Met de komst van social media, smartphones en innovatieve technologieën als robotisering, kunstmatige intelligentie, voice technologie, mixed reality en big data, zijn mensen zich anders gaan gedragen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de samenleving – die steeds verder digitaliseert – veel vraagt van de zelfredzaamheid van mensen. Digitalisering zorgt voor veel transparantie, en daarmee ook voor een explosie van informatie. Hoe ga je om met deze informatie-overload? Hoe geef je daar structuur aan?
Lees hier de laatste trends en ontwikkelingen en waarom online communities urgent zijn geworden om relevant te blijven in deze snel veranderende wereld.
Behoeftes van mensen in een snel veranderende wereld
In een snel veranderende en onzekere wereld verlangen steeds meer mensen naar houvast, gezamenlijkheid en betekenis. Dit leidt tot een nieuwe mix van verhalen van nu en van vroeger. De maatschappij verhardt, onder andere door economische onzekerheid en groeiende internationale instabiliteit. Voor sommige groepen mensen leidt dat ertoe dat ze zich afkeren van de buitenwereld en hun bevestiging zoeken bij gelijkgestemde onbegrepenen binnen eigen zelfbenoemde grenzen. In situaties waar normale communicatie tussen mensen wordt onderdrukt door bijvoorbeeld politieke machten, bieden social media en communities de mogelijkheid om mensen onderling te connecten.
Tegelijkertijd zie je steeds meer mensen die op zoek zijn naar zingeving, naar een gemeenschappelijk doel, mensen die iets bij willen dragen aan de wereld. Vooral de jongere generaties Y en Z vinden dat belangrijk. De grote aandacht voor Internationale Vrouwendag en De Klimaatmars zijn daar voorbeelden van.
Door de oprukkende prestatiesamenleving, leggen mensen de lat ook hoger. Carrière maken en voldoende geld verdienen is belangrijk, ingegeven door economische onzekerheid, bezuinigingen, disruptieve veranderingen in markten en organisaties. En zeker ook door een toegenomen nadruk op zelfredzaamheid. Dat betekent dat we elkaar eigenlijk nog harder nodig hebben dan ooit.
De wereld verandert snel door de ontwikkelingen van nieuwe disruptieve bedrijven als Netflix die de tv-markt op scherp zette, Airbnb die de hotel-markt op zijn kop zette, Spotify die mensen anders naar muziek liet luisteren en SnappCarr die ervoor zorgde dat mensen hun auto delen, in plaats van allemaal een eigen auto te kopen. Niet iedereen kan die veranderingen bij houden. Mensen raken overprikkeld door de enorme hoeveelheid aan berichten die op hen afkomen. En wat doen mensen die een informatie-overload over zich heen krijgen? Juist, die gaan terug naar wat ze al kennen: hun eigen veilige en vertrouwde community.
Problemen met consumentenvertrouwen
Recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek zegt dat we elkaar meer vertrouwen (62%) dan politiek (41%) of media (32%). Het nieuws dat we van elkáár horen, is veel invloedrijker dan wanneer we het ergens anders horen. Dit klinkt als heel slecht nieuws voor iedereen die een groep mensen via de media wil bereiken. Zowel merken als mediabedrijven, bureaus en ondernemers hebben dus een enorm probleem hebben met consumentenvertrouwen en engagement; lange termijn relaties. En als we niets met die informatie doen, ís dat slecht nieuws. Maar juist op basis hiervan is het veilig om te concluderen dat communities twee keer zoveel kans hebben om ons te overtuigen om iets te kopen of ons op een bepaalde manier te gedragen, dan de media tegenwoordig kunnen. Daar ligt dus een kans om dat probleem op te lossen!
Mensen zijn veranderd en nu moeilijker te bereiken
Met de komst van alle digitale ontwikkelingen en nieuwe wetgeving zijn wij ons als consumenten anders gaan gedragen. Hieronder een paar feiten om de urgentie van het inzetten van online communities te onderbouwen:
-
Social media is urgent. We hebben allemaal gehoord dat social media belangrijk is. Niks nieuws dus. Maar weten we waarom? Ondanks de druk op social media vanwege privacy-schendingen, spenderen we gemiddeld 2 uur en 15 minuten aan social media per dag . Dit is op dit moment voor veel consumenten een veel vertrouwder communicatiekanaal dan de krant, radio en tv. Op social media beslissen we wat we willen lezen en wie we willen geloven. Daarom is het als merk belangrijk dat je transparant bent. Als we je niet leuk meer vinden of als je je beloftes niet nakomt als merk, dan zullen we je ontvolgen of erger nog: slechte reviews over je schrijven die viral kunnen gaan. Een webcareteam kan de schade op de eigen kanalen beperken, maar heeft geen invloed op wat consumenten op andere plaatsen schrijven.
