Wat is het koud he?! Bij mij staat de kerstboom al (scroll even helemaal naar beneden om te zien hoe dat staat). Gewoon, omdat het kan. Omdat ik bijna jarig ben (op 8 december) en ik wil dat m’n huis dan extra gezellig is, als er bezoek komt.
Ik vergelijk een online community vaak met een digitale woonkamer. Als je het goed doet: een plek die helemaal jouw sfeer ademt. Waar mensen zich thuis voelen. Waar het gesprek gaat over een gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie. Waar je huidige klanten jouw ambassadeur zijn en jou via-via helpen aan nieuwe klanten, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
Een plek die een win-win-win situaties is: waardevol voor je volgers, winstgevend voor je bedrijf en een extra win voor jou als ondernemer, omdat je expertstatus groeit en er mensen en kansen op je pad komen die je vooraf nooit voor mogelijk had gehouden. Kortom: dé plek waar volgers veranderen in fans en klanten.
[Wil je weten hoe je dat doet?Geef je dan op voor deze gratis challenge.]
Toch zie ik dat heel vaak misgaan online. Community building. Vooral kleine ondernemers snappen niet hoe ze een community slim en strategisch in kunnen zetten voor hun bedrijf. Hoe je lange termijn relaties opbouwt en de gunfactor creëert. Of dat nu op Instagram, LinkedIn, Facebook of een ander community platform is. Want community building om de relatie met je (potentiele) klanten en samenwerkingspartners te versterken, dat is platform onafhankelijk.
Dat leg ik graag uit aan de hand van een metafoor. Namelijk die van je woonkamer.
Zoals je weet heb ik een aantal maanden een huis gekocht. Damn wat was dat een emotionele rollercoaster zeg! Ik heb namelijk een vrij intensieve verbouwing achter de rug en was even bang dat het niet zou lukken. De laatste update daarvan deel ik morgen via mijn stories, dus volg me evenop Instagramals je nieuwsgierig bent naar de rest van mn huis. ;-).
Anyway: was ik in de zomer jarig geweest, dan had ik het afgelopen zomer niet gevierd. Simpelweg omdat ik mensen niet uitnodig in een casco huis. Zonder stroom, zonder verwarming, zonder meubels, zonder keuken, zonder wc, zonder eten en drinken. Ik bedoel maar: wie wil daar komen? Geen gezellige inhoudelijke gesprekken, omdat het simpelweg overleven is. Kaal. No thanks!
Terug naar online community building voor ondernemers: dat kun je namelijk vergelijken met mensen samenbrengen in een digitale woonkamer. Gewetensvraag: als je mensen niet uitnodigt in een casco huis, waarom doe je dat online dan wel? Want dat zie ik overal om me heen gebeuren. Wat ik bedoel:
Mensen uitnodigen in een lege Facebookgroep, zonder content;
Mensen uitnodigen om te connecten op LinkedIn, zonder berichtje;
Niet reageren als je een reactie krijgt onder je vooraf ingeplande Instagram bericht;
Etcetera.
Ik bedoel maar: als ik in een casco huis wordt uitgenodigd en de eigenaar gaat de hele avond bij de buren zitten, dan blijf ik toch niet? Als ik vraag hoe het gaat aan iemand die voor me staat en diegene kijkt me aan maar zegt niets, dan is dat toch raar?! Is gewoonweg onbeschoft! Waarom zie ik dat ondernemers online dan wel doen? Dus een bericht plaatsen en vervolgens stil blijven wanneer mensen de moeite nemen om daarop te reageren. Dat kan toch niet?
Daar maak ik me dus heel druk om. Waarom? Omdat ik weet dat ondernemers kansen laten liggen. Kansen die ze keihard nodig hebben nu. Laaghangend fruit. In een wereld die op zijn kop staat hebben we meer dan ooit de behoefte om te connecten met gelijkgestemden. Als ondernemers met andere ondernemers bijvoorbeeld. Want ondernemen kan behoorlijk eenzaam zijn wanneer je niet de juiste mensen om je heen hebt. Wanneer je omgeving je niet snapt.
Maar ook om te connecten met potentiele klanten. Ja, natuurlijk kun je adverteren om nieuwe klanten aan te trekken (mega duur nu!), maar daarmee haal je maximaal 5% klanten binnen van de 100% van de mensen die je bereikt. Want 95% van jouw potentiele klanten wil jou eerst leren kennen, leuk vinden en vertrouwen, voordat ze zaken met je doen. Die vertrouwensband opbouwen, dat kan heel goed dankzij community building.
Als ‘Queen of Communities’ met 23 jaar ervaring weet ik hoe je dat doet. Daarom heb ik besloten om volgende week iets tofs te organiseren ter gelegenheid van mijn 44e verjaardag. Gratis. Namelijk de ‘Van volgers naar fans challenge’. Om jou te helpen met het opbouwen, activeren, laten groeien en monetizen van jouw online community.
Ontdek van 4 t/m 7 december de makkelijkste manier om een groep fans te krijgen die niet kan wáchten om klant te worden, zonder uren aan extra werk.
✅ Leer hoe jij moeiteloos nieuwe klanten aantrekt vanuit verbinding, dankzij je online community;
✅ Ontdek hoe je in weinig tijd wél ideale leden en klanten aantrekt;
✅ Start, activeer en groei je online community (bijvoorbeeld op Insta, Facebook of LinkedIn) al tijdens de challenge;
✅ Geschikt voor ondernemers die hun social media kanalen willen boosten met honderden fans en ideale klanten!
✅ Je hoeft geen honderden of zelfs duizenden volgers te hebben om mee te doen.
Het lijkt me tof als je erbij bent. De groep is hecht en gezellig, we gaan er wat leuks van maken tijdens deze donkere dagen. Samen staan we sterker, samen helpen en inspireren we elkaar. Want je hoeft het als ondernemer niet alleen te doen.
Zie ik je maandag?
Meld je meteen eventjes aan via deze link:
https://welovecommunities.nl/fans/
Dan ga ik nu wat gezonde recepten uitzoeken voor mijn verjaardag. Een aantal vriendinnen eten glutenvrij, een aantal zijn vegetarisch, dus dat wordt even puzzelen met wat ik ga serveren. Vooral omdat ik geen keukenprinses ben. (2024 goals). Maar ik ga mijn best doen natuurlijk. Even hulp vragen bij iemand die wél lekker kan koken en mij kan helpen. Ik weet al wie.
Daar ligt overigens ook een parallel met de content die je deelt met je volgers. Namelijk: relevant zijn. Weten wie je doelgroep is. En daar met je content (of eten ;-)) op inspelen. Dan komen ze tenminste terug. Of dat nu vriendinnen op je verjaardag of potentiele klanten op je social media zijn.
Hoop dat je meedoet, help je graag.
Liefs,
Maartje Blijleven,
Jouw business mentor & community strateeg.
PS: hier een foto van mijn gezellige woonkamer. Met kerstboom. Fijn he?!
PS2: ik weet dat het de week van Sinterklaas is, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ga elke ochtend om 9.00 uur live en wanneer je er niet live bij kunt zijn, dan kun je de opname later die dag terugkijken. Meld je dan wel eventjes aan.