Als je een gesloten Facebookgroep hebt, dan kan niet iedereen zomaar lid worden van die groep. Geïnteresseerden moeten eerst 3 vragen beantwoorden, voordat ze lid mogen worden. ZO kun jij als community leider bepalen wie er wel en niet in de groep past. Wie er wel en niet in de doelgroep past dus.
Een goede manier om te bepalen of iemand wel of niet bij de groep past, is om lidmaatschapsvragen in te stellen. Dit zijn vragen die iemand moet invullen voordat ze lid worden van jouw groep. Zo weet je precies wie je accepteert voor je groep en blijft de groep een fijne en veilige omgeving voor gelijkgestemden.
Elke community bestaat uit een groep mensen met dezelfde pijn, passie of ambitie, die daar graag het gesprek met elkaar over aangaan en de groep als geheel naar een volgend niveau tillen. Het is aan jou om te bepalen of iemand die gemeenschappelijke kenmerken ook daadwerkelijk heeft.
Lidmaatschapsvragen opstellen
Je mag deze vragen zelf bedenken. Dit hangt af wat je precies van diegene wilt weten die lid wil worden van je Facebookgroep.
Als voorbeeld pak ik de Community Leaders Club, mijn gratis groep op Facebook voor ambitieuze ondernemers die meer uit hun online groep, hun online community, willen halen. Voor deze groep heb ik 3 lidmaatschapsvragen opgesteld om inzicht te krijgen wie diegene is die lid wil worden van mijn groep.
Voorbeelden lidmaatschapsvragen
Voor de Community Leaders Club heb ik 3 lidmaatschapsvragen opgesteld:
1. [STAP 1/3] Hey ambitieuze ondernemer! Beantwoord alle 3 de vragen om toegelaten te worden. Wat voor business heb je?
Mijn groep is bedoeld voor ambitieuze ondernemers, daarom wil ik graag weten wat voor business te hebben. Door deze vraag te stellen, onderzoek ik wat voor soort ondernemers er in mijn groep zitten en wat voor soort doelgroep er op mij afkomt. Nadat duizenden ondernemers dit hebben ingevuld, kwam ik erachter dat het grootste gedeelte van mijn leden coaches en kennisexperts zijn.
2. [STAP 2/3] Wat is nu je #1 grootste community uitdaging? Engagement? Groei? Plan nodig? Ben je nog niet begonnen: wat houdt je tegen?
Om de juiste content te kunnen aanbieden in de groep, vraag ik waar hun grootste community uitdaging ligt. Moeten mijn leden nog beginnen met de groep en wat houdt ze dan tegen? Of hebben ze moeite met het activeren van hun groep? Dan kan ik ze het beste daarbij helpen. Dit is handig om te weten wat voor content de leden graag zien, zo weet je zeker dat je relevante content deelt in je groep. En het is ook hele waardevolle input als je een betaald aanbod wil doen aan de leden uit je groep. Ze weet precies waar de meeste leden op dat moment behoefte aan hebben namelijk.
3. [STAP 3/3 CADEAUTJE] Laat hier je EMAIL achter om gratis het E-book ’13 easy tips voor meer leden in je groep’ en community tips & tricks te ontvangen.
Dit is een mega goede tip: vraag e-mailadressen aan in ruil voor een weggever. Zo verzamel je e-mailadressen van leads en groeit je e-maillijst. Let er wel op dat je (vanwege de AVG) duidelijk maakt dat je mensen ook gaat mailen.
Lidmaatschapsvragen instellen voor je Facebookgroep
Als je je Facebookgroep opent, zie je in de linkerbalk ‘Membership Questions’ staan, of in het Nederlands ‘Lidmaatschapsvragen’. Hier kan je zelf lidmaatschapsvragen instellen voor je Facebookgroep bij de button rechtsbovenin ‘Create’.
Wat te doen als je lidmaatschapsvragen niet worden beantwoord?
Het kan zijn dat leden wel een lidmaatschapsverzoek sturen voor je groep, maar niet de vragen beantwoorden. Wat je dan kan doen lees je hier.