-
Het aantal jonge mensen dat televisie kijkt en kranten leest neemt af. We geven de voorkeur aan Netflix, YouTube en andere social media om te weten wat er speelt. Voorheen bepaalde de redactie van bijvoorbeeld het achtuurjournaal welk nieuws we te zien kregen, nu bepalen we dat zelf.
-
We installeren adblockers omdat we geen reclamecampagnes meer willen zien. Het Interactive Advertising Bureau (IAB), de brancheorganisatie voor digitale advertenties en interactieve marketing, deed onderzoek waarom mensen een adblocker installeren. Volgens hen doet 73% van de mensen dit, omdat ze geïrriteerd zijn door zowel de reclame zelf als de hoeveelheid advertenties die ze online zien. Dit maakt het voor marketeers en bedrijven nog moeilijker om consumenten te bereiken!
-
Als gevolg van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) moet voor het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens vooraf duidelijke toestemming gegeven worden door de bezoeker of gebruiker van de website. Als consumenten moeten we er dus actief mee akkoord gaan dat merken en websites ons mogen targetten, wat we in veel gevallen niet doen. Dus de mogelijkheden om als merk je website bezoekers terug te halen door ze op andere websites banners te laten zien? Die dalen.Ook voor bellen, post versturen en e-mailen moet toestemming gegeven worden. Met de komst van het Bel-me-niet Register, de NEE-NEE sticker en het makkelijk uitschrijven voor nieuwsbrieven, is ook dat geen optie meer om klanten en prospects te bereiken.
-
Social media lijkt misschien de manier om consumenten terug te winnen, maar hun kracht is beperkt. Zonder een advertentiebudget bereik je via Facebook nog maar 2 tot 5% van je connecties. Het Facebook algoritme bepaalt wat jij ziet. Dat betekent dat maar 2-5% van jouw volgers jouw berichten ziet als je iets plaatst. Dat is de reden waarom je minder likes en reacties hebt dan voorheen. Ook via Twitter, Instagram en YouTube is het lastiger om nieuwe volgers te krijgen. Er zijn zoveel contentmakers, dat het vechten is om aandacht.
-
Nepnieuws bestaat al heel lang, maar de verspreiding ervan gaat razendsnel sinds de opkomst van social media. Iedereen kan tegenwoordig content plaatsen op internet. Daardoor lijken de grenzen tussen nieuws, nepnieuws en advertenties te vervagen. Zeker in combinatie met kunstmatige intelligentie, en dat is geen toekomstmuziek meer, wordt het steeds moeilijker om echt en nep van elkaar te onderscheiden en een gefundeerde mening te kunnen vormen. Het grote publiek weet nu dat zelfs filmpjes nep kunnen zijn. Dat is ook te zien in een met de computer gegenereerd filmpje van Obama dat net echt lijkt. Hiervoor hebben de makers een paar uur videomateriaal van Obama met de computer geanalyseerd. Dat gekoppeld aan een ontwikkelaar, die zorgde voor een nieuw gegenereerd filmpje van Obama . Een filmpje waar Obama levensecht leek en allerlei dingen zei, die hij in werkelijkheid niet gezegd had. Steeds meer mensen zijn daarmee bekend. Daardoor is het lastiger om te weten wat echt is en wat niet, en welk nieuws je wel of niet kunt vertrouwen.
De rol van communities in de wereld van nu: persoonlijk, verbinden, transparant
Er zijn veel meer feiten te vinden hierover, maar kort gezegd: het is nú, in de snel veranderende wereld waarin we leven, de ideale tijd om online communities in te zetten om onze doelen te bereiken, te behouden en te laten groeien. Omdat de leden die de communities vormen elkaar vertrouwen.
Tegenwoordig zie je – grofweg – twee manieren van communiceren met je doelgroep: eentje die zich richt op one-to-many communicatie. En één die betrokken, vertrouwde communities creëert door niet alleen te zenden, maar ook echt te verbinden. Daar ligt de toekomst. Je ontvangt en je zendt. Je bent gelijkwaardig en gaat de dialoog aan. Samen bereiken we meer, dat is de kracht van communities.
Enthousiast geworden? Ik kan je helpen bij het opzetten en groot maken van jouw online community. Kijk op www.welovecommunities.nl/samenwerken hoe.