Steeds vaker krijg ik de vraag voor welk platform ik gekozen heb voor mijn Online Community Academy en de online community voor community lovers. Daarom heb ik mijn learnings even voor jou op papier gezet. (nou ja, via mijn toetsenbord op het scherm gekregen ;-)). Hier leg ik je uit waarom ik voor The Huddle heb gekozen.
Je doelgroep is leading
Afhankelijk van je doelgroep kies je natuurlijk welk platform het beste bij je past. Dat is precies wat ik mijn klanten leer als ze met hun eigen community aan de slag gaan. Dat kan via social media zijn, bijvoorbeeld een LinkedIn groep of een Facebook groep of een community op een ander platform.
Zelf ook 2 Facebook communities
Social media werkt heel goed als het gaat om verbinden en je doelgroep aanspreken. Waarom? Om het simpele feit dat je doelgroep daar vaak al aanwezig is! Dat is ook de reden dat ik veel van mijn klanten heb geholpen om meer uit hun social media te halen. En de reden dat ik zelf actief ben op social media en 2 online groepen op facebook heb opgezet.
Social media voldoet niet altijd…
Maar in sommige gevallen wil je meer. Bijvoorbeeld een online omgeving waar je je leden kunt inspireren met talks, presentaties en templates zodat zij – in mijn geval – ook een community master worden. Wil je ze inspireren met tips, tricks en verhalen. Maar ook structureel betere resultaten laten behalen. Wil je dat ze daarvoor bepaalde stappen volgen, simpelweg omdat dat gegarandeerd betere resultaten geeft. En dat is lastig te doen via social media, al dan niet onmogelijk.
De combinatie online community en online leren
Als je een community combineert met een learning platform, zoals ik gedaan heb, dan heb je veel verschillende mogelijkheden en aanbieders. Je kunt gaan voor een plug-in zoals Learndash of Wishlist op je WordPress website. Je kunt zelf een eigen omgeving bouwen geheel naar je eigen wensen, of je kunt gebruik maken van bestaande community software. Ook daar zijn veel verschillende aanbieders in de markt. Je kunt 100 euro per maand kwijt zijn, maar ook tienduizenden euro’s per maand.
Toegankelijke en betaalbare community software
Mijn waarden zijn gelijkheid, zelfstandigheid en saamhorigheid. Daarom wilde ik voor betaalbare software gaan die voor een grote groep toegankelijk is, inclusief voor mezelf. Ik geloof namelijk in practice what you preach. Dus idealiter koos ik voor software die ik mijn klanten ook kon aanraden.
Eerlijk gezegd had ik voor het lanceren mijn eigen academy nog niet eerder met The Huddle gewerkt. Voor grote merken werkte ik met andere software. Klanten (ondernemers) van mij waren echter wél en daardoor kon ik meerdere kijkjes achter de schermen nemen. Na een gesprek met Tonny Loorbach, de oprichter, was ik om.
De belangrijkste redenen dat ik voor The Huddle koos:
- Makkelijke en gebruiksvriendelijke interface;
- Nederlandse helpdesk, handig want mijn klanten zijn Nederlandstalig en de meeste wonen in Nederland of België. Onze tijdzone is dus hetzelfde als die van de helpdesk, wat bij een Amerikaanse aanbieder zoals Mighty Networks bijvoorbeeld niet zo is. Daardoor heb ik snel antwoord op mijn vragen en hoef ik geen dag te wachten;
- De technologie is uitbesteed, ik hoef me dus geen zorgen te maken om issues, bugs of het hacken van m’n website. Dat doet The Huddle namelijk en die lost ook eventuele problemen op;
- De combinatie van een online learning platform en een online community in 1 omgeving en bij 1 aanbieder;
- Het gemak waarmee je verschillende bestanden kunt uploaden. Video’s, templates, teksten, PDF’s. Alles is zo gepiept;
- Vrijheid in het bepalen van de volgorde en manier waarop je leden de trainingen volgen en hoe dat eruitziet (al zitten daar wel wat beperkingen aan);
- Zoekmachine optimalisatie: je kunt zelf bepalen welk deel van je omgeving je openstelt voor Google, zodat je organisch extra verkeer naar je online community krijgt. Maar ook welk deel alleen toegankelijk is voor de (betalende) leden
- Integratie met anders systemen waar ik mee werk, zoals Plug&Pay voor betalingen en Mailblue voor het versturen van e-mails. Daardoor is alles meteen goed geregeld.
Niet voor iedereen geschikt
Overigens raad ik niet iedereen met mijn ogen dicht The Huddle aan. Want het kan best zo zijn dat een ander platform voor jou geschikter is. Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw doelgroep en strategie. Daarin wil ik als Digital Community Expert natuurlijk objectief in blijven. Daarom heb ik voor de leden van mijn Online Community Academy ook een lijst met verschillende platformen en community software samengesteld. Zo is er voor ieder wat wils. Want wat voor mij misschien ideaal is, is dat voor jou niet.
Ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent geworden. Daarom heb ik een kort filmpje opgenomen waarbij ik je laat zien hoe mijn Online Academy eruitziet. Zo hoef je geen aannames te doen en zie je gewoon hoe het werkt. (Zie de video hier onderaan de pagina).
Speciale aanbieding als je kiest voor The Huddle
Met The Huddle heb ik een affiliate afspraak gemaakt. Dat betekent dat als jij via mij lid wordt van The Huddle, ik daarvoor een beloning krijg. Jij merkt daar verder niets van, alleen krijg jij ook een korting van 180 euro wanneer je voor een jaarabonnenement kiest. Win-Win. Toch?
Korting op Huddle
Of ga voor Huddle Premium met eenmalige 180,- korting (bij een jaarabonnement).
Of Huddle Ultimate met eenmalige 180,- korting (bij een jaarabonnement).
Welke software je ook kiest: ik wens je veel succes met jouw online community!