Strategie wijziging Adformatie: hoe voeg je meerdere online communities samen?

Wat speciaal is aan de community van Adformatie, is dat die ontstaan is vanuit drie communities. Susanne van Nierop, de hoofdredacteur, heeft die samengevoegd en zo Adformatie helemaal opnieuw in de markt gezet. Ze timmeren daarmee hard aan de weg op dit moment. Zo’n transitie heeft ook effect op haar eigen community. Hoe heeft ze dat samen met het team aangepakt? Welke strategie zit daarachter? En wat is het effect op de doelgroep? Een aanrader voor mensen die met hun community in een veranderproces zitten.

Daarnaast weet Susanne als hoofdredacteur natuurlijk goed wat er speelt in de markt. En is ze op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Daarom ben ik benieuwd naar haar visie op online communities. Hoe ziet zij de rol van online communities in de toekomst?

Toekomstvisie: waardevolle feedback uit communities halen
‘Ik denk dat heel veel merken, marketeers en communicatiemensen lange tijd hebben gedacht: we moeten bereik halen. En langzamerhand, nu social media en internet volwassener worden, ontdek je hoe waardevol interactie is en hoe goed het is om ook groepen te hebben die wat meer samenhang vertonen. Ik denk dat merken tegenwoordig ook meer uit online communities halen. Dat ze steeds beter luisteren naar hun doelgroepen. Je hoort het de laatste jaren steeds vaker: “De klant eerst.” Met andere woorden: laten we eerst feedback uit onze eigen community halen, want dat is heel waardevol.’

(tekst gaat door onder het interview)

https://youtu.be/JuFH4EUnYyE

 

Strategie: hoe voeg je drie communities samen?
De community van Adformatie is ontstaan vanuit drie communities. Susanne heeft die samengevoegd en Adformatie opnieuw in de markt gezet. Hoe heeft ze dat samen met het team aangepakt? Welke strategie zit daarachter? En wat is het effect op de doelgroep?

Susanne vertelt: ‘Hiervoor hadden we drie titels: één gericht op marketeers (Tijdschrift voor Marketing), één gericht op communicatieprofessionals (Communicatie) en één gericht op reclame- en mediaprofessionals (Adformatie). En omdat wij door kregen dat al die vakgebieden elkaar kunnen inspireren, hebben we die titels samengevoegd tot een compleet nieuw platform voor marketing, media, communicatie en creatie: Adformatie. Elk merk had een eigen website en we hadden drie verschillende merken op Facebook, Twitter en LinkedIn. Dat hebben we in één keer bijna allemaal geïntegreerd. Op korte termijn was dus het doel om die communities naar het merk Adformatie te krijgen. Met een vooraf bedachte strategie. We zetten ook echt in op het merk Adformatie. Dat gaat heel goed, al zien we dat sommige mensen uit die oude communities, bijvoorbeeld van de communicatieprofessionals, af en toe wat zoekende zijn. Dus die moet je wat meer helpen. We maken op social media en in de vorm van evenementen specifieke content voor die doelgroep.

Tip: vraag je community om feedback
We hebben op Facebook actief gevraagd of we die communities samen konden voegen. We postten berichten en hebben tijdens de campagneperiode veel verteld over wat we aan het doen zijn en waarom. Op die manier hebben we het tastbaarder gemaakt, zodat mensen ook echt wisten dat ze bij Adformatie moesten zijn.’

Tip: houd er rekening mee dat je leden kunt verliezen
Ze heeft er in haar nieuwe communitystrategie rekening mee gehouden dat ze ook leden kon verliezen. En dat houdt ze nu nauwlettend in de gaten: ‘Hoeveel leden er precies afgehaakt zijn uit de oude Communicatie community of uit die oude Tijdschrift voor Marketing-hoek kunnen we nu nog niet overzien, daar is het nog te vroeg voor. We zijn wel heel actief bezig om die communities ook offline samen te brengen. Mensen die ons goed kennen en van wie we weten dat ze heel actief waren binnen die groepen, roepen we op events bij elkaar. Zo wordt die kruisbestuiving ook echt duidelijk voor iedereen.’

Tip: luister goed
Susanne zegt dat het voor het activeren van je community essentieel is om goed te luisteren naar de doelgroep: ‘Als vakmedia staan wij dicht bij de mensen over wie we schrijven. Maar we moeten ook actief op zoek gaan. Alles wat we offline verzamelen, kunnen we online weer terugbrengen.’

Het geheim: ga op zoek naar de gemene deler
Wat is volgens Susanne het geheim van een succesvolle community? ‘Ik denk dat je vooral goed moet weten waar het over moet gaan. Wat is de gemene deler die je zoekt? En wat voor soort mensen wil je daarbij hebben? Daarvoor moet je dan ook de juiste content maken.’

Over Susanne
Susanne van Nierop is hoofdredacteur van Adformatie. Daarvoor werkte ze onder andere als freelance journalist voor Parool, rtl Nieuws, Eneco, Stop Aids Now! en MT.nl en verschillende reclamebureaus.

Meer weten over Susanne van Nierop? Bekijk het volledige video-interview. En check de website: https://www.adformatie.nl/

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer