Wanneer is je online community af?

Als je je onderzoek gedaan hebt en je strategie hebt uitgewerkt voor jouw online community, dan is het tijd om je platform te kiezen en je community in te richten. Maar wanneer is je online community helemaal klaar om de leden te verwelkomen?

In dit artikel deel ik graag een deel van de checklist met je, die ik normaal gesproken alleen deel met mijn klanten uit de Online Community Academy. Als voorbeeld neem ik mijn eigen Facebookgroep, de Community Leaders Club voor ambitieuze ondernemers die meer uit hun groep willen halen. Welke dingen heb ik in mijn online groep klaar gezet, voordat ik mensen ging uitnodigen?

Duidelijk voor wie je groep bedoeld is

Allereerst is het belangrijk dat je een goede header afbeelding hebt, waarop duidelijk te zien is wat voor groep het is en voor wie de groep bedoeld is. Deze banner zien mensen namelijk ook voordat ze lid worden van jouw groep en daarom is het belangrijk dat je jouw naam en banner inricht, zodat het de doelgroep aanspreekt om lid te worden. Voeg ook een foto van jezelf toe, zo zien ze wie jij bent en dus wie de leider is van de groep. Let er ook op dat de banner van je groep op zowel desktop als mobiel goed te zien is. Facebook heeft namelijk laatst de afmetingen veranderd, waardoor er een stuk van de banner niet te zien is op desktop. Ook is het goed om een Call To Action in je banner te zetten, bijvoorbeeld naar je weggever of de challenge die je geeft.

Voorbeeld banner Community Leaders Club

Banner

 

Een aansprekende naam

Uiteraard is het hebben van een aansprekende naam voor je online community heel belangrijk. Let er daarom ook goed op dat er duidelijk in de naam staat voor wie de groep is en wat jouw belofte is en wat ze uit jouw groep kunnen halen. Let ook goed op waar jouw doelgroep opzoekt in de zoekbalk als ze naar jouw oplossing op zoek zijn. Bekijk mijn e-book: Een aansprekende naam bedenken voor je online community en Facebookgroep in de Community Leaders Club.

Naast dat mensen de banner en de naam van de groep zien voordat ze lid worden, zien ze ook de beschrijving van je groep. Zorg er dus voor dat hierin duidelijk uitgelegd wordt voor wie de groep is, wat ze uit je groep willen halen (de voordelen), wie de host is (jij dus :-)) en wie je waarmee helpt. Daarnaast is het goed om het probleem te benoemen waar jouw leden tegenaan lopen en hoe jij daar als expert een oplossing voor hebt. Het is ook goed om de groepsregels hier te benoemen.

Leden verwelkomen

Om je leden optimaal te verwelkomen, is het leuk en goed om een welkomstvideo te maken. Hierin vertel je wie je bent en voor wie de groep is. Hoe je een perfecte welkomstvideo maakt, dat leer ik je in de Online Community Academy voor ambitieuze ondernemers. Daar staat een hele toffe training voor je klaar voor de ideale welkomstvideo.

Zorg er ook voor dat er al een aantal berichten ingepland staan om te posten. Bekijk nog eens goed jouw community strategie en de contentdoelen. Wat wil je bereiken met de content in je groep? Ga op basis daarvan content maken en plan deze in voor de komende maand. Dat werkt namelijk het meest efficiënt. Hoe je berichten in kunt plannen in een Facebookgroep vind je hier.

Lidmaatschapsvragen zijn key in een online community. Voordat mensen lid worden van jouw groep moeten ze een aantal vragen beantwoorden en dit heeft een aantal voordelen. 1. Doordat mensen deze vragen invullen, leer je ze beter kennen, waardoor jij duidelijk weet wie wel en niet in jouw doelgroep valt. 2. Mensen worden extra benieuwd naar wat er in jouw gesloten groep speelt. 3. Je kunt gemakkelijk leads verzamelen door hun e-mailadres te vragen. Twijfel je wat je moet vragen? Bekijk hier een aantal soorten vragen die je kunt stellen en welke vragen ik stel voor mijn gratis Facebookgroep.

Leads verzamelen

Zoals ik net al zei, kun je ook gemakkelijk leads verzamelen. Dit doe ik door middel van de tool GroupLeads en mijn email provider Active Campaign. Wil jij ook leads verzamelen met jouw online community? Lees dan dit artikel. Hierin leg ik uit hoe het werkt. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om het zelf handmatig te doen aan de hand van een Excelbestand.

 

Heb je de hele checklist kunnen afvinken? Dan is jouw online groep in grote lijnen klaar om leden te verwelkomen. Het is tijd om je eerste leden uit te nodigen! Tip: ga allereerst kijken in je eigen netwerk. Wie zou er geïnteresseerd zijn in jouw groep? Nodig deze mensen als eerst uit, liefst met een persoonlijke boodschap.

 

Ben je ondernemer en wil je meer klanten aantrekken, meer impact maken en ontspannen zichtbaar zijn dankzij jouw eigen online community? Maak van je idee een succesvolle online community dankzij de bewezen Community Leaders methode. Ik leer je in de Online Community Academy hoe je dat online op de beste manier doet. 

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer