Waarom zou je als gepassioneerde zzp-er of ondernemer investeren in een online community?

Als je meer impact wil maken, zichtbaar wil zijn en je zakelijke doelen wil behalen, dan loont het om te investeren in jouw online community. Dat heeft veel voordelen, en een constante stroom aan klanten en omzet tot gevolg. Je bent minder gestresst over het behalen van je omzet omdat je echt investeert in je netwerk. Omdat ik veel vragen krijg wat dan precies de voordelen zijn, heb ik ze in dit artikel voor je op een rij gezet.

Een succesvolle community…

Sluit aan bij je passie
Als je een community begint vanuit jouw passie voor een specifiek onderwerp, omdat je het écht leuk vindt, dan straal je dat uit. Je kunt er snel en gemakkelijk andere mensen met dezelfde passie of ambitie bij elkaar brengen. Samen bereik je meer. Dat geeft enorm veel energie en bijkomend voordeel: je doet wat je echt leuk en heel belangrijk vindt!

Creëert thought leadership
Met een community claim je je thought leadership, je bent on top of mind bij de community leden en claimt je expertstatus rondom een bepaald onderwerp. Hetzelfde onderwerp waar je community om draait en waar je zo enthousiast over bent. Het zal je zichtbaarheid en expertise op belangrijke gebieden vergroten. En zo je carrière en aanwezigheid in een voor jou belangrijke branche te laten groeien. In een community krijg je input over dat specifieke onderwerp waar je hart sneller van gaat kloppen, waardoor je nóg beter wordt in hetgeen waar je al goed in was.

Het heeft een positief effect op je zichtbaarheid, waardoor je gezien wordt als de expert in jouw vakgebied. Op LinkedIn en andere kanalen kun je je expertise als thought leader bewijzen, doordat je ook een community hebt opgezet rondom dit onderwerp. Zeker als de community succesvol is, is dat goed voor je cv en daarmee ook voor je carrière. Een community is het visitekaartje van je business, in een community kun je laten zien wat je als expert kan. Daardoor kun je hogere tarieven hanteren en trek je meer klanten aan.

Zorgt voor meer zichtbaarheid op het podium en in de media
Als community leider onderstreep je je expertstatus en is de kans groter dat je via free publicity in de media komt. Doordat jij de expert bent, word je vaker gevraagd als (betaald) spreker op evenementen en om workshops te geven. Wat je expertstatus nog meer onderstreept.

Bevordert exponentiële groei
Een community kan organisch enorm groeien en snel verbindingen maken die je van tevoren niet had verwacht, waar je zelfs niet van had durven dromen! Je groeit enorm door een groter netwerk en het netwerk van dat netwerk. Het werkt als een olievlek.

Creëert loyale en trouwe klanten: fans
Een community maakt je uniek, sociaal en relevant voor bestaande en nieuwe klanten. Je kunt het gesprek aan gaan met je meest waardevolle klanten en ambassadeurs. Je kunt van hen leren en weet als bedrijf beter wat er speelt onder je doelgroep. Daardoor kun je je dienstverlening optimaliseren en een langdurige relatie opbouwen met je klanten.

Bijkomend voordeel is loyaliteit. Als jij als merk echt iets waardevols toevoegt aan het leven van je klanten, dan zullen ze sneller geneigd zijn om loyaal te zijn. Als merk creëer je een gunfactor die helpt in het onbewuste beslissingsproces van mensen. Op die manier kun je merkvoorkeur bouwen en zullen de leden in jouw community eerder iets bij jou dan bij de concurrent kopen.

Werkt als een vliegwiel
Als aanjager breng je de community op gang en nodig je een groep mensen uit waarvan je weet dat ze dezelfde passie of ambitie delen of dezelfde doelen nastreven. Je activeert je community. En op een gegeven moment loopt je actieve community door de trouwe leden bijna vanzelf.

Groeit organisch en via mond-tot-mondreclame
Als je community relevant is, dan zullen de eerste leden ook weer nieuwe leden uitnodigen en heb je vanzelf mond-tot-mondreclame waar je weinig voor hoeft te doen. Goede communities groeien organisch, buttom-up. Als mensen enthousiast zijn over je merk of product, kun je ze naar de website verwijzen. Maar je kunt ook een community beginnen, om mensen een plek te geven om over jou te praten. Om ambassadeurs te creëren. Om mond-tot-mondreclame te stimuleren. Als je als consument ergens enthousiast over bent, dan wil je dat graag met anderen delen. Deze vorm van reclame is enorm succesvol en helpt je als merk verder. Een groot voordeel van een community is dat je gesprekken over je merk en mond-tot-mondreclame kunt faciliteren en stimuleren.

Maakt je authentiek
Communities laten jou als merk en professional groeien op een manier die resoneert in één van onze favoriete buzzwoorden van dit moment: authenticiteit. Dat is iets waar tegenwoordig elk merk naar streeft, omdat vooral jongere generaties dat belangrijk vinden.

