The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want: 

The way you do anything, is the way you do everything. 

Dus laten we eens beginnen met de vakantie. Vorig jaar was een redelijk fiasco toen ik last-minute boekte wat er nog over was en met 2 pubers op een verregende Franse tokkie camping eindigde. Waarbij het inieminie zwembad duidelijk met groothoeklens gefotografeerd was, de stacaravan vies was en de bedden doorgezakt. De kinderen vonden er nul aansluiting met de Franstalige leeftijdgenoten, in het “restaurant” verkochten ze alleen slappe friet met worst en dat strand dat op de kaart vlakbij leek, was 20 min rijden. Zucht. We maakten er maar het beste van, maar het was niet de vakantie waar we op gehoopt hadden. 

Dus dit jaar had ik het anders aangepakt. Al in de kerstvakantie boekte ik op aanraden van een collega-ondernemer de zomervakantie in een klein appartementencomplex aan het Gardameer. Daarbij hield ik rekening met de wensen van m’n kids: 

  • warm land, 

  • (Nederlandstalige) andere kids om mee te connecten

  • een strand en zwemwater op loopafstand. 

Mama Maartje wilde ook wat, namelijk een goed schoon appartement met airco, want ik werk niet het hele jaar om in de zomervakantie in een tent weg te zweten en met een toiletrol onder m’n arm naar een vies sanitairgebouw te lopen (geen oordeel over anderen, gewoon een persoonlijke voorkeur tongue-out). 

Het resultaat: een heerlijke vakantie, happy kids en een happy mama. We hebben genoten van het warme weer, elke dag gezwommen en wat leuke uitstapjes gemaakt die we alledrie leuk vonden, bijvoorbeeld een dagtrip naar Venetië, een acrobaten show in een oud kasteel, de plaatselijke kermis en een lokale markt. Daarnaast gezellig spelletjes gedaan, veel gelezen en terug naar NL gegaan toen we het wel mooi vonden. Het was echt een hele leuke vakantie daardoor. 

 

En jij? Hoe ga jij op vakantie? En dan bedoel ik niet alleen: kies je voor een last-minute of heb je alles in de kerstvakantie al gepland? Maar ook: kun je op vakantie relaxen of “moet” elk vrij uurtje opgevuld worden? En hoe gaat het met het leiden van je bedrijf en/of team? Laat je alles los, of zit je elke dag achter je laptop?

Hoe je je vakantie plant, zegt ook veel over hoe je je business en/of team leidt. En hoe je je community opbouwt. 

Als je geen jaarplan en strategie hebt, dan is de kans groot dat je last-minute eindigt op een Franse Tokkie-camping waar je echt niet wilde zitten. Oftewel: dan loop je met je bedrijf achter de feiten aan en haal je waarschijnlijk niet het resultaat waar je naar verlangde. 

 

Met mijn bedrijf plan ik alles. Ik heb een stip op de horizon en weet precies waar ik over 5 jaar wil staan. In de Female Leaders Podcast heb ik het daar ook regelmatig over. Luister maar eens. Ik stel heldere doelen voor over 5 jaar en werk vervolgens terug. Per jaar, per kwartaal, per maand. In alles wat ik doe vraag ik mezelf continu af: draagt dit bij aan het grotere plaatje? Aan het hogere doel?

 

Mijn coach zei ooit: succes overkomt je niet, dat plan je. Toch zie ik veel ondernemers doen met hun bedrijf, zoals ik deed met m’n zomervakantie vorig jaar. 

 

Veel te laat plannen, veel te laat in actie komen en dan verbaasd zijn dat het resultaat niet is wat je wilt. 

 

Daarom een tip: zet die stip op de horizon en maak een plan voor de laatste 4 maanden van 2024. Daar is de vakantieperiode ideaal voor. Vraag jezelf af:

 

Wat wil ik nou écht?

Wat geeft mij een #Blijleven?

Wat moet ik vandaag doen, om straks te bereiken wat ik graag wil? 

 

Misschien vind je het lastig om je 5-jarenplan en strategie voor jezelf te bepalen. Vind je het lastig om je onderscheidend vermogen te bepalen. Weet je niet zo goed hoe je jezelf in de markt zet. Of misschien loop je vast, simpelweg omdat je niet weet dat je precies wilt. Twijfel je welk ene probleem je oplost voor welke specifieke doelgroep, op welke unieke manier en met welk concreet resultaat. Waardoor je belofte onduidelijk is en je mensen verwarder achterlaat dan ooit. Je kunt namelijk maar 1 breinpositie innemen in de hoofden van je doelgroep.

 

Goed nieuws: in september heb ik 2 plekken vrij voor een VIP-dag. In 1 dag bepalen we lange termijn wat jou uniek maakt, maken we je belofte helder en bepalen we de stip op jouw horizon. Vervolgens werken we terug: wat moet je de komende maanden concreet doen om dat resultaat eind 2024 te behalen? Wat is de eerste stap? Check onze website of reply even als je meer info wilt. 

 

En dan natuurlijk het stukje community building. Misschien vraag je jezelf af wat je vakantie te maken heeft met community building. Nou: alles!! Onze vakantie in Italië was een succes, omdat ik m’n kinderen vroeg wat zij wilden, waar zij behoefte aan hadden.

 

Hetzelfde geldt voor je community leden. Jouw doelgroep. Vraag ze waar ze behoefte aan hebben. Doe onderzoek. Welke content ze interessant vinden. Welk probleem ze graag opgelost willen hebben. Door daarop in te spelen ben je super relevant en behaal je betere resultaten. Trek je niet alleen talent en de leukste klanten aan, maar behoud je die ook. Krijg je via-via alleen maar meer leuke klanten en teamleden, doordat anderen zo enthousiast over jou, je bedrijf en je aanbod zijn.

 

Meer weten over hoe je community building in kunt zetten voor jouw bedrijf en/of team? Check dan de nieuwe masterclasses die ik voor je klaar heb gezet via www.welovecommunities.nl/webinar. Met concrete stappen en tips die je meteen kunt implementeren. Zodat je na de zomer meteen goed start en van de laatste 4 maanden van het jaar een groot succes maakt. 

 

Fijne dag! 

 

Hartelijke groet,

Maartje Blijleven

Digital community expert, #1 bestseller auteur en spreker 

 

PS. Meer hulp nodig? Ik heb weer wat ruimte voor 1-1 klanten en consultancy. Mega zin om een paar bedrijven vanaf september te helpen met het succesvol opzetten en uitbouwen van hun community. Interesse? Stuur me een mail, dan gaan we in gesprek. 

 

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer