen te stellen over onze online groepen. Er zijn zowel startende ondernemers die een community overwegen, als community leiders die mega succesvol zijn dankzij hun eigen online community.
Hoe geef je waarde maar zorg je er tegelijkertijd voor dat je nieuwe klanten aantrekt?
In mijn gratis community maak ik geen harde promotie, maar ik geef wel eens in het kwartaal een challenge in mijn groep. Na zo’n challenge week gaat het over mijn aanbod: de Online Community Academy. Zo’n challenge is een 4-daagse minitraining, waarin ik ze elke dag een kijkje geef in een klein deel van de modules van de Academy.
We starten met doelen opstellen, dan activeren, vervolgens gaan we groeien en nemen we verschillende verdienmodellen onder de loep. Dat zijn ook de fases die je doorgaat in de Academy. Aan het eind van die 4-daagse doe ik dan een exclusief aanbod voor de deelnemers van de challenge. Alleen op die dag wordt de Online Community Academy in het licht gezet in de groep, verder niet. Zo blijft de focus op waarde geven liggen, maar haal ik als de leider van de groep tegelijkertijd ook nieuwe klanten binnen.
Wat deel je wel en niet in je community?
In de gratis Community Leaders Club deel ik voornamelijk de 5 W’s (wie, wat, waar, waarom en wanneer), tips en inspiratie. Veel dus, maar wat ik over het algemeen niet deel is de ‘hoe’. Hoe je je community zo start, dat het het fundament onder je business is, dat leg ik je uit in de Online Community Academy. Net als de 21 verdienmodellen voor een online community, dat deel ik nergens anders. Ook niet in mijn boek, podcast of nieuwsbrief. Tot slot geef ik in mijn gratis groep geen strategisch en persoonlijk advies, want dat is precies wat ik voor mijn VIP klanten doe, dus dat is niet eerlijk tegenover hen. Daar communiceer ik ook heel helder over, dus dat weten zowel de leden als mijn klanten. Wel zo transparant ;-).
Tip: heb je een gratis groep? Ga dan niet in op vragen als: kun je even met me meekijken? Je moet grenzen stellen, want anders heb je geen bedrijf maar een hobby omdat je iedereen gratis helpt. Toch? Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een oproepje plaatsen en meekijken met de eerste 3 leden die reageren onder jouw bericht, als de hele groep ervan profiteert. Gewoon omdat het leuk is om mensen te helpen en daarmee aan de groep te laten zien wat er mogelijk is. Maar in dat geval houd jij als community leider de regie in plaats van andersom.
Je maakt je leden zo wel bewust van het feit dat ze alleen met deze persoonlijke tips het fundament nog niet hebben staan. Vergeet dus niet te vertellen wat het gat is tussen jouw gratis advies en een betaalde samenwerking, dan weten je leden wat er nog meer mogelijk is. Dat vergeten veel ondernemers, waardoor ze onvoldoende klanten uit hun groep halen. In een online community gaat het vooral om connecten met je ideale klanten en ze inspireren met jouw oplossingen voor hun probleem. Hoe waardevoller je bent in je groep, hoe meer je leden het je gunnen. Zo zullen ze op lange termijn van je kopen.
Je product of dienst promoten in een groep van iemand anders
Natuurlijk kun je jezelf in je eigen groep onder de aandacht brengen. Maar er zijn meer mogelijkheden om de juiste mensen aan te trekken. Je product of dienst promoten in een andere online community waar je doelgroep zich bevindt, is vaak ook een goede manier om je aanbod aan het licht te brengen bij je doelgroep. Zeker als je een samenwerking aangaat met de leider van de groep. Zo kun je bijvoorbeeld iemand interviewen in jouw groep en door een ander geïnterviewd worden in zijn of haar groep. Zo zet je jullie gezamenlijke bereik is.
Maar let op de communityregels! Je mag niet zomaar in elke groep gaan promoten. Vaak zijn er regels opgesteld voor de leden van de community. Het kan zijn dat promotie niet is toegestaan en dat je gerapporteerd wordt. Of nog erger: uit de groep gezet. Daarnaast wordt het vaak niet getolereerd als je keiharde promotie maakt. Mijn tip: ga met een ander om zoals jij wilt dat mensen met jou omgaan. Zou jij het leuk vinden als iemand promotie maakt in de door jou zorgvuldig samengestelde groep? Nee toch? Als je zelf een online community leidt, kun je dat voorkomen doordat je heldere community regels hebt opgesteld. Zo weet iedereen in de groep wat wel en niet geaccepteerd wordt en kun je ingrijpen wanneer iemand de regels overtreedt.
Wil je het maximale uit jouw Facebook groep, LinkedIn groep of andere online community halen? Dan is de Community Leaders Club écht iets voor jou. Het voordeel van deze groep is dat de krachten van meer dan 5.500 Nederlandse en Belgische community leaders worden gebundeld. Voel je dus vrij om het te delen als je een toffe tool hebt gevonden, stel je vraag en beantwoord die van een ander. Door allemaal actief bij te dragen, profiteert iedereen daarvan. En het is leuk!