Vraag en aanbod samenbrengen in een community
29 september 2021 
1 min. leestijd

Vraag en aanbod samenbrengen in een community

Vergelijk het met Marktplaats, die verkopers van o.a. tweedehands auto’s de kans geeft om hun auto te verkopen, waar een ander juist naar op zoek is. De advertentie wordt geplaatst tegen een vergoeding en als de deal rond is betaal je een klein bedrag aan servicekosten. Of een online dating platform, dat de leden met elkaar connect, die daar graag voor willen betalen.

Voorbeeld van een community waar vraag en aanbod bij elkaar wordt gebracht

Als ondernemer kun je vraag en aanbod ook goed bij elkaar brengen. Bijvoorbeeld Janneke van Heugten van VIDM, waarbij ze experts koppelt aan journalisten. De experts betalen hiervoor in de vorm van een jaarlijks lidmaatschap. Ze kunnen dan o.a. een perslijst met gegevens van journalisten downloaden. Voor de journalisten is het gratis om in de expert database een kijkje te nemen en daar op zoek te gaan naar de juiste expert voor op de radio, in een tv-programma of een magazine of online platform.

Tip: verdiep je eerst in je doelgroep: wat is voor hen zo’n waardevolle match, dat ze ervoor willen betalen? Ga het daarna pas ontwikkelen. Het is zonde om iets op te zetten als er weinig animo voor is.

Vraag en aanbod samenbrengen in jouw community?

Houd rekening met de volgende dingen:

1. Verdiep je in de doelgroep. Wat heeft deze gemeen qua behoeftes?

3. Hoe zie je het brengen van vraag en aanbod voor je? Hoe ga je verkopen? Bijvoorbeeld alleen op jouw platform, in jouw community, of ook op die van de aanbieders?

2. Ken je (liefst meerdere) aanbieders die een goede match kunnen zijn met de (behoefte van de) leden uit jouw community? Denk aan specifieke producten, maar ook diensten. Welke aanbieders?

4. Welke kosten reken je daarvoor? En betalen beide partijen voor het bij elkaar brengen van vraag en aanbod? Of maar een van de twee? Waarom?

Meer weten over geld verdienen met je online community? Schrijf je gratis in voor mijn webinar ‘Meer klanten dankzij een online community’.

Over de schrijver
Reactie plaatsen