Vergroot je netwerk
Online communities zijn veel makkelijker op te zetten en te activeren dan communities die alleen fysiek samenkomen. De opkomst van online communities neemt de kracht van offline communities over en die vermenigvuldigt met tien, of zelfs met honderd of duizend. Waarom? Omdat we door online communities in contact kunnen komen met iedereen waar we een connectie mee hebben, zo ongeveer overal waar we die verbindingen écht nodig hebben!

Een succesvolle community vergroot dus je professionele netwerk in de branche waar jij in werkt, dus heel specifiek. Dat is handig om nieuwe opdrachten binnen te halen als ondernemer. Vooral omdat je de gunfactor hebt. Jij hebt veel professionals geholpen met jouw community, dan doen ze ook graag iets voor je terug.

Laat je door leren en optimaliseren steeds beter worden
In een community kun je sámen sneller en effectiever groeien, met anderen die dezelfde doelen hebben als jij hebt. Samen kun je ook leren van elkaars fouten en sneller succesvol zijn. Je krijgt input over dat specifieke onderwerp waar je hart sneller van gaat kloppen, waardoor je nóg beter wordt in hetgeen waar je al goed in was.

Het geeft je de gelegenheid om het gesprek aan te gaan met je meest waardevolle klanten en ambassadeurs. Je kunt van hen leren en weet als bedrijf beter wat er speelt onder je doelgroep. Daardoor verhoogt het percentage tevreden klanten, met meer terugkerende tevreden. Daardoor kun je je dienstverlening optimaliseren en je producten nog beter maken. En betere producten zijn meer waard. Dus je omzet stijgt.

Maakt je beter vindbaar via zoekmachines, waardoor je business groeit
Vanuit de community kun je veel traffic naar je website genereren, zonder dat het commercieel aanvoelt. Het is goed voor je vindbaarheid in de zoekresultaten van onder andere Google. Zo word je door mensen die nog geen lid zijn van jouw community ook eerder gevonden.

Gaat eenzaamheid tegen
De maatschappij verwacht veel van ons. We moeten constant scoren als we een pitch willen winnen of een klant willen behouden. De ‘geweldige goed nieuwsshow’ op social media kan ons een slecht en eenzaam gevoel geven. Een community van mensen die écht in ons geloven, helpen ons om succesvol te zijn. Zowel in ons privéleven als in ons werk en daarbuiten. Communities gaan eenzaamheid tegen.

Geeft voldoening, omdat je anderen helpt
Je kunt echt impact maken, op verschillende vlakken. Mensen hebben behoefte om met andere mensen te verbinden die dezelfde passie hebben, en die ze kunnen vertrouwen. In deze individualistische prestatiegerichte maatschappij willen mensen graag ergens bijhoren. Jij kunt anderen helpen, dat geeft voldoening.

Bevordert vertrouwen en geeft support
Het geeft ons meer zelfvertrouwen, we voelen ons gezien en gesteund. Je kunt er je eigen cheering squad mee creëren: mensen die langs de lijn staan en je supporten, op een gebied waar jij dat graag zou willen.

Als je je (vrijwillig) inzet voor een bepaald maatschappelijk onderwerp, dan doe je dat meestal uit liefde en idealisme. Maar het is niet altijd makkelijk. In een community krijg je de support die je nodig hebt. Zo voel je je minder alleen en voel je je gesteund in jouw strijd. Daarbij is maatschappelijk verantwoord ondernemen iets waar je veel energie van krijgt: het voelt goed om iets zinnigs en goeds te doen voor je omgeving. Als je behoefte hebt aan zingeving, dan kun je dat in een community goed kwijt. Je kunt iets opbouwen waar je trots op kunt zijn.

Die behoefte aan support werkt ook andersom: dat jij anderen support en versterkt omdat je dat graag doet. In een community kun je anderen helpen om beter of sterker te worden, zeker als je daar expert in bent en je je kennis graag wilt delen. Door dat te doen in een community en niet gewoon op een website, kun je de dialoog aangaan en daardoor meer waarde toevoegen.

Is leuk en voelt als nooit meer werken!
Boven alles is het leuk. En dat is in deze tijd waarin we zoveel ‘moeten’ wel zo fijn. Als we een gemeenschappelijke passie of doel hebben, dan vinden we elkaar leuker en kunnen we elkaars gedrag makkelijker beïnvloeden en zo sneller ons doel bereiken. Als je doet wat je leuk vindt en support en vertrouwen krijgt vanuit je community, dan kun je veel bereiken. En word je gelukkiger in wat je doet. Het voelt niet meer als werken.

Leert je meer over je ideale doelgroep
Je leert je ideale doelgroep, zijn of haar grootste problemen, wensen en verlangens goed kennen. Ze geven je inzichten in je doelgroep die je anders nooit zou hebben geweten en jij wordt daardoor nog beter in je vak. Dat kun je ook in andere communicatiemiddelen inzetten.

Een community is misschien wel de meest waardevolle manier om je doelgroep goed te leren kennen. Om aannames die je over je doelgroep hebt te weerleggen, en om echt te weten wat er speelt. Daar kun je je marketingcommunicatie-campagnes op andere kanalen vervolgens op afstemmen. En je kunt op zoek gaan naar lookalikes van je bestaande klanten, waardoor je meer klanten binnenhaalt.

Maakt duur marktonderzoek overbodig
Vanzelfsprekend kun je extern marktonderzoek doen onder je doelgroep, maar dat is behoorlijk duur, dan ben je vaak (tien)duizenden euro’s kwijt. In een community heb je dat niet. Daar is het in de meeste gevallen gratis of zeer betaalbaar. En geeft interessante inzichten, die je vervolgens in al je marketingcommunicatie-uitingen kunt inzetten.

Bespaart geld
Onderzoek doen binnen je community is gratis, je hoeft geen duur onderzoeksbureau in te huren. Je informeert mensen gelijktijdig door hen op te hoogte te houden via de community, waardoor je minder tijd en geld kwijt bent aan een-op-eencommunicatie. Je verlaagt het aantal telefoontjes en mailtjes naar klantenservice en bespaart kosten. En hebt meer tevreden klanten en minder klachten als gevolg.

Verbindt met waardevolle connecties
Je kunt interessante relaties uitnodigen om lid te worden van de community, die middenin jouw doelgroep zitten. Dat heb jij in de hand. Het geeft mensen een bijzonder gevoel om lid te mogen zijn van jouw community, om daarbij te horen.

Is makkelijk
Het is makkelijk als je weet hoe je het moet aanpakken. Je kunt met kleine stapjes beginnen. Communities hoeven niet groot te zijn, je hoeft geen groot budget te hebben. Gewoon een leuk idee en gelijkgestemde mensen zijn genoeg om een succesvolle community op te bouwen om te verbinden en meer te bereiken.

Bevordert onafhankelijkheid
Je kunt je community inzetten om je zakelijke doelen te bereiken. Dat kun je zelfstandig, zonder dat je daar je werkgever, de overheid of andere instanties voor nodig hebt. Als je community groeit heb je dat aan jezelf te danken, het is tof om te zien dat je resultaat boekt, vooral als je ergens enthousiast over bent.

Een community geeft je voldoening, plezier, je netwerk groeit er enorm mee in een gebied waar jij expertise wilt opbouwen en dat geeft een positieve uitstraling op jou als oprichter, wat je op andere vlakken verder kan brengen. Je business, zichtbaarheid en expertstatus groeit. Je bent de expert in jouw vakgebied en super zichtbaar voor potentiële klanten. Met een constante stroom van klanten en meer omzet als gevolg.

Helpt je geld verdienen
Naast al deze voordelen zijn er nog een aantal manieren om direct geld met je community te verdienen:

  • via inkomsten uit een online cursus die je aan je community aanbiedt

  • door een betaald lidmaatschap om deel te nemen aan je community

  • met producten of diensten die je je community aanbiedt, waardoor ze toegang krijgen tot extra features die andere leden niet hebben

  • door een-op-een consultancy en coaching-inkomsten

  • via een betaalde mastermind groep met een klein aantal leden dat elkaar verder help

  • door evenementen te organiseren tegen een (kleine) vergoeding

  • als je je succesvolle community verkoopt

  • met marktonderzoek inkomsten

  • door geld uit partnerships en betaalde samenwerkingen

  • met advertentie-inkomsten doordat anderen adverteren op jouw website

  • door redactionele betaalde content in je community te verkopen

  • door vraag en aanbod bij elkaar te brengen en daar een vergoeding voor te vragen

Maar let op! Waarschuwing!
Maar wees je als bedrijf bewust dat dit alleen kan gebeuren wanneer je een echte, authentieke community runt. Waar je niet alleen zendt, maar ook ontvangt, waar je echt de dialoog aangaat. Wanneer dit niet goed wordt gedaan, kan het tegenovergestelde effect worden bereikt. Als zzp-er of ondernemer is het daarom essentieel dat je samenwerkt met community-experts die de waarde van communities begrijpen. En die deze waarde naar zowel jou als jouw klanten kunnen overbrengen.

Kortom, een community levert veel op. Waarschijnlijk veel meer dan je in eerste instantie denkt. Zowel direct als indirect: alle inzichten die je krijgt, het groeien van je expertise en het enorme netwerk aan mensen met dezelfde passie als jij, waar je veel energie van krijgt!

Next steps
Wil jij ook de kracht van online communities inzetten om meer impact te maken, zichtbaar te zijn en je doelen te behalen? Wil je van andere community experts leren en samen kennis delen? Dan is de Online Community Academy echt iets voor jou!

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer