Help, ik ga op vakantie! Wat moet ik doen met de community? Die vraag heb ik afgelopen week een paar keer gekregen van ondernemers die zeggen: “Ja, ik ga op vakantie, dus ik kan nu niet starten met mijn community…” Of: “Ik ga op vakantie, hoe zorg ik er dan voor dat die niet doodbloedt?” Nou, het lijkt altijd erger dan het is. Tuurlijk, als je een online community hebt en het vuurtje brand, dan wil je dat vuurtje natuurlijk op gang houden. Die gesprekken op gang houden. En je wilt natuurlijk niet dat je je community doodbloedt en dat je dan terugkomt van vakantie en dat je het gevoel hebt dat je weer opnieuw moet beginnen. Natuurlijk hoef je helemaal niet opnieuw te beginnen. Alles valt of staat met verwachtingen en ook verwachtingsmanagement.
Dit artikel liever bekijken in een video? Bekijk m hier:
Liever dit artikel beluisteren in een podcast? Beluister m hier.
Het goede nieuws is tijdens een vakantie zijn waarschijnlijk heel veel van jouw leden die op jou lijken ook op vakantie of met vakantie. Of ze weten dat het vakantietijd is. Dus mensen zijn natuurlijk veel coulanter als in je community zitten als je kennen. Ik heb hier drie tips opgeschreven.
-
De eerste simpele tip om ervoor te zorgen dat je community niet doodbloedt als je op vakantie gaat, is communicatie. Vertel je leden gewoon dat je op vakantie gaat. Van wanneer tot wanneer je op vakantie gaat en dat je bijvoorbeeld even een zomerstop inlast van bijvoorbeeld twee weken. Als je dat uitlegt, dan weten je leden ook waar ze aan toe zijn. Weten ze dat je over twee weken weer terug bent? Ga je na die twee weken ook gewoon meteen weer berichten plaatsen. En dan was het gewoon even een pauze. Dan weet iedereen waar die aan toe is, geen man of vrouw overboord dus. Dat is tip 1: open communicatie. Wees transparant en vertel je leden wanneer je op vakantie bent.
-
Tip nummer twee is: plan van tevoren berichten in, want dat jij er niet bent betekent natuurlijk niet dat er helemaal niks hoeft te gebeuren. Je kunt gewoon berichten inplannen en zo ervoor zorgen dat het gesprek gaande blijft in je community en dat er elke dag iets gebeurt in je community (of bijvoorbeeld in ieder geval elke werkdag, als je business to business bent), zodat mensen elke dag een reden hebben om terug te komen om hun kostbare tijd in jouw community te besteden. Zo voelen ze nogsteeds helemaal jouw vibe, ookal ben je er eventjes niet. Denk nog even aan tip 1. Je hebt het gewoon gezegd, dus je kunt natuurlijk prima vooruit plannen. Eigenlijk kan het bij elke community tool tegenwoordig, of je nou een Facebookgroep hebt of een community op je eigen platform. Plan gewoon even van te voren in, zet het klaar en zet daar timings in. Je kunt het gewoon inplannen en op de afgesproken tijd komt dat bericht dan online staan. Dus je hoeft daar handmatig dan helemaal niks voor te doen. Je kunt ook lekker je content- en communityplanning aanhouden, waarbij je ook naar de doel werkt. Jij weet welke content je wanneer deelt, zodat als je terug ben van vakantie je de draad meteen weer oppakt en doorgaat met waar je gebleven bent en ook weer naar dat doel toe werkt.
- En dan hebben we tip nummer 3, en dat is voor de community lovers onder ons en dat is zorgen voor de community management gewoon doorgaat in je vakantie en ook daar heb je verschillende opties in. Optie drie is om zelf gewoon elke dag eventjes vijf minuutjes te kijken in je community. Zijn er nog vragen? Hoe kan ik mijn mensen helpen? Hoe kan ik mijn tribe nog beter helpen en nóg meer werken aan die relatie? Dat is eigenlijk simpelste tip. Maar niet iedereen heeft daar zin in. Dus als je helemaal gek bent op je community, grote kans dat je lekker aan het relaxen bent op vakantie en dat je het gewoon leuk vindt om even te kijken. Hoe is het met mijn mensen? Hoe gaat het met ze? Even inchecken. Net als dat je dat bij je vriendin bijvoorbeeld doet of je familie. Gewoon even kijken hoe het gaat, dus dat is de makkelijkste manier.
Eigenlijk heb ik nog een vierde tip. Als je zegt ik wil gewoon helemaal uitstaan tijdens de vakantie. Ik heb daar geen behoefte aan of wat de reden ook is, dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om aan je communitybuddy, je businessbody of misschien iemand uit je team, of een vriendin of een vriend te vragen of ze je community in de gaten willen houden. Kunnen we elkaars community misschien in de gaten houden als de ander op vakantie is? Het is niet voor niks dat ik hier in de groep opgezegd heb “Zoek je Buddy, zoek je community buddy”, want dan kan je elkaar ook gewoon een beetje helpen. Ookal hoeft dat maar vijf minuutjes te duren als je content hebt ingepland. En op die manier kan je toch een beetje gerustgesteld dat het allemaal goed gaat komen. En als je terug van vakantie dat je gewoon meteen weer kan knallen. Want dat is natuurlijk het idee.
Als je nu al start met het opbouwen van je community, nu dat vuurtje eigenlijk warm houdt en je komt terug van vakantie, dan kan je de draad meteen weer oppakken. Dat is natuurlijk veel relaxter dan dat je dan moet gaan opstarten. En dan loop je natuurlijk veel verder voor tenopzichte van de mensen die even langzaam aan opstarten. Op het moment dat je nu start en dan pas lekker kan oefenen tijdens de vakantieperiode, nog even lekker dingen vooruit kan plannen. Zorg dat er iets gebeurt in je groep, omdat wanneer je dan weer aan het werk gaat, je veel sneller klanten kan krijgen dankzij je community. Je kunt leads krijgen, dankzij je community en dan gaat je business ook veel meer stromen op een hele makkelijke, relaxte en ontspannen manier dus. Mijn tip is: start vandaag nog met het creëren van je tribe, als je die nog niet heb. Ga lekker mensen uitnodigen, plan wat content in, het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn.
Voor mijn klanten die nu meelezen: check even de module in Academy ‘Content hack: content maken voor de hele maand in een uur’. Het kan echt supersnel en dan gebeurt er elke dag iets. Nou, misschien denk je ook: “Goh Maartje, wat ga je zelf doen? Want ik heb je horen zeggen dat je in augustus vrij bent.” Ik ben de maand augustus vrij en ik ga natuurlijk niet de Community Leaders Club en ook de community die hoort bij de Online Community Academy laten doodbloeden. Dat ga ik natuurlijk niet doen. Dat is hartstikke zonde. Dus wat ik zelf ga doen is in juli alvast de content maken voor augustus en ik vraag Lis, zij zit in mijn team, of zij het community management overneemt. Met Carolien, mijn VA, op de achtergrond. Ik heb een checklist gemaakt voor voor Lis (en overigens ook voor mijn klanten) hoe je dat snel doet met precies de stappen hoe manage ik mijn community nou in zo min mogelijk tijd? Dan hoeft ze eigenlijk alleen die stappen te volgen en dan draait de community gewoon lekker door. Zonder dat ik daar zelf iets voor hoeft te doen. Want ik ga echt even offline tijdens mijn vakantie omdat ik daar zin in heb. Dat betekent waarschijnlijk dat ik voor de leuk toch nog af en toe inchecken hier, omdat ik daar gewoon blij van wordt.
Maar het hoeft niet, dus de druk is eraf. Ik heb niet het gevoel van wat moet ik nu weer plaatsen, want ik plan het in. Ik heb niet het gevoel van straks reageren mensen niet of reageer ik niet op mensen? Nee, want dat doet Lis, 5 of 10 minuten per dag. En als ik dan terugkom in september, dan kan ik gewoon gelijk weer de draad oppakken. En stay tuned, want er komen hele toffe dingen weer aan in september. Het creatieve ondernemers brein dat draait gewoon lekker door. Ik ben ook heel benieuwd naar jou! Wat je gaat doen in je vakantieperiode met je community, of je hulp nodig hebt, Of je iets aan deze tips hebt gehad. Laat eventjes weten hoe ga jij dat nou aanpakken in de vakantieperiode met jouw online community? Laat het even weten in de Community Leaders Club, dat vind ik hartstikke leuk om te horen!