Dat deed Paul Verhulst, met succes. Hij organiseert o.a. illegale feestjes. Dan kun je moeilijk advertising in gaan zetten of free publicity, om mensen op je evenement te krijgen. Want wat als de politie zich meldt? Paul Verhulst is designer. Hij richtte samen met een aantal vrienden een geheime community op: Les Ravens. Hoe hij dat deed en hoe ze hun community activeren en daarmee toffe feestjes organiseren, kun je zien in dit interview. Daarnaast deelt hij tips die jij ook kunt inzetten voor jouw community.
Paul’s verhaal is interessant voor iedereen die organisch, dus zonder budget, een community wil laten groeien via mond-tot-mond reclame. Dan kun je van zijn ervaring leren. Daarnaast geeft Paul ook tips waar je meteen mee aan de slag kunt. (tekst gaat verder onder de video)
Hoe zijn ze begonnen?
Paul: “Ik had het idee om een feestje te organiseren. Ik gaf mijn verjaardag altijd thuis en dat werd steeds groter en groter. Dus dat ging op een gegeven moment niet meer en toen dacht ik als nieuwe voornemen om het volgende jaar een feestje te gaan houden ergens. Ik had het met een vriend van mij erover en dat kost natuurlijk geld. We wilden niet te veel investeren erin en kijken hoe dat zou gaan. Dus we dachten waarom doen we niet een rave. Dat zijn we gaan doen. Met acht personen hebben we dat de eerste keer gedaan. Maar we merkten dat wij toch wel het meeste werk deden. Dus uiteindelijk zijn we dat gaan doortrekken. Dat eerste feest was zo magisch en iedereen vond dat zo leuk. Er waren denk ik 2, 3 honderd man. Dat was zo magisch dat hebben we met zijn allen gedaan dat er een groep ontstond. Vanuit dat evenement hebben we toen een groep opgericht om de mensen iets meer er bij te betrekken en makkelijker te contacten voor de edities. En zo is dat ontstaan.”
Wat zijn de drie tips die je mensen zou geven die overwegen om een community te starten?
Tip 1. Wees jezelf. Ook wat je wil vertellen als je een merk bent of een persoon bent met een community bezig. Doe wat jezelf zou doen. Om die reden gaan mensen ook volgen. Op die manier zijn mensen ook super betrokken erbij.
Tip 2. Het is natuurlijk lastig om een community op te zetten Je kan het zelf doen, alleen heb je dan een community zonder mensen. Dus het is fijn om dat met vrienden te doen of met andere mensen die er hetzelfde inzitten of die dezelfde gedachten hebben of die hetzelfde hebben meegemaakt. Ik zie dat bij ons terug. We zijn begonnen met 8 personen dan heb je al veel meer reach dan dat je dat zelf en op jezelf kan doen. Ook leuker om samen te doen, vrienden erbij te betrekken. Ik denk dat het ook sneller van de grond komt. En als je die mensen vraagt, weet je misschien andere mensen die dit ook leuk zouden vinden of die erbij horen dan verspreidt het ietsjes sneller.
Tip 3. Zorg ervoor dat je elkaar in het echt ziet. Of probeer ervoor te zorgen dat je elkaar in het echt ziet. Met onze evenementen is het natuurlijk makkelijk omdat mensen daar bij elkaar komen, mensen hebben een leuke tijd. En ze leren elkaar snel kennen op een makkelijke manier. Maar als je de kans hebt om ook dingetjes offline te doen, dus niet alleen op Youtube of op Facebook of online, dan denk ik dat mensen hechter met elkaar betrokken raken en dus ook met de community zelf.
Hoe denkt hij over de rol van communities in de toekomst?
Paul: “Ik denk dat communities steeds groter worden en dat het altijd wel blijft. Het is natuurlijk nu makkelijker met online platform als social media, als Facebook en dat soort zaken. Iedereen is er en je kan makkelijk lid worden van de groep. Je kan dus ook makkelijker zoeken. Ik zie ook dat er steeds meer dingen van offline naar online gaan. Je hebt apps als Meetup. Daar gaan veel mensen in bepaalde vakgebieden naartoe. In digital, muziek, de reclame wereld, tv, dat soort zaken. Ik denk dat die communities alleen maar sterker worden.”
Meer weten over Paul Verhulst? Bekijk het volledige interview. En check zijn website: https://www.paulverhulst.com/